A kormány gyorsított ütemben módosíttatja a 2012-es költségvetést. Ennek legfőbb oka, hogy 5000 fő alatti településeknél még az idénre elrendelték az adósságrendezést. A Policy Agenda heti elemzésében ezért azt vizsgálta meg, hogy tartható-e az idei hiánycél.
Már a 2,5 százalékos hiányról is lemondtak?
A kabinet azt javasolta az Országgyűlésnek, hogy mintegy 100 milliárd forinttal emeljék meg a 2012. évi költségvetési hiány mértékét. Ezzel párhuzamosan ugyancsak ekkora mértékben emelkedne meg a kiadási előirányzat. Az ok egyértelmű: az 5000 fő alatti településeknél cirka 96 milliárd forintnyi hitel visszaváltását szeretnék megoldani. S végül nem a hitel átvállalása útján teljesítik ezt az ígéretet, hanem úgy, hogy átadják az önkormányzatoknak a hitel kiváltásához szükséges pénzt, ami folyó kiadást jelent a központi költségvetésben.
Ha teljesíthetőnek gondoljuk a költségvetési törvényben rögzített számokat, akkor is látható, hogy már a kabinet szerint sem sikerül tartani azt a hiánypályát, amit előzetesen kiszámoltak. Önkormányzati szektor nélkül is már 2,3 százalékos lesz a várható hiány mértéke, miközben a költségvetés kidolgozásakor még csak 2%-kal számoltak.
Az önkormányzati hiány mértékét jelenleg csak a kormány által adott várakozások alapján tudjuk becsülni. A 2012-es költségvetési törvény indoklásában még 150 milliárd forintos hiánnyal számoltak a településeknél. Ezt figyelembe véve 2,8 százalék lenne a hiány.
A Költségvetési Tanács ilyen diszkréten fogalmaz, amikor az idei költségvetés módosítását véleményezi: az egyenleg tartását biztosító intézkedések végrehajtása és az Országvédelmi Alap zárolása mellett a tervezett módosítás esetén is 3 százalék alatt tartható a költségvetés GDP-arányos hiánya. Vagyis nem azt mondják már, hogy tartható lenne a 2,5 százalékos hiánycél.
Könnyen 3 százalék fölé kúszhat?
A Policy Agenda számításai szerint önkormányzatok nélkül nézve 2,4 százalékos lesz a hiány. S nemcsak a kiadások növekedése miatt lesz rosszabb a szám a tervezettnél, hanem a kormány által reméltnél alacsonyabb GDP-adatok következtében is. Számításaik szerint ehhez hozzáadva még az önkormányzatok által termelt hiányt is éppen alatta marad a hiány a kritikus 3 százaléknak.
S mindez csak és kizárólag akkor teljesülhet, ha nem enged a kormány a belső nyomásnak, és nem szabadítja fel a tartalékokat – teszik hozzá. Úgy tűnik, hogy a gazdaság lassulása miatt kb. 450 milliárd forinttal lesz kisebb a bevételi oldal. Igaz, ezt még képes a kabinet néhány tétel (korhatár alatti ellátások, fejezeti zárolások, Nemzeti Foglalkoztatási Alap) alacsonyabbra szabott kiadásaival és természetesen a 360 milliárd forintos tartalékkal némileg befedni.
A kudarc mindent megkérdőjelezhet
Véleményük szerint a kormány elsődleges gazdaságpolitikai célja, hogy bebizonyítsa nemzetközi partnerei számára: képes olyan költségvetési politikát folytatni, amely a „tervezett és kívánatos” cél alatt tartja a hiány mértékét. Ha ezt 2012-ben nem sikerülne végrehajtani, akkor az olyan kudarcot jelentene, amely megkérdőjelezné az eddigi lépések értelmét is.
A feszes költségvetési politika megbontása azonban már most megkezdődött azzal, hogy a kabinet nem átvállalja, hanem kifizeti a kistelepülési önkormányzatok adósságát. Ez a mostani kb. 100 milliárd forintos lépés talán még kezelhető, de ha a politikai érdekek miatt elindul egy év végi költekezési hullám (pl. újabb adósságkifizetések), akkor ez már átbillentheti a költségvetési hiányt a 3 százalék feletti sávba – véli az elemző.