Online rebellió tört ki a hazai tartalomszolgáltató piac jelenleg negyedik legnagyobb közösségében, a napi 400 ezer látogatót jegyző iwiw.hu-n, miután a T-Online „bátorkodott” felvásárolni az oldalt üzemeltető iWiW Kft.-t. A tiltakozás könnyebben érthető, ha tudjuk, hogy az első hazai kapcsolatépítő portál varázsereje a baráti légkörben, illetve a reklám- és sallangmentes környezetben rejlett, amelyek nem feltétlenül jellemzőek a hasonló képződményekre. Az oldalhoz a profizmus hiánya és a műszaki döccenők ellenére is ragaszkodó közösség nem csak önként tette láthatóvá a beazonosításához szükséges, olykor legszemélyesebb adatait, hanem a korai szakaszban örömmel adakozott a cég technikai problémáit ideig-óráig megoldó szervervásárlásra is. A kellemes atmoszféráját 2002-es indulása óta 2005 második feléig megtartani képes oldal – ekkoriban már megjelentek reklámok (ha nem is túl zavaróak), s a rengeteg új tag miatt elveszett a családias jelleg – eladásakor 650 ezer regisztrált taggal rendelkezett, akiket jelenleg 35 millió kapcsolati szál köt össze. E jelentékeny tömeg lobbanékonyabb tagjai olyannyira berágtak a számukra nem kívánatos tranzakción, hogy a hír után nem sokkal az oldal nyugalmának megzavarására alkalmas reklámdömpinget és direkt marketinglevél-áradatot vizionáltak az iWiW üzenőfalán. A hangulatkeltést azzal fokozták, hogy Big „Magenta” Brothert kiáltottak, jogosulatlan adatfelhasználás miatt aggódtak, sőt a vehemensebbek egyenesen emigrációra szólítottak fel az iWiW-vár fokára tűzött T-lobogó láttán.
Simó György (T-Online) és Gergely László (Virgo-Systems). Egyesek szerint egy késõbbi eladással magasabb árat lehetett volna elérni.
TÁMOGATÓBÓL VEVŐ. Noha a „vár” bevételének hivatalos történetével adósak a krónikások, az tudható, hogy az iWiW Kft. – amelyet 10 százalékban Szabó Márton, 5 százalékban Várady Zsolt, 85 százalékban pedig a szoftverfejlesztéssel foglalkozó Virgo Systems Kft. birtokolt az akvizíció előtt – 2005 őszén már nem tudta finanszírozni a robbanásszerűen fejlődő kapcsolatiháló-szövevényt, s arra kényszerült, hogy tőkeerős befektetőt keressen, elsősorban gyenge szerverállománya miatt. Simó György, a T-Online vezérigazgatója úgy nyilatkozott: cégét az iWiW tavaly találta meg támogatóként, de akkoriban még szó sem volt a tulajdon kiárusításáról. „Támogatót kerestek, és mi láttunk fantáziát az oldalban, így hardver oldalon segítettünk, cserébe egyfajta szponzori csomagot kaptunk. A tulajdonosok egy-két hónapja jelezték felénk, hogy aktuálissá vált az iWiW eladása” – mondta Simó a FigyelőNetnek.
A tulajdonosok vélhetően nem szánták exkluzívnak az információt, a piacon ugyanis gyorsan elterjedt a hír, hogy az iWiW eladósorba került. A régi tulajdonosok egyike lapunknak azt mondta, nincs abban semmi különös, hogy az oldal felturbózott szolgáltatásokkal történő novemberi újraindítása óta számos kérő jelezte vételi szándékát. Ezzel szemben a kérők közül többen állították, hogy kíváncsiságukat maguk az iWiW tulajdonosai piszkálták föl. Egy biztos: a vélt vagy valós versenyfutás megkezdődött. Az egykori tulajdonosok több befektetővel is tárgyalásba bonyolódtak, bár meg nem erősített információink szerint ezen a ponton nem képviseltek azonos álláspontot. Míg a kisebbségi tulajdonosok a T-Online vonzáskörébe kerültek – Várady egy ideje annak csapatát erősíti, és saját bevallása szerint Szabó is hamarosan magenta mezt húz -, a Virgo Systems mögött álló magánszemélyek a függetlenedést, a hirdetések révén történő anyagi megerősödést, a szerverönállósodást szorgalmazták.
