Gazdaság

Újabb kiskaput zár be a kormány a fuvarozásban – mikrovállalkozásokat érinthet

Horváth Júlia / 24.hu
Horváth Júlia / 24.hu
48 helyett 2 órában maximálnák a teherautók és buszok viszonylati jegyeinek érvényességét az útdíjfizetésben. A büntetés húzós lesz, ha valaki kijátszaná a szabályt.

Elsősorban a mikrovállalkozásokat érinti a kormány döntése, amely jövőre az eddigi akár 48 helyett 2 órában maximálja a teherautók és buszok viszonylati jegyeinek érvényességét az útdíjfizetésben. Ezzel lényegében a fuvarozási piac valamennyi szereplőjét rákényszerítik arra, hogy az automatikus útdíjbevallást lehetővé tevő fedélzeti eszközt vásároljanak, ne pedig papíron vagy az interneten váltsák meg alkalmanként a jegyet

– írja az i-Cell közleményében.

Mint ismert, a személyautók matricás rendszerével ellentétben a teherautóknak és – ettől az évtől – már a buszoknak is használatarányosan kell útdíjat fizetniük, amikor gyorsforgalmi- vagy főúton közlekednek. A nehézgépjárműveknek 2013-ban bevezetett elektronikus útdíjszedési rendszerben (HU-GO) egészen mostanáig volt egy kiskapu, amelyet leginkább azok tudtak kihasználni, akiknek csak egy járművük van és azt saját maguk vezetik. A fuvarozók több mint 90 százaléka fedélzeti eszközt (OBU) használ, amely alkalmas az elektronikus útdíj automatikus bevallására, kizárja a büntetéseket és egyes szolgáltatóknál lehetőség van az utólagos fizetésre is.

Az interneten is megvásárolható viszonylati jegyeknek számos hátránya van (nem térhet le a kiválasztott útról, maximum öt köztes állomást iktathat be stb.), sok mikrovállalkozás mégis inkább ezt használja

– kommentált az egyik legnagyobb útdíjbevallási közreműködő cég operatív elnöke. Farkas Károly telematikai szakértő szerint ennek részben a megszokás lehet az oka, de nem kizárható, hogy voltak, akik kihasználták az abban rejlő lehetőséget, hogy a kisebb forgalmú főutakon ritkábban ellenőrzi a teherforgalmat a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató.

Mivel a viszonylati jegy a vásárlás időpontjától kezdődően a következő naptári nap végéig érvényes és ez alatt többször meg lehet fordulni két pont között, így nyitott volt a lehetőség a visszaélésre. Ennek azonban jövőre vége

– hangsúlyozta a telematikai szakértő. Emlékeztetett továbbá, hogy az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő megtett úttal arányos díjról szóló törvény végrehajtási rendeletét módosító kormányrendelet értelmében jövő február 1-től a viszonylati jegy a megváltás időpontjától 120 percig lesz érvényes. Ha valaki ennél hosszabb ideig közlekedik, annak meg kell állnia, egy újabb jegy megvásárlásához.

Kockáztatni nem érdemes, mert a jogszabályok nem engedik a méltányosságot.

A legkisebb bírság 47–70 ezer forint, de járműkategóriától függően az összeg 281 ezer forintig is felmehet

– tette hozzá a szakértő.

Farkas Károly ennek ellenére nem számít arra, hogy a rendelkezés hatása megmutatkozna majd a fuvarozási szolgáltatások árában. Viszont arra számít, hogy az adminisztráció sokkal egyszerűbbé válik. Ha valaki az új szabály miatt OBU-ra váltana a viszonylati jegy helyett, akkor arra számítson, hogy az eszköz beszerzése egyszeri, 30 ezer forintos kiadás, amely havidíj mentesen biztosítja a szolgáltatást.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik