Gazdaság

Duplázott áramszámlák a kisvállalkozásoknál: felemás megoldás az MVM-nél, a szaktárca vizsgálhatja az ügyet

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu

A közelmúltban megírtuk, hogy számos hazai vállalkozó csak most, az E.ON-tól kapott friss számlákból szerzett tudomást arról, hogy két éve kitették őket az egyetemes szolgáltatás alól: a korábban befizetett számláikat sztornózták, és duplaösszegű áramszámlákat kellene kifizetniük, ráadásul két évre visszamenőleg. Július 3-án a Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM) volt megbeszélése az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) elnökének, Németh Lászlónak, ahol említést tett arról is, milyen nehéz helyzetbe került így – tudomása szerint – több ezer mikrovállalkozó.

Mint kiderült, a tárca vizsgálja az ügyet, hiszen ez a számlázási gyakorlat nem egyezik a kormány szándékával sem. A kabinet célja ugyanis az volt, hogy a mikrovállalkozások maradhassanak a legalacsonyabb díjú egyetemes szolgáltatásban.

A plusz adminisztráció bekavart

A probléma onnan ered, hogy 2022-ben nyilatkozniuk kellett a mikrovállalkozóknak arról, hogy mikrovállalkozók (miközben ez a Nemzeti Adó- és Vámhivatal nyilvántartásából is tudható). De a nyilatkozattétel és maga a nyilatkozat is túl bonyolultra sikerült, illetve az érintettek számára nem volt világos, mi a tétje, így a kötelezettségnek számosan nem tettek eleget. Ők azok, akiknél most a számlák kapcsán kiderült, hogy már két éve kikerültek az egyetemes szolgáltatásból, jóllehet eddig annak megfelelő számlákat kaptak és fizettek.

Az előírt adminisztrációs kötelezettség nagy teher volt. Már 2022-ben sem értettük, miért kellett a legkisebb vállalkozásokat ezzel terhelni

– mondta a 24.hu-nak Németh, aki véleményének a minisztériumi találkozón is hangot adott.

Varga Jennifer / 24.hu Németh László

Sokan jelezték az IPOSZ-nak, hogy dupla áramdíjat kellene két évre visszamenőleg fizetniük, és felháborodtak ezen. Emellett probléma az is, hogy a mikrovállalkozásoknak nem engednek új szerződést kötni egyetemes szolgáltatásra (például ha az elhunyt vállalkozó munkáját átveszi a gyereke), ami az érintettek és az érdekképviselet számára is érthetetlen.

Németh László azt is jelezte a minisztériumban, hogy problémás a reklamáció, mert éppen az E-ON MVM-be olvasztása miatti kéthetes leállás kezdete körül küldték ki a számlákat, és a fizetési határidő lejár, mire az MVM át tudja venni az ügyeket. Az IPOSZ egyik vidéki alelnöke például már június elején megkapta a számlát, azóta próbált reklamálni, segítséget kérni az E.ON ügyfélszolgálatán – avatott be Németh László. Ígértek neki többször is visszahívást, de ez nem történt meg, aztán a hónap végével megszűnt az ügyfélszolgálat, mert az MVM-hez került e tevékenység. Azóta az MVM-nél sem tudott semmit intézni az ügyben.

Kéthetes leállás

Az E.ON Áramszolgáltató Kft. 2022. április 14-én az MVM Csoport tulajdonába került. A tranzakció után a társaság még a megszokott névvel és arculattal működött tovább, majd 2024. június 30-val jogilag beolvadt az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt.-be – írta megkeresésünkre az E.ON. Hozzátették, erről a két vállalatcsoport a sajtón keresztül többször, illetve közvetlenül az ügyfeleknek küldött levelekben is részletesen, előzetesen tájékoztatta az érintetteket, felhívva a figyelmet arra, hogy a szolgáltatóváltozáshoz kapcsolódó munkálatok miatt az ügyintézés előreláthatólag két hétig nem lesz teljeskörű.

Július 1-jétől egyetemes szolgáltatást érintő kérdésekben kizárólag az MVM Next jogosult bármilyen tájékoztatást adni vagy eljárni

– erősítették meg.

Az MVM azt írta, hogy a beolvadás miatt az E.ON a jövőben nem lát el egyetemes villamosenergia-szolgáltatást az országban, náluk már csak hálózati ügyintézésre van lehetőség. Arra is kitértek, hogy az új ügyfélkör átvétele jelentős informatikai átállással jár. A migrációs folyamatok miatt az MVM rendszereiben az átállás időszaka alatt az ügyféladatok megtekintésére és módosítására nincs lehetőség. Azt javasolják, hogy azok a mikrovállalkozások, amelyek a megküldött áramszámlák kapcsán szeretnének kifogással élni, az MVM ügyfélszolgálatát keressék, de majd csak az informatikai átállás után. A megkeresésüket akkor vizsgálják ki.

A 24.hu-nak küldött válaszukban ígéretet tettek rá, hogy a fizetési határidőnél tekintettel lesznek arra, hogy leállás volt rendszereikben, így szükség szerint részletfizetést biztosítanak és kamatot – az esetleges késedelmes fizetés miatt – nem számolnak fel.

Jó hír, hogy az MVM azt közölte, van mód korrekcióra:

ha a mikrovállalkozások elmulasztották 2022-ben megtenni a nyilatkozatukat, de utóbb igazolni tudják egyetemes szolgáltatásra való jogosultságukat, továbbá az esetleges kereskedelmi szerződésük azt lehetővé teszi, az egyetemes szolgáltató előremutató dátummal ismételten szerződést tud kötni velük.

Vagyis ezek szerint újra be lehet kerülni az egyetemes szolgáltatásba, de csak plusz adminisztrációval. Mivel a kétéves számlakülönbözet kifizetéséről nem írták, hogy attól el tudnának tekinteni, úgy tűnik, annak kifizetését nem lehet megúszni.

Farkas Norbert / 24.hu

Az IPOSZ nem hagyja

Az IPOSZ elnöke reméli, hogy a minisztérium talál megoldást a mikrovállalkozások helyzetére.

Szeretné érni, hogy állítsák vissza az egyetemes szolgáltatási szerződést azoknál, akik 2022-ben már abban voltak, illetve új szerződést is ennek megfelelően köthessenek a jogutódok.

Az utóbbi ugyanis a vállalkozás-átörökítés nagy akadálya. Első körben szeretnék felmérni, hogy hány vállalkozót érint hátrányosan a mostani számlázási gyakorlat. Németh Lászlónak az a véleménye, hogy az E.ON-nak már a nyilatkozati határidő letelte után figyelmezetnie kellett volna az érintetteket arra, hogy mi a következménye annak, ha nem nyilatkoztak, így hamarabb rendezni lehetett volna a jelenlegi problémát.

„Az érintettek két évig becsülettel fizették az egyetemes szolgáltatásról szóló számláikat, és nem voltak tudatában annak, hogy kivették őket a kedvezőbb díjtarifa alól” – tette hozzá. Több olyan jelzést is kapott, hogy az érintett vállalkozók nem tudják befizetni a megemelt összegű számlát két évre visszamenőleg – például akinek sztornózták 1,5 millió forintnyi számláját, és helyette 3 millió forintot kellene leperkálnia. Nem beszélve arról, hogy a könyvelést is módosítani kell két évre visszamenőleg, ami megint csak nem elhanyagolható plusz adminisztráció.

Az ügyben kérdeztük a Nemzetgazdasági és az Energiaügyi Minisztériumot is, cikkünk megjelenéséig azonban egyik helyről sem kaptunk választ.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik