Mintha Woody Allen készülő filmjének részletét látnánk, amint a fertőzésektől rettegő bankalkalmazottat játszó színész egy orvosi maszkban szolgálja ki a betérő ügyfeleket. Aztán egy Jirí Menzel-adaptációra váltunk, ahol egy kisvárosi bank hölgyalkalmazottai az ügyfeleket magukra hagyva összecsődülnek, hogy a szexi farmershortos fiatal kollegina kismacskáját babusgassák.
Jó lenne hinni, hogy ilyen valóban csak a filmekben van, ez azonban, úgy tűnik, naivitás: mindkét történet valódi, ráadásul sem nem manhattani, sem nem csehországi – ízig-vérig magyar sztori a legnagyobb hazai lakossági bankok mindennapjaiból. Nem kizárt, hogy az illetékes fiókvezetők mit sem tudnak ezekről. Viszont ma már nincs semmi akadálya annak, hogy képbe kerüljenek, s ne csupán az extrém eseteket illetően, de a lakossági ügyfelek kiszolgálásának teljes folyamatáról független forrásból informálódjanak. Közel egy éve van a hazai piacon az a magyar ötletből fogant, magyar-brit-amerikai tulajdonú, londoni székhelyű cég, amely a közép- és kelet-európai lakossági bankok minőségbiztosítási és hatékonysági vizsgálataira alakult.
KÉTSZÁZ KÉRDÉS. A 2004-ben gründolt Branchmarking Ltd. tevékenységének első két évét a bankfiókok működésének vizsgálatát teljes körűen leíró módszer kidolgozására fordította. A know-how 200 olyan standard kérdést tartalmaz, amelyekkel feltérképezhető a banki ügyfelek kiszolgálásának színvonala. A társaság tevékenysége abban tér el a pénzintézetek működését tesztelő piackutatók munkájától, hogy a vizsgálatokat nem megrendelésre készítik, hanem a megfigyelés folyamatos. Nem csupán egy részproblémára fókuszálnak, hanem figyelemmel kísérik a fiókhálózat komplex működését is. A cég adatbázisa egyelőre a 8 vezető lakossági bank teljes országos hálózatának paramétereit öleli fel, bő egy éve épül, s ez idő alatt egymillió adatot rögzítettek. Emellett közel ezerre rúg a bankokról készült fotók száma is. A cég szolgáltatásának éppen az a lényege, hogy bármilyen megkeresést is kapnak – akár bankoktól, akár a fogyasztóvédelemtől, a versenyhivataltól vagy a szabályozó hatóságoktól -, az internet alapú adatbázis elemeiből a vizsgálat célja szerint lehet meríteni, a cég külföldi adatgyűjtéseivel kombinálva pedig régiós kimutatások is készülhetnek.
Élet a magyar fiókokban
● Minden tizedik ügyintéző elfelejt köszönni az ügyfélnek ● A tranzakciók 80 százalékát végzik el sikeresen a bankfiókokban, 20 százalék meghiúsul ● 100 tranzakcióból mindössze 20 esetében történik keresztértékesítés ● A banki fiókhálózatok átlagos várakozási ideje 5 perc, a legjobb banknál 3 perc, a legrosszabb.ál több mint 10 perc ● Van olyan fiók, ahol egyáltalán nem kell várakozni, de olyan is, ahol nem ritkán egy óra, míg az ügyfél sorra kerül ● A vizsgált bankfiókok egyharmadának bejárata nem akadálymentesített ● Még nem általános az ügyfélhívó rendszer, a kiszolgálás sorrendje gyakran esetleges, nem kiszámítható
MEGRENDELÉSRE. Az MKB Bank olyan vizsgálatot rendelt meg a Branchmarkingtól, amely a teljes banki szolgáltatást az ügyfél szemével láttatja. Nem csupán arra keresi a választ, hogy a kiszolgálás mennyire szakszerű és előzékeny, hanem a bankba indulás első lépéseitől kíváncsi a tapasztalatokra. Így már arról is visszajelzést kapnak, hogy az utcán megfelelő módon van-e
kitáblázva a bank elérhetősége, s miként lehet bejutni a bejáraton – az utcai lépcsősort például nem egy kifele nyíló bejárati ajtó követi-e. „A vizsgálatokról természetesen tudnak az alkalmazottaink, az eredmények is nyilvánosak” – mondja Ákos Tamás, az MKB Bank ügyvezető igazgatója. Szerinte a munkatársak ezt komoly segítségnek tekintik, hiszen ösztönzési rendszerük teljesítményorientált, így nekik is érdekük, hogy tevékenységük több eredményt hozzon, az ügyfelek pedig elégedettek legyenek.
A pénzintézet teljes fiókhálózatában egy éve dolgoznak a kiszolgálás színvonalának javításán a Branchmarkinggel együttműködve. Ezen a területen a cég standard értékelési rendszere szerint 2007-ben eddig az MKB nyújtotta a legjobb összteljesítményt a hazai bankok közül. Ugyanakkor a pénzintézet adatai is azt támasztják alá, hogy a változtatások hatékonyabbá tették a működést. A mindössze 68 fiókból álló hálózatnak az új hitelek 10 százalékát sikerül az idén kihelyeznie hónapról hónapra, míg a múlt esztendőben csupán 6 százalékos piaci részesedést értek el a lakossági piacon. „Az eredmények javulásában komoly szerepe volt a szolgáltatási színvonal tudatos javításának” – szögezi le Ákos Tamás.
Az idei legek
● Legjobb összteljesítmény: MKB Bank ● Legjobb adottságok, arculat: Raiffeisen Bank ● Legjobb értékesítési gyakorlat: Budapest Bank ● A legjobb ügyfél-elégedettségi mutató: 71% (Raiffeisen Bank) ● A legrosszabb ügyfél-elégedettségi mutató: 36% Forrás: Branchmarking Ltd.