Vasból az égvilágon mindent meg tudott csinálni a fajszi kovácsmester fia, de ez még nem magyarázza meg, hogyan lett belőle a Pata József Gépipari Kft. megalapítója, s a Magyar Suzuki Rt. megbecsült üzleti partnere. Kellett ehhez a szocialista mezőgazdaság egyik hetvenes évekbeli zászlóshajójának, a fajszi mgtsz-nek mutyizós, de a nyomorúságból erényt kovácsolni képes világa is. Ma aligha lehetne akkorát lépni fölfelé a társadalmi ranglétrán, amekkorát a szakképzettség nélküli huszonéves kovácslegény lépett, amikor műszaki vezetője lett a téesznek. A szövetkezet élén akkor egy nagy teherbírású, ambiciózus elnök állt. „Futott, mi meg loholtunk utána” – jellemzi Pata József hajdani főnökét, akinek ebben partnere volt a megyei szakmai vezetés is.
A téesznek tehát egyre jobban ment a paprikatermelés, és a bevételből került immár három terményszárító is, csak nem volt, ami „alá dolgozzon”, vagyis adagolja a szárától megfosztott paprikát. „Lehet, hogy létezett a világban ilyen gép, de mi nem tudtunk róla, és pénzünk se lett volna megvenni” – emlékszik vissza a hajdani kényszer szülte feltaláló, Pata József. „Akkor azt mondta az elnök: Jóska, ezt meg kell oldanunk, mert behozzuk drága pénzen a gépet, és nem fog működni. Úgyhogy megoldottam. Később a megyei paprikatröszt pályázatot is kiírt ilyen gépre, és kandidátusokat és más tudományos embereket megelőzve én nyertem meg ezzel a már működő szerkezettel. Akkor voltam harmadikos a gépipari technikumban.”
Utána a kapor és a majoránna feldolgozását kellett megoldani: kiválogatni a szárakat a hajszálvékony kaporlevelek közül, és a máknál hatszor kisebb magokat a majoránnából. A holland uborkaválogató gép egyre szélesedő szalagja – amelyről méterenként potyogtak le menet közben a különböző méretű uborkák – adta az ötletet. „Nemcsak arról volt itt szó, hogy az tudott mennyiséget produkálni a mezőgazdaságban, aki gépesített, hanem arról is, hogy a nők irtózatosan nehéz fizikai munkáját tudtuk ezekkel a gépekkel kiváltani. Amikor szezon volt, nappal szedték a paprikát, és minden második éjszaka mentek a feldolgozóba mosni, szeletelni. Onnantól, hogy meglett a gép, üldögélhettek fehér köpenyben és nézegethették, hogyan dolgozik. A majoránna-cséplőgép azért is hasznos volt, mert a vetőmag irtó sokba került, a géppel viszont több száz kilót kinyertünk egy nap.”
Pata József
66 éves, általános gépipari technikumi végzettséggel autószerelőként kezdte munkás éveit, majd géplakatosként küzdötte fel magát a fajszi téesz műszaki igazgatói posztjára. Mindössze két munkahelye volt: a téesz, majd a rendszerváltás évében általa alapított Pata József Gépipari Kft.
Harmincöt éve szenvedélyesen vadászik – novembertől januárig minden szombaton – nyolc éve a helyi vadásztársaság vezetője. 36 éves lánya bíró a Fővárosi Bíróságon, veje ügyvéd. Két négyéves iker lány és egy másfél éves fiúcska büszke nagypapája.
Az itteni szalagokról kezdetben legördülő Swiftekhez hétféle alkatrészt gyártottak Pata Józsefék. Ma 140 félét készítenek. „Az egyik japán szakember megkérdezte tőlem – meséli -, melyik a kedvenc alkatrészem, megmutattam, mire elmosolyodott: »Megértem, hiszen én terveztem«.”
A cég története üzleti szempontból maga a szürke egyhangúság: csak a szorgos munkából származó, élükre rakott forintok állnak össze tisztes profittá. Újabb alkalmazottak felvételéig csak 1997-re jutottak el, 2000-re pedig a tevékenység kinőtt a családi házat, és Pata József impozáns építkezésbe kezdett a település szélén, jelenleg a harmadik üzemcsarnok és a logisztikai raktár épül. Ahhoz, hogy a Suzuki alkatrész-beszállítója lehessen, a Pata József Kft.-nek előbb adaptálnia kellett a Suzuki minőségbiztosítási rendszerét, majd át kellett térnie a korszerűbb ISO/TS rendszerre. „Arra jutottunk, hogy ahhoz, hogy kevés emberrel minőségi munkát tudjunk végezni kedvező árakon, képezni kell az embereinket, és kiszolgálni őket gépekkel, méghozzá az egyszerűbbeket jobban, mint a kvalifikáltabbakat.” A hegesztőcsarnokban számítógép vezérlésű gépekkel dolgoznak az asszonyok, háttámlás forgószékeken ülnek, a kezük ügyébe készített alapanyagokat 45 fokos szögben megdöntött ládákból veszik el.