Hálóháború
Világszerte valódi iparággá nőtte ki magát a social-network az utóbbi időben. Tavaly nyáron közel 600 millió dollárért kelt el az akkoriban 18,5 milliós, jelenleg a 40 milliót meghaladó felhasználói körrel dicsekvő MySpace, de a szintén meghatározó szereplőnek számító Facebook (13 milliós táborral) nemrégiben egy 750 milliós ajánlatra is képes volt nemet mondani, miután úgy véli: akár 2 milliárdot is megadnak majd érte. Egyebek mellett a Viacomot és a Google-t emlegetik mint lehetséges kérőt, bár utóbbi Orkut néven saját közösséggel is büszkélkedhet.
KORAI ÖRÖM? Akad, aki szerint korai volt az értékesítés. Egyes informatikai szakértők azt állítják, lehetett volna az oldallal pénzt termelni, kivárás esetén a vételár sokkal magasabbra is kúszhatott volna. Más vélemények szerint a gyors eladásra minden bizonnyal azért volt szükség, mert a piacon felbukkantak a konkurensek, illetve megtorpant a növekedési ütem. A gyors reakció a T-Online éberségét dicséri, ez a cég a befektetett összeg hosszabb távú megtérülésével számol, elsősorban hirdetési bevételek révén. Elsőként a jelenlegi szolgáltatások stabilitásának biztosítása a cél. Szeretnék, hogy leghamarabb a meghívók terén, azaz az új tagok toborzásánál legyen látványos fejlődés. Simó általánosságban azt ígéri, hogy 2 év múlva sokkal több funkcióval működik majd az oldal. A vezérigazgató a kedélyek megnyugtatására elmondta, direct mail inváziót nem zúdít – a törvényi keretek miatt nem is zúdíthat – a közösségre, idővel viszont nem tartja elképzelhetetlennek, hogy bizonyos új fizetős szolgáltatások is megjelenjenek. Simó a személyes adatok biztonságát garantálja. Példának a Freemail és az origo egyéb szolgáltatásait hozza, ahol egy nagyobb felhasználói csoport esetén sem merültek fel aggályok ezzel összefüggésben.
Azt, hogy az ígéretekkel megelégszenek-e a felhasználók, még nem tudni, de a felvásárlás hatására csak jelentéktelen számú kijelentkezés történt. A virtuális tér viszonyainak változására utal ugyanakkor, hogy a hasonló site-okon rekordméreteket öltött a jelenlét: a pár hete induló és közel azonos szolgáltatást nyújtó Baráti kör (www.baratikor.com) tagjainak száma már meghaladta a 600 ezret, és a legújabb szülemény, a MyVIP (www.myvip.com) is több mint 300 ezres tábort toborzott röpke két hét alatt. A konkurencia felbukkanása a kisebb baj. Nagyobb fejfájást okozhat a T-Online-nak, hogy mivel a régi tulajdonosok elmulasztottak védjegyet bejegyezni az iWiW-re, ez év januárjában megtette helyettük a tőlük független Koncz Ügyvédi Iroda, amely ma az iWiW, iWiW BETA védjegyek boldog tulajdonosa. A Virgo Systems későn ébredt, amit mutat, hogy védjegykérelme csupán ez év májusában érkezett be a Magyar Szabadalmi Hivatalhoz. Kérdés tehát, hogy a névhasználatért indított harcot peren kívül vagy peres eljárás keretében folytatja-e le az új tulajdonos.