A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény (a továbbiakban: Fdvtv.) hatálybalépését követően 2013. július 1. napjától gyökeresen átalakult a hazai dohánytermék-kiskereskedelmi értékesítési rendszer, melynek eredményeként hatékonyan megvalósult a fiatalkorúak védelme, továbbá a fogyasztók szakszerű és széles körű termékpaletta biztosítása melletti kiszolgálása – írja közleményében az ND, és arra is rátérnek, miért van szükség a trafikellátóra.
Sokat panaszkodtak nekik a trafikosok
Az új rendszer indulása óta eltelt két év alatt a dohánytermék-kiskereskedők visszajelzései alapján érzékelhető volt, hogy szükségessé vált a hazai dohánytermék-kiskereskedelmi értékesítési rendszer finomhangolása. Az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság szem előtt tartva a dohánytermék-kiskereskedők érdekeit, valamennyi beérkező javaslatot, annak megvizsgálását követően továbbított a jogalkotó felé megfontolásra.
Ezen folyamat eredményeként került módosításra múlt év végén az Fdvtv., mely többek között figyelembe vette a dohánytermék-kiskereskedők azon számtalan panaszát, mely szerint a dohánytermék-nagykereskedők nem megfelelő mennyiségben, illetve időben, valamint kiszámíthatatlan szerződési feltételek mellett szállítják ki a dohánytermékeket, továbbá a dohánytermék-nagykereskedők általános szerződési feltételei szerinti polckép előírások lehetetlenné teszik a koncessziós szerződésben előírt versenysemleges és valamennyi hazai forgalomba hozott dohánytermék polcképi versenysemleges megjelenési kötelezettségét.
Higgyék el, mindenkienk jó lesz
A módosítás értelmében 2015. november 1-től a központi dohányellátó hivatott ellátni a dohánytermék-kiskereskedőket. A központi dohányellátó valamennyi hazai dohánytermék-nagykereskedővel köteles szerződést kötni, így a dohánytermék-kiskereskedők megkülönböztetés és versenyhátrány nélkül szerezhetik be árukészletüket.
A szakszerű elosztórendszernek köszönhetően a dohánytermék-kiskereskedők ezt követően kizárólag olyan fajta és mennyiségű dohányterméket rendelhetnek meg, amelyet ténylegesen értékesíteni tudnak, beszerzéseikről tehát saját üzleti megfontolásaik, valamint forgalmi igényeik függvényében dönthetnek, ezáltal üzemeltetési költségeik is mérséklődhetnek – magyarázza az ND.
A rendszer új elemeként a dohánybolt-tulajdonosok a Cash&Carry raktárakból a havi rendeléstől függetlenül, soron kívül is megvehetik a szükséges dohánytermékeket. Az ellátó az ún. fordított árrés bevezetésével a kisebb forgalmat bonyolító dohánytermék-kiskereskedők részére nagyobb mértékű árrést biztosít. A nagyobb mértékű árrés az eddig nagyobb forgalmat bonyolítóknál lecsapódó profit terhére növeli a kisebb forgalmú dohányboltok bevételét növelve ezzel jövedelmezőségüket.
A hazai központi dohányellátó állami felügyelet mellett látja el tevékenységét biztosítva ezáltal a dohánytermék-kiskereskedői igények teljesülését, valamint 20 évre biztosított állami bevétel mellett országosan közel 400 új munkahelyet is teremt.
Az egyszereplős ellátási rendszer más európai uniós országokban, így Franciaországban, Olaszországban és Spanyolországban már bizonyított hatékonysággal működik, egy olyan logisztikai szolgáltató igénybevételével, melyben közvetett tulajdonosi érdekeltséggel rendelkezik multinacionális dohányipari szereplő, biztosítva ezáltal az iparági szakismeretek kellő alkalmazását – tettek a végére még egy, a változást támogató érvet.