Oroszország a saját piacának stabilizálása miatt – négy volt szovjet állam kivételével – minden országba ideiglenes exporttilalmat vezetett be a benzinre és a gázolajra – közölte a héten a Kreml. Az orosz energiaügyi minisztérium szerint az intézkedés megakadályozza az üzemanyagok engedély nélküli „szürke” exportját, azon túl, hogy csökkenti az orosz fogyasztói árakat a nagyobb kínálat miatt. Az elemzések korábban arra mutattak rá, hogy Oroszország az elmúlt hónapokban benzin- és gázolajhiánytól szenvedett.
Fontos arra is kitérni, Oroszország szeptember első 20 napjában már nagyjából 30 százalékkal csökkentette tengeri dízel- és gázolajexportját az augusztusi adatokhoz képest. Moszkva tavaly 4,82 millió tonna benzint és csaknem 35 millió tonna gázolajat exportált – olvasható a portálon.
Ez lenne Putyin bosszúja?
A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) legfrissebb jelentésében arról számolt be, a dízelfogyasztás idén naponta mintegy 100 ezer hordóval növekszik majd. Ehhez képest a benzin esetében napi 500 ezerre, a repülőgép-üzemanyag és a kerozin esetében pedig több mint napi egymillió hordóra számítanak. A dízel kulcsfontosságú mint ipari és szállítási üzemanyag, a készletek csökkenése pedig a termelés és a szállítmányozás visszaesésén keresztül a teljes gazdaságot befolyásolhatja. ami biztosan állítható, hogy nagyon feszes időszakát éli a piac.
Érdekes ellentmondás, hogy az Európai Unió az év elején leállította az orosz üzemanyag tengeri behozatalát a szankciók miatt, ugyanakkor továbbra is szüksége van az oroszokra a globális piacokon, hogy az árak stabilak maradjanak. A mostani moszkvai intézkedések következtében az infláció lehetséges fellendülését várják a kontinensen. Hiszen globális üzemanyagéhség, a recessziótól való félelem, valamint a szaúdi és orosz kitermelés csökkentése a Brent-típusú nyersolaj globális referenciaára a június végi mélypont óta 30 százalékkal emelkedett.
Oroszország a világ egyik legnagyobb dízelolaj-exportőre. Az uniós importtilalom bevezetése óta Moszkva új vevőket talált Dél-Amerikában, a Közel-Keleten és Észak-Afrikában. Ám most a globális kínálatot szűkítette Putyin, így fokozódhat a globális verseny, ami mindenütt, így Európában is, az árak további emelkedését eredményezheti.
És valljuk be, alig meglepő, hogy ahogy tavaly, úgy idén a tél közeledtével, Vlagyimir Putyin szűkíteni szeretné a piacot.
Pletser Tamás, az Erste Bank olaj-gázipari elemzője szerint az biztos, a globális dízelpiac tovább szűkül, ugyanakkor Oroszország idén júniusban napi 1,3 millió hordó dízelt exportált, míg a teljes finomított termékexport meghaladta a 2 milliót. Szerinte a termékexport-tilalom naponta 250 millió dollár bevételkiesést jelent Oroszországnak.
Vagy megint azt gondolja Vlagyimir Putyin, ahogyan tavaly Európát gázzal, idén a nyugati világot esetleg a dízelhiánnyal tudja jobb belátásra bírni. Az előbbi sem ment, az utóbbi sem fog működni – tette hozzá az energetikai szakértő, aki szerint a mostani orosz lépés maximum addig tartható, amíg az orosz tárolók teljesen meg nem telnek.