A nagy leárazások alkalmával is körültekintéssel kell eljárni, ha nem akarunk csalódni, tanácsolja a Budapesti Békéltető Testület. Hogy ez mennyire fontos, azt jól mutatja annak a fogyasztónak az esete, aki még 2018 decemberében rendelt meg az interneten egy népszerű márka új autóját, az akkori Black Friday keretében.
A hirdetés szövegében a „100 000 forint foglalási díj” szerepelt, és ez alapján a fogyasztó úgy gondolta, hogy az összeg már maga a vételár. De persze nem kapta meg ennyiért az autót. Később eljárást indított a Budapesti Békéltető Testületnél, és csak ekkor derült ki számára, hogy a 100 000 forint valójában csak a foglaló volt, a limuzin teljes ára pedig majdnem 11 millió forint.
Ez az eset egyértelmű, mivel az összeg foglalóként volt feltüntetve a hirdetés szövegében.
És ha elírták az árat?
Az is előfordulhat azonban, hogy maga a kiírt vételár nagyon alacsony, mert elírták. Mi a helyzet ilyenkor? Nem feltétlenül jár a fogyasztónak például a 140 000 forintos termék, ha elütés miatt 1400 forintért hirdették. Például ha egyértelműen visszaigazolták, jóváhagyták a megrendelést elektronikus üzenetben, és ebből ki is derül a pontos termék, cikkszám, a vételár, a megrendelő neve, kiszállítás helye, tehát a megrendelés konkrét részletei, akkor akár megalapozott is lehet a fogyasztó igénye. Ezt mindig esetről esetre kell eldönteni.
Amennyiben viszont nem történt semmilyen visszaigazolás vagy csak egy egysoros, tájékoztató jellegű értesítést kaptunk a megrendelés beérkezéséről, ez önmagában még nem keletkeztet olyan kötelezettséget a webáruháznál, amely alapján a hirdetésben szereplő áron ki is kellene szállítania a terméket.
Bővebb információ itt.
Kiemelt kép: MTI / Balázs Attila