Pénzügy

Átverésgyanús az ingyenautós beszervezős biznisz

“Új autó, akár ingyen!” – ezzel és hasonló szlogenekkel hódít Magyarországon egyre szélesebb körben az új kocsis MLM, a Shopping Empire Network – hívta fel a figyelmet a Portfolio.hu.

Az ígéret egyszerű: minimális tagdíjfizetés mellett és pár ismerősünk beszervezésével kapunk három évre egy új autót a cégtől, aminek (majdnem) minden kiadását fizetik, ráadásul még egy csomó pénzt is kereshetünk egy jó kis hálózat felépítésével.

Van azonban több olyan pont is, ahol sántít a sztori, illetve borulhat a modell a szakportál szerint. Például a vállalatot egy hatalmas, 20-32 országban megtalálható, angliai központú céghálóként hirdetik az ügynökök. A valóság ezzel szemben az, hogy:

  • A Shopping Empire Network tulajdonosai egytől egyig magyar üzletemberek; egy békéscsabai vállalkozó és egy eleki házaspár nevén fut a vállalat.
  • A cég egy brightoni cégtemetőbe van bejegyezve, sok másik magyar tulajdonú mikrovállalattal egyetemben.
  • A cég magyarországi tevékenységét végző, békéscsabai Shopping Empire Network Kft. 2006-ban lett bejegyezve, korábban Lasmon Kft.-ként működött, jelenlegi formájában 2014 szeptembere óta van a piacon.
  • Bár a cég főpiaca Magyarország, látható, hogy néhány szomszédos országban, például Szerbiában is elkezdtek terjeszkedni. Nincs látható bizonyítéka annak, hogy 20-32 országban jelen lenne a séma, mint ahogy egyes ügynökök állítják.

Nézzük a konkrétumokat is. A beszervezetteknek nem túl magas (10 600 forint) havi tagdíjat kell fizetniük, ami mellé kedvezmény jár a webshopban. És fix fizetést ígérve hálózatépítésre ösztönzik őket, vagyis hogy maguk alá beszervezzenek még több olyan embert, aki benne van a buliban. De van fullextrás kör is, nekik havi 93 ezer forint a penzum, cserébe korlátlan számú embert szervezhetnek be a hálózatukba és a keresetük is a csillagos égig mehet.

Az autóprogramban a cég azt ígéri, hogy

  • Három évre kölcsönad egy új autót,
  • aminek fizeti a cascóját és kötelező biztosítását,
  • szervizköltségeit,
  • egy szett téli gumit,
  • 1900 euróig az évi üzemanyagköltségét,
  • és ha letelik a program, a kölcsönvevő megvásárolhatja az autót. (A cég átvállalja az értékbecslést is, ami azt jelenti, hogy az autó vételárát gyakorlatilag ők határozzák meg.)

Az autó megszerzéséhez “mindössze” annyit kell tenni, hogy a havi 35 eurós tagdíj mellett egyszer 270 eurót befizetni és nekiállni az új tagok toborzásának. Az autós programban szerepelnek még kuponok, amiket a beszervezett emberek (és az ő általuk beszervezettek, és így tovább) után lehet megkapni, és a kuponok tulajdonképpen pénzt érnek. Az első autót 15 ezer euró értékben lehet kiválasztani, de aztán egyre feljebb lehet menni itt is.

A kacifántos és egymásnak gyakran ellentmondó ajánlói videókból és az interneten csak szűk körben elérhető értékesítési prezentációkból ez nem derül ki, de a Portfolio számításai alapján a séma kockázatos, hosszú távon nem fenntartható és csak egy szűk réteg jár vele jól. Szóval eléggé átverésgyanús az egész, a “fix fizetés” pedig piramisjátékra hajaz. Az autós rendszer rövid távon tuti üzlet (már ha valaki valóban ért az MLM-hez), hosszú távon azonban nem áll stabil lábakon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik