2011 óta kétévente végeztet reprezentatív kutatást a Budapest Bank a hazai lakosság körében, hogy megtudja, milyen vásárlási és pénzügyi szokások jellemzik a fogyasztókat karácsony környékén. Az idei a harmadik felmérés, amelyből kiderül, hogy a megkérdezettek átlagosan 6 embernek kedveskednek valamilyen ajándékkal az ünnepek alkalmából. Az ajándékozottak körét tekintve a férfiak és a nők egyvalamiben hasonlóan gondolkodnak: szüleiket közel ugyanolyan arányban lepik meg karácsonykor (a nők 62, a férfiak 64 százaléka).
A partnerek esetében már árnyaltabb képet mutat a felmérés: a férfiak 84 százaléka számolt be arról, hogy megajándékozza kedvesét, míg a nőknél meglepő módon ez az arány csupán 72 százalék. Ugyanakkor a nők a közeli hozzátartozóik mellett barátaikat is szívesen megajándékozzák az ünnepek alkalmából (27%), míg a férfiaknál ez ritkábban fordul elő (17%).
A pasik gyorsan elintézik
A megkérdezettek többsége átlagosan 3-4 héttel az ünnep előtt kezdi el beszerezni az ajándékokat, ugyanakkor az elmúlt két évben nőtt az előrelátók aránya: az akkor mért 8-ról idén 15 százalékra nőtt azoknak száma, akik már 2-3 hónappal az ünnepek előtt bevásárolnak. A nemek közti különbség itt is kimutatható: míg a nők többsége (70%) már legalább egy hónappal az ünnepek előtt megkezdi a karácsonyi ajándékok beszerzését, addig a férfiak 40 százaléka csupán az ünnepek előtt két héttel, vagy még ennél is később veszi meg a kiszemelt meglepetéseket.
Ráadásul ők igen gyorsan, átlagosan mindössze 5 nap alatt szereznek be mindent. A válaszadók kétharmadának már most határozott elképzelései vannak az ajándékokkal kapcsolatban, de az üzletek kínálata is befolyásolja a végső választásukat.
Mi kerül a fa alá és mennyiért?
Karácsonyi ajándékokra a nők jellemzően (70%) 50 000 forint alatti összeggel kalkulálnak idén, míg a férfiak mintegy fele (44%) 50 ezer forint feletti összeget tervez erre a célra fordítani. Ez személyenként átlagosan 7000 forintnak felel meg, ami két éve semmit sem változott.
A legszűkebb családi körnek – kedvesünknek, gyermekünknek, szüleinknek és testvéreinknek – tartogatjuk a személyesebb, nagyobb értékű meglepetéseket. Bár szinte mindenki nagy figyelmet fordít a megfelelő ajándék kiválasztására, ugyanakkor az elmúlt két évben nagyot nőtt a saját kezűleg elkészített ajándékok népszerűsége: idén a megkérdezettek 22 százalékánál kerül saját készítésű meglepetés a fa alá, míg 2013-ban még csak 15 százalékuk állította ezt.
Ruhanemű (50%), könyv (49%) és illatszer (44%): 2011 és 2013 után a mostani szezonban is ez a három legnépszerűbb választás, ha a szívünkhöz legközelebb állók ajándékáról van szó. Nem meglepő az sem, hogy a gyermekek és unokák esetében leginkább a játékokra esik a választás a ruhák és könyvek mellett. A férfiak párjukat elsősorban ékszerrel, okostelefonnal, vagy egyéb számítástechnikai eszközzel szeretik meglepni, míg a nők inkább saját kezűleg készített ajándékkal, vacsorameghívással, ruhaneművel kedveskednek szerelmüknek.
Ajándékot a megtakarított pénzünkből veszünk
A kutatásban megkérdezettek egynegyede (25%) számára a karácsony jelentős, megterhelő kiadást jelent, amely stresszessé teszi az ünnepi készülődést. A hazai lakosság majdnem fele (45%) már a karácsony előtti hónapokban elkezd spórolni az ünnepi kiadásokra, egyötöde (21%) inkább az ünnepek után húzza meg a nadrágszíjat, míg egyharmaduknak (28%) nem szükséges előre takarékoskodni.
Az ajándékok beszerzésénél a készpénz továbbra is a legnépszerűbb fizetési eszköz (73%), amelyet a betéti kártya (52%), a hitelkártya (24%), és az interneten keresztül, bankkártya-adatok megadásával történő fizetés (23%) követ. Az érintőfunkciós betéti kártyák térnyerése is szemmel láthatóan megkezdődött az elmúlt két évben, idén ugyanis a válaszadók 27 százaléka jelölte meg a használt fizetőeszközök között az érintőkártyákat. Magától értetődően a húszas éveikben járóknál jelentősen magasabb (39%) az interneten bankkártyával fizetők aránya, ahogy láthatóan számukra a PayPass/PayWave nyújtotta kényelmi lehetőségek is vonzóbbak (27%).
A bankkártyás fizetés a karácsonyi ajándékok beszerzésekor is a legkényelmesebb és legbiztonságosabb megoldás, ráadásul a legtöbb bankkártya és hitelkártya számos kedvezményt, kiegészítő szolgáltatást, vagy pontgyűjtési lehetőséget kínál – állítja a bank lakossági üzletágvezetője, Fatér Gyula. Szerint érdemes ilyen szempontból is átgondolni, mely áruházban milyen fizetőeszközt használunk, hiszen egy kis odafigyeléssel ezeket az előnyöket akár már a következő ajándék vásárlásakor is élvezhetjük.
Az interneten keresztül vásárlók többsége (57%) továbbra is inkább utánvéttel fizet a megrendelt termékért, jellemzően készpénzt vagy bankkártyát használva – saját bevallásuk szerint elsősorban megszokásból. Mindössze 33 százalékuk fizet online, a bankkártya adatainak megadásával, ugyanis az utánvéttel fizetők közel fele (48%) attól tart, hogy visszaélnek a bankkártyája adataival.
Továbbra is a bevásárlóközpontok és a plázák az elsők
Ahogy két évvel ezelőtt, úgy idén is inkább a plázákat és bevásárlóközpontokat veszik majd célba a magyar vásárlók, a felmérés eredménye szerint ugyanis 67 százalékuk itt tervezi beszerezni az ajándékokat. Ez az arány szinte mit sem változott az elmúlt négy év során, ellenben kiemelkedő volt a növekedés a szuper- vagy hipermarketeknél, amelyek idén 11 százalékkal nagyobb arányban merültek fel 2013-hoz képest, így ma a lakosság 52 százaléka választja ezeket az üzleteket.
Igazán népszerűvé váltak a webáruházak az elmúlt években, a felmérés szerint ugyanis 2011 óta jelentősen, összesen 19 százalékkal nőtt azok aránya, akik az interneten rendelnek ajándékot, így idén már 52% jelölte meg ezt a lehetőséget. Közülük is főleg a férfiaknál van különösen nagy sikere a webáruházaknak, hiszen 83 százalékuk előszeretettel rendeli innen az ajándékokat, ezzel szemben a nőknek mindössze 65 százaléka választja a virtuális bevásárlást. A két nem között akkor is felfedezhető különbség, ha a választott webhelyről van szó, a férfiak ugyanis inkább a nagyobb hazai és külföldi weboldalakat részesítik előnyben, míg a hölgyek a kuponos oldalakat látogatják szívesebben.
A könyveket, lemezeket és elektronikai cikkeket a válaszadók fele általában az interneten vásárolja meg, ezzel szemben ruhaneműt kétharmaduk nem szívesen rendel webshopból.