Gazdaság

Katasztrofális évet zártak egyes multiláncok, irdatlan volt a veszteség a Sparnál és az Aldinál

Róka Dániel / MTVA (Illusztráció)
Róka Dániel / MTVA (Illusztráció)
Nem volt könnyű éve tavaly a napi fogyasztási cikkeket (FMCG) árusító üzleteknek – vágtató infláció, reálbércsökkenés, keresletcsökkenés, még mindig magas energiaárak, létszámhiány és béremelési kényszer, növekvő kiskereskedelmi különadó, illetve extraprofitadó mellett kellett hozniuk a forgalmat és nyereséget. Már akinek sikerült – csúnya buktákat hozott 2023.

Hogyan tudott helytállni a bolti kiskereskedelem a finoman fogalmazva is erős ellenszélben a tavalyi évben? A Központi Statisztikai Hivatal jelentése alapján a kiskereskedelmi forgalom volumene tavaly 7,9 százalékkal lett kisebb, mint 2022-ben. Ezen belül az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben 4,6 százalékos volt a visszaesés, és

ebben a szegmensben 2023-ban több mint 8 ezer üzlet zárt be a statisztikai hivatal adatai szerint,

így számuk 100 ezer alá csökkent.

A Trade magazin FMCG toplistáján az első három helyen most is

  • a Lidl,
  • a Spar
  • és a Tesco végzett.

A 15 top lánc összteljesítménye a 2022-es, enyhén több, mint 6900 milliárd forint bruttó forgalom után 2023-ban 7900 milliárd forint fölé nőtt, ami 14,5 százalékos pluszt jelent – azaz a tavalyi 17,6 százalékos infláció alatt nőtt a bevételük. Ebből is látszik, hogy nem a kiskereskedelem éve volt a tavalyi.

Forgalom, nyereség, különadó

Megnéztük, hogyan teljesítettek a multiláncok tavaly, közülük is az a négy, akiknél már megvan a mérleg. A legnagyobb hat lánc közül (Aldi, Spar, Penny, Lidl, Tesco, Auchan) az üzleti évet decemberben záró négyek (a Tesco és a Lidl mérlege évközi, július végére várható) mindegyikének nőtt a nettó árbevétele, összesen közel 2230 milliárd forint árbevételt hoztak össze tavaly, ami 11,5 százalékos növekedést jelentett. Infláció feletti árbevétel-növekedést csak egyetlen lánc volt képes elérni, a Penny.

Nyereséget csak a Pennynek és jóval szerényebb összegben az Auchannak sikerült kimutatnia. Az összesen mintegy 4,4 milliárd forintos eredményükkel szemben a másik két versenytárs, a Spar és az Aldi összesen 27,8 milliárd forint veszteséget volt kénytelen elkönyvelni, így

a négyek összeredménye jelentős, 22,9 milliárd forintnyi veszteséget mutat.

Olyan cég nem volt, amely idén és tavaly is nyereséges lett volna, a Spar pedig mindkét évben veszteséges lett.

Fizetendő kiskereskedelmi és extraprofitadójuk 9,1 milliárd forinttal (13,9 százalékkal) nőtt összesen, 74,8 milliárd forintra. Ha nem kellett volna különadót fizetniük, több mint 50 milliárd forint nyereségük lehetett volna négyüknek. Az FMCG rangsorból az is tudható, hogy a Tescónak az előző évivel egyező összegű, 25 milliárd forintnyi, a Lidlnek pedig a korábbit 7,3 milliárd forinttal meghaladó, 44,2 milliárd forintnyi különadót kellett befizetnie 2023-ban. Kevesebb adót csak az Auchan fizetett.

Az adóteher egyébként tavaly szinte minden sávban emelkedett, a multiknál elég jelentősen, több mint 50 százalékkal.

A teljes cikket előfizetőink olvashatják el.
Már csatlakoztál hozzánk? Akkor a folytatáshoz!
Ha még nem vagy a 24 Extra előfizetője, ismerheted meg a csomagokat.

Már előfizető vagyok,

Ajánlott videó

Olvasói sztorik