A Suzuki keményen bevasalja a fejlesztésekről és költségcsökkentésről kötött megállapodásokat, jövőre például 240 millió forintos fejlesztési és munkavédelmi beruházást kíván meg a Pata József Kft.-től. A beszállítóit nagyság szerint kategorizálja, és évente odaítéli „Az év beszállítója” címet – ezt Pata József cége 1996-ban kapta meg. „A napi szállításokat százszázalékos megbízhatósággal, kiváló minőségben, határidőre teljesíti, a költségcsökkentést a Suzuki kívánalmainak megfelelően végrehajtja” – indokolja a döntést Krisztián Róbert. Majd 2004-ben a termékek hibamentességéért fejezte ki elismerését a Suzuki (ebben a kategóriában elsőként a Pata József Kft.-nek).
HARC A MÁSODPERCEKÉRT. „Az elvárt költségcsökkentés mértéke két-háromévente 2-3 százalék – mondja Pata József -, ezt elsősorban a hatékonyság növelésével tudjuk teljesíteni, amire a Suzuki is tesz javaslatot. A termelésben részben a technológiai fegyelem javításával, részben technikai eszközök bevetésével és állandó karbantartással harcolunk a másodpercekért. Ezt a célt szolgálja – túl a dolgozók kímélésén – a forgószékek alkalmazása, a ládák megdöntése, a pneumatikus kifújó szerkezet, a mágneses alkatrész-kiemelő eszköz, a hulladékelvezető rendszer, és sorolhatnám. A megtakarításaink 30-40 százalékát visszaforgatjuk a gyártásba.”
A cég nettó árbevétele tavaly elérte a 800 millió forintot, ennek 85 százaléka származik a Suzukinak való beszállításokból. Ha új modellel áll elő az autógyár, a jól bevált partnereknek eleve fölajánlja az új alkatrészek gyártását. Fél-egy év felkészülési idő után versenytárgyaláson dől el, ki kapja az újabb megrendelést. A Suzukinak van 18 kiemelt magyar partnere, köztük a Pata József Kft., amelyeknek fölkínálja az Európai Unió vagy a gazdasági tárca (GKM) pályázatain való indulás lehetőségét. A Pata-féle cég az idén 350 millió forint vissza nem térítendő támogatásért folyamodott a GKM-hez.
A fontosabb döntésekbe Pata József egyre inkább bevonja 25 százalékban cégtulajdonos lányát, Ildikót is, valamint nyolcfős vezetőség is segíti munkáját. Van min gondolkodni, hiszen az üzem és a termékkör bővítésével újabb 8-10 embert lehet fölvenni. „Maximálisan kiszolgáljuk a Suzukit, vannak hazai alkatrészgyártó partnereink is, amelyek a Suzukinak gyártott alkatrészeinkhez építik hozzá a maguk termékeit, és komplett egységként adják tovább. Termékeink 5-8 százaléka exportra megy, Indonéziába, Japánba.” Akkor is megoldják a helyzetet, ha valami nem jön be. Tavaly például elvállaltak egy munkát a Suzukinak, amihez új gép kellett volna. Számítottak arra, hogy nyernek a minisztérium pályázatán, de nem jött be. „Elkezdtem telefonálni, fölkerekedtem, megnéztem Prágában egy gépet, aztán Párizsban megvettem egy másikat sokkal olcsóbban, és gond nélkül teljesítjük a megrendelést” – mondja Pata. Nem titkolja, a helyi politikában is van némi befolyása, a község díszpolgára, a helyi rendezvények (falunap, iskolai programok), hagyományőrző csoportok, sportkör fő mecénása. Büszkeséggel tölti el az is, hogy az idén cége elnyerte a „Családbarát munkahely” címet. Ezt egyebek mellett az óvodai, iskolai kezdéshez igazított munkarenddel, a rugalmas munkarend, illetve a részmunkaidő választásának lehetőségével érte el. Az is számított, hogy a környékbeli dolgozókat saját kisbusszal szállítják, havi 4500 forint étkezési jegyet adnak, s van meleg étkezés.
„Nincs okom panaszra. Csak éppen azon gondolkodtam el a múltkor, hová lett az öröm, a pihenés. Nincs egy pillanatnyi megállás. Nem tudunk elutazni, itt hagyni egy kicsit a céget. Tudja ezt mindenki, aki a maga ura, hogy hol fizeti meg a siker árát: valójában az üzlet rabja” – jegyzi meg Pata József.