Elsősorban a mikrovállalkozásokat érinti a kormány döntése, amely jövőre az eddigi akár 48 helyett 2 órában maximálja a teherautók és buszok viszonylati jegyeinek érvényességét az útdíjfizetésben. Ezzel lényegében
– írja az i-Cell közleményében.
Mint ismert, a személyautók matricás rendszerével ellentétben a teherautóknak és – ettől az évtől – már a buszoknak is használatarányosan kell útdíjat fizetniük, amikor gyorsforgalmi- vagy főúton közlekednek. A nehézgépjárműveknek 2013-ban bevezetett elektronikus útdíjszedési rendszerben (HU-GO) egészen mostanáig volt egy kiskapu, amelyet leginkább azok tudtak kihasználni, akiknek csak egy járművük van és azt saját maguk vezetik. A fuvarozók több mint 90 százaléka fedélzeti eszközt (OBU) használ, amely alkalmas az elektronikus útdíj automatikus bevallására, kizárja a büntetéseket és egyes szolgáltatóknál lehetőség van az utólagos fizetésre is.
Az interneten is megvásárolható viszonylati jegyeknek számos hátránya van (nem térhet le a kiválasztott útról, maximum öt köztes állomást iktathat be stb.), sok mikrovállalkozás mégis inkább ezt használja
– kommentált az egyik legnagyobb útdíjbevallási közreműködő cég operatív elnöke. Farkas Károly telematikai szakértő szerint ennek részben a megszokás lehet az oka, de nem kizárható, hogy voltak, akik kihasználták az abban rejlő lehetőséget, hogy a kisebb forgalmú főutakon ritkábban ellenőrzi a teherforgalmat a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató.
Mivel a viszonylati jegy a vásárlás időpontjától kezdődően a következő naptári nap végéig érvényes és ez alatt többször meg lehet fordulni két pont között, így nyitott volt a lehetőség a visszaélésre. Ennek azonban jövőre vége
– hangsúlyozta a telematikai szakértő. Emlékeztetett továbbá, hogy az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő megtett úttal arányos díjról szóló törvény végrehajtási rendeletét módosító kormányrendelet értelmében jövő február 1-től a viszonylati jegy a megváltás időpontjától 120 percig lesz érvényes. Ha valaki ennél hosszabb ideig közlekedik, annak meg kell állnia, egy újabb jegy megvásárlásához.
– tette hozzá a szakértő.
Farkas Károly ennek ellenére nem számít arra, hogy a rendelkezés hatása megmutatkozna majd a fuvarozási szolgáltatások árában. Viszont arra számít, hogy az adminisztráció sokkal egyszerűbbé válik. Ha valaki az új szabály miatt OBU-ra váltana a viszonylati jegy helyett, akkor arra számítson, hogy az eszköz beszerzése egyszeri, 30 ezer forintos kiadás, amely havidíj mentesen biztosítja a szolgáltatást.