A karácsony a szeretet ünnepe – régi szokás ilyenkor meglepni a családtagokat, barátokat ajándékkal. Ami egyrészt tök jó dolog: adni öröm és kapni is. Másrészt viszont para: tetszik majd neki, jó lesz amit vettünk? És amit kaptunk? Elég kínos, ha nem. Összefoglaltuk, mit tehetünk, ha befürödtünk az ajándékkal.
Visszavihetjük, ha nem tetszik?
Sokan úgy tudják, hogy a kereskedőnek X napon belül vissza kell cserélnie az árut. Ez azonban nem feltétlenül van így. Az alapszabály az, hogy ha személyesen vásároltunk egy boltban, akkor a minőségileg kifogástalan terméket (csak azért, mert nem tetszik a színe vagy nem megfelelő a méret) a kereskedő nem köteles kicserélni.
Persze önként dönthet úgy a vállalkozás, hogy mégis hajlandó erre. Célszerű lehet ezért előre megtudakolni, hogyan állnak a kérdéshez, és meddig él az esetleges cserelehetőség, mit kérnek hozzá.
Visszacserélhetjük, ha kiderül, hogy rossz a termék?
Erre csak a kötelező jótállás alá eső termékeknél (zömében 10 ezer forint feletti értékű különböző termékek) van lehetőségünk, és akkor, ha a vásárlástól vagy üzembe helyezéstől számított három munkanapon belül vagyunk és rendeltetésszerűen használtuk a terméket. Ha tehát 22-én vagy 23-án vásároltuk, 27-én kérhetjük a cserét.
Ha ezen túl vagyunk, akkor viszont már nem kötelező a csere, és valószínűleg javítást fog ajánlani a kereskedő.
Nem tűr halasztást?
Ha kötelező jótállás alá eső termék cseréjéről van szó, és a 3 munkanap akkor jár le, akkor valóban nincs haladék.
Ha megkérdeztük a kereskedőt, és januárban is biztosítja még a csere lehetőségét az egyébként nem hibás, ám valamiért nem megfelelő termékre, akkor nem kell a két ünnep között rohangálnunk.
Ha rossz a termék, de nem tartozik a kötelező jótállás alá (például ruházat, cipő, műszaki cikk 10 ezer forint alatt), akkor szavatossági igényt érvényesíthetünk – ami elsősorban javítást, másodsorban cserét jelenthet -, két éven belül.
A webes vásárlás nagy előnye
Sok érv szólhat az online vásárlás mellett, hiszen kényelmes, nem kell mászkálni, házhoz hozhatják, és ezek közé tartozik az is, hogy a kézhezvételtől számított 14 napon belül élhetünk elállási jogunkkal, méghozzá indoklás nélkül. Vagyis akkor is visszaküldhetjük, ha a termékkel nincs semmi baj, csak egyszerűen nem tetszett az ajándék, vagy valamilyen okból nem volt jó az ajándékozottnak. És a webáruháznak vissza kell fizetnie az árat.
Online vásárolt termék minőségi kifogását pedig a már említett két évig jelezhetjük a kereskedő felé.
Kell-e blokk, számla, jótállási jegy, csomagolás?
Az első három jó ha megvan, mert különben nemigen várhatjuk el, hogy foglalkozzanak a panaszunkkal. Szóval el kell kérni a bizonylatokat az ajándékozótól.
A csomagolást viszont nem kérhetik számon rajtunk, ha például szavatossági igény érvényesítéséről van szó. De az egyébként minőségileg megfelelő termék önkéntes cseréjéhez a kereskedő kérheti a csomagolást is.