Gyanús összejátszás jeleit is észleltük a kiskereskedelemben: országosan rögzíthették egyes üdítőitalok árait, ezért versenyfelügyeleti eljárást indítottunk. Amit még észleltünk, azt leginkább úgy nevezhetjük: árspekuláció.
Ezt mondta a Magyar Nemzetnek a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) első embere, aki vizsgálataik alapján ezzel is magyarázta, miért szálltak el az élelmiszerek árai. Rigó Csaba Balázs szerint egyes áruházláncok egy éve magasabb átvételi árakkal, tartósan drága energiával, a forint további gyengülésével számolhattak, ám profitjukat garantálni akarták.
A GVH a piaci verseny tisztasága szempontjából vizsgálta az árspekulációt, amit a legnagyobbak közé tartozó kiskereskedelmi bolthálózatoknál mutattak ki. Szakembereik 2022 őszén jelezték, hogy az élelmiszereknél hatalmas áremelkedés lesz, de mértéke meglepte őket. Hiába számoltak ugyanis a háború, az aszály, a gyenge forint, az uniós pénzek visszatartásának hatásaival, a kiskereskedelmi bolthálózatok üzletpolitikáját nem ismerték.
A hazai boltok legnagyobb része egyre csak emelt az árain. Egy darabig a vásárlók ezt eltűrték, kifizették.
Amikor már nem és csökkent a forgalom, a kiskereskedelmi hálózatok még akkor is emeltek az árakon, noha minden adott lett volna az árcsökkentéshez.
A tejágazatban és a tartós élelmiszerek piacán végzett vizsgálatuk alapján a nagy áruházláncok elszámolták magukat, aminek az árát a magyar fogyasztók fizették meg. Az feltételezhető, hogy
egyes vállalkozások pesszimistán négyszáz forint feletti euróval és tartósan drága energiával kalkulálhattak, áraikat pedig ezekhez az elképzelt brutális piaci viszonyokhoz igazíthatták.
Az elnök nem zárta ki, hogy a kiskereskedelmi szereplők magatartása nélkül is nálunk lett volna a legmagasabb az élelmiszerinfláció,
de hogy a mérték nem lett volna ilyen kiugró, az egészen bizonyos.
A GVH elnöke azt viszont kizárta, hogy ennek hátterében a kiskereskedelmi szektor különadója állt volna. Rigó Csaba Balázs arról is beszélt, hogy az árspekulációért megfizettek a nagy boltláncok,
csökkenő forgalom formájában megbüntették őket a vásárlók, a drágaság miatt elveszített vevőket pedig nem könnyű visszaszerezni.
A GVH elnöke szerint a helyzet egyszerű, ki kell kényszeríteni az árak csökkentését. Mint mondta, az árfigyelő további fejlesztése – kiegészítve a kötelező akciózással – alkalmas az árverseny növelésére.