A közelmúltban megírtuk, hogy számos hazai vállalkozó csak most, az E.ON-tól kapott friss számlákból szerzett tudomást arról, hogy két éve kitették őket az egyetemes szolgáltatás alól: a korábban befizetett számláikat sztornózták, és duplaösszegű áramszámlákat kellene kifizetniük, ráadásul két évre visszamenőleg. Július 3-án a Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM) volt megbeszélése az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) elnökének, Németh Lászlónak, ahol említést tett arról is, milyen nehéz helyzetbe került így – tudomása szerint – több ezer mikrovállalkozó.
Mint kiderült, a tárca vizsgálja az ügyet, hiszen ez a számlázási gyakorlat nem egyezik a kormány szándékával sem. A kabinet célja ugyanis az volt, hogy a mikrovállalkozások maradhassanak a legalacsonyabb díjú egyetemes szolgáltatásban.
A plusz adminisztráció bekavart
A probléma onnan ered, hogy 2022-ben nyilatkozniuk kellett a mikrovállalkozóknak arról, hogy mikrovállalkozók (miközben ez a Nemzeti Adó- és Vámhivatal nyilvántartásából is tudható). De a nyilatkozattétel és maga a nyilatkozat is túl bonyolultra sikerült, illetve az érintettek számára nem volt világos, mi a tétje, így a kötelezettségnek számosan nem tettek eleget. Ők azok, akiknél most a számlák kapcsán kiderült, hogy már két éve kikerültek az egyetemes szolgáltatásból, jóllehet eddig annak megfelelő számlákat kaptak és fizettek.
Az előírt adminisztrációs kötelezettség nagy teher volt. Már 2022-ben sem értettük, miért kellett a legkisebb vállalkozásokat ezzel terhelni
– mondta a 24.hu-nak Németh, aki véleményének a minisztériumi találkozón is hangot adott.
Sokan jelezték az IPOSZ-nak, hogy dupla áramdíjat kellene két évre visszamenőleg fizetniük, és felháborodtak ezen. Emellett probléma az is, hogy a mikrovállalkozásoknak nem engednek új szerződést kötni egyetemes szolgáltatásra (például ha az elhunyt vállalkozó munkáját átveszi a gyereke), ami az érintettek és az érdekképviselet számára is érthetetlen.
Németh László azt is jelezte a minisztériumban, hogy problémás a reklamáció, mert éppen az E-ON MVM-be olvasztása miatti kéthetes leállás kezdete körül küldték ki a számlákat, és a fizetési határidő lejár, mire az MVM át tudja venni az ügyeket. Az IPOSZ egyik vidéki alelnöke például már június elején megkapta a számlát, azóta próbált reklamálni, segítséget kérni az E.ON ügyfélszolgálatán – avatott be Németh László. Ígértek neki többször is visszahívást, de ez nem történt meg, aztán a hónap végével megszűnt az ügyfélszolgálat, mert az MVM-hez került e tevékenység. Azóta az MVM-nél sem tudott semmit intézni az ügyben.
Kéthetes leállás
Az E.ON Áramszolgáltató Kft. 2022. április 14-én az MVM Csoport tulajdonába került. A tranzakció után a társaság még a megszokott névvel és arculattal működött tovább, majd 2024. június 30-val jogilag beolvadt az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt.-be – írta megkeresésünkre az E.ON. Hozzátették, erről a két vállalatcsoport a sajtón keresztül többször, illetve közvetlenül az ügyfeleknek küldött levelekben is részletesen, előzetesen tájékoztatta az érintetteket, felhívva a figyelmet arra, hogy a szolgáltatóváltozáshoz kapcsolódó munkálatok miatt az ügyintézés előreláthatólag két hétig nem lesz teljeskörű.
Július 1-jétől egyetemes szolgáltatást érintő kérdésekben kizárólag az MVM Next jogosult bármilyen tájékoztatást adni vagy eljárni
– erősítették meg.
Az MVM azt írta, hogy a beolvadás miatt az E.ON a jövőben nem lát el egyetemes villamosenergia-szolgáltatást az országban, náluk már csak hálózati ügyintézésre van lehetőség. Arra is kitértek, hogy az új ügyfélkör átvétele jelentős informatikai átállással jár. A migrációs folyamatok miatt az MVM rendszereiben az átállás időszaka alatt az ügyféladatok megtekintésére és módosítására nincs lehetőség. Azt javasolják, hogy azok a mikrovállalkozások, amelyek a megküldött áramszámlák kapcsán szeretnének kifogással élni, az MVM ügyfélszolgálatát keressék, de majd csak az informatikai átállás után. A megkeresésüket akkor vizsgálják ki.
A 24.hu-nak küldött válaszukban ígéretet tettek rá, hogy a fizetési határidőnél tekintettel lesznek arra, hogy leállás volt rendszereikben, így szükség szerint részletfizetést biztosítanak és kamatot – az esetleges késedelmes fizetés miatt – nem számolnak fel.
Jó hír, hogy az MVM azt közölte, van mód korrekcióra:
Vagyis ezek szerint újra be lehet kerülni az egyetemes szolgáltatásba, de csak plusz adminisztrációval. Mivel a kétéves számlakülönbözet kifizetéséről nem írták, hogy attól el tudnának tekinteni, úgy tűnik, annak kifizetését nem lehet megúszni.
Az IPOSZ nem hagyja
Az IPOSZ elnöke reméli, hogy a minisztérium talál megoldást a mikrovállalkozások helyzetére.
Az utóbbi ugyanis a vállalkozás-átörökítés nagy akadálya. Első körben szeretnék felmérni, hogy hány vállalkozót érint hátrányosan a mostani számlázási gyakorlat. Németh Lászlónak az a véleménye, hogy az E.ON-nak már a nyilatkozati határidő letelte után figyelmezetnie kellett volna az érintetteket arra, hogy mi a következménye annak, ha nem nyilatkoztak, így hamarabb rendezni lehetett volna a jelenlegi problémát.
„Az érintettek két évig becsülettel fizették az egyetemes szolgáltatásról szóló számláikat, és nem voltak tudatában annak, hogy kivették őket a kedvezőbb díjtarifa alól” – tette hozzá. Több olyan jelzést is kapott, hogy az érintett vállalkozók nem tudják befizetni a megemelt összegű számlát két évre visszamenőleg – például akinek sztornózták 1,5 millió forintnyi számláját, és helyette 3 millió forintot kellene leperkálnia. Nem beszélve arról, hogy a könyvelést is módosítani kell két évre visszamenőleg, ami megint csak nem elhanyagolható plusz adminisztráció.
Az ügyben kérdeztük a Nemzetgazdasági és az Energiaügyi Minisztériumot is, cikkünk megjelenéséig azonban egyik helyről sem kaptunk választ.