Fojt István életében 1985 fordulópontot hozott. Korábban hivatásos zenész-előadóművészként szerette volna „megváltani a világot”, de az akkori viszonyok között a mindennapi megélhetés is gondot okozott. Ráadásul miskolci lakásának árát is törlesztenie kellett, ezért elvállalta a társasház közös képviselőségét.
E funkciójában hamar szembesült azzal, hogy a közös antenna elhanyagolt állapota miatt a tévéadás csak gyenge minőségben fogható. Mivel az állami vállalat nem tudott segíteni, vállalkozót keresett, s Gályász Zoltán tévé- és rádióműszerész személyében sikerült is megfelelő embert találnia. „Mentem vele, és láttam, hogy ezt a munkát könnyen meg lehet tanulni, így én is elkezdtem ezzel foglalkozni” – foglalja össze Fojt István társulásuk okait.
Ketten nemcsak megjavították a társasházi antennát, hanem alkalmassá tették az első Magyarországon is fogható műholdas csatorna, a Super Channel vételére. Meglátták ebben a lehetőséget, és továbbvitték a jelet a szomszédos társasházakhoz is, majd fokozatosan behálózták a fél várost. Kezdetben magánvállalkozóként működtek, 1988-ban alapítottak betéti társaságot, amelyet 1995-ben alakították át kft.-vé. Abban az évben hálózatuk már mintegy 25 ezer előfizetőt számlált, szemet is vetett rá a Kábelkom Kft., az HBO első magyarországi cége. „Szívesen megtartottuk és fejlesztettük volna mi magunk a miskolci hálózatot, de ehhez hitelre lett volna szükségünk. Ekkoriban a bankok még szóba sem álltak vállalkozókkal, így inkább eladtuk” – indokolja döntésüket Fojt.
Fojt István
51 éves, Tatán született. 1985-ig zenész-előadómű-vészként dolgozott. Érettségijét kiegészí-tette könyvelő, képesített könyvelő és statisztikusi végzettséggel. Később műszer-technikusi tanfolya-mot végzett.
1985-től 1998-ig társával közösen foglalkoztak kábelhálózatok kiépítésével és üzemeltetésével, különböző társasági formákban. 1998-tól önállóan vezeti cégét, a Pr-Telecom többségi tulajdonosa.
Háromszor nősült, négy gyermeke van. Felesége a cégnél tevékenykedik. Az első házasságából származó 32 éves Norbert fia a tata-bányai bányánál dolgozik. A második házasságából született 28 éves Marina Debrecenben tanul építészmérnöki főiskolán, a 22 éves Zoltán a cégnél van, a 11 éves Péter általános iskolás.
Hobbija a kutyái és a zenélés, saját stú-dióval rendelkezik, ahol a dobot kivéve mindent ő játszik fel; fennmaradó idejében utazik, be szeretné járni az egész világot.
A kábeltévé-előfizetők számát is igyekezett gyarapítani, a szétválásnál ő ugyanis csak 6400-at örökölt. A szolgáltatói terület kiterjesztését segítették az immár kiépített pénzügyi-banki kapcsolatai, emellett sikeresen pályázott a Gazdasági Versenyképességi Operatív Program, illetve az Országos Rádió és Televízió Testület támogatásaira.
A terjeszkedés első lépéseként Jászberény elavult, soros rendszerű kábelhálózatát sikerült megszereznie. „Ügyes, olcsó vásár volt, és nem kellett senkit megvesztegetni” – ad tömör jellemzést a cégvezető az üzletről. Jászberény hálózatának korszerűsítése mellett a vállalat megkezdte a szerény vásárlóereje miatt többek által lesajnált Jászság bekábelezését. Az évek során mára a hálózatot kiterjesztették egészen Kiskunfélegyházáig, összesen 15 településre; Miskolc környékén 4 faluban, Abaúj-Zemplén térségében 14 településen, Sopron környékén 7 községben szolgáltat a Pr-Telecom. A legutóbbi beruházásaik tavaly indultak el Szigethalom környékén, ahol 5 településen jelent meg a cég. Hasonlóan a korábbiak többségéhez, ez is teljes egészében zöldmezős beruházás.
TÖRŐDÉS. A 2000-ben részvénytársasággá alakult cég többségi tulajdonosa számára (a kisebbségi rész pénzügyi befektetők és két alkalmazott birtokában van) a cél a hosszú távú fennmaradás. „Elértük azt a méretet, amikor megéri minket megvenni, ugyanakkor ennél a méretnél már nem vagyunk az eladásra rászorulva” – jellemzi cége helyzetét Fojt István. A Pr-Telecom 50 ezer kábeltévé-előfizetővel és komoly felhasználható hitelkerettel rendelkezik, a cégvezető ezért úgy látja: minden adott az önálló működéshez. „Az előfizetőnek éreznie kell, hogy törődnek vele. Ha azt látja, hogy nálam mindent megkap, még azt a figyelmességet is, amit máshol nem, akkor nem fog tőlem elmenni” – foglalja össze üzleti filozófiáját.
Az ügyfelek elégedettségét szolgálják a technikai fejlesztések is. Magyarországon elsőként a Pr-Telecom indította el 2004 decemberében a digitális műsorszolgáltatást kábelen. Az analóg módon is hozzáférhető mintegy 50 csatornán kívül 37 további csatornát extra szolgáltatásként vehetnek igénybe az előfizetők. A digitális csomagok kihasználtsága jelenleg 8-10 százalékos.
A digitális adás elindulása a vállalat számára azért is lényeges, mert így 2012-ig – egy uniós irányelv szerint a tagállamokban ettől az évtől teljesen át kell térni a digitális műsorszórásra – szert tehetnek a digitális műsorkínálattal kapcsolatos tapasztalatokra.
Az ügyfelek elégedettségét növelheti a március-április körül induló kábeles (VoIP) telefon, amelyre a cég az előfizetők megtartásának eszközeként tekint, nem kíván érte alapdíjat szedni, és a hálózatain belül kedvező áron lehet majd a telefonálni.
A Pr-Telecom előfizetőinek száma tavaly 34 ezerről 48 ezerre nőtt – részben ennek köszönhetően kapta meg a cég a Magyar Kockázati és Magántőke Egyesülettől az Év vállalata elismerő oklevelet a kis- és középvállalati kategóriában. A cég ugyanakkor nem akar a kisgömböc sorsára jutni. Fojt István szerint a meglévő állományhoz jöhet még 20, maximum 30 ezer újabb előfizető; 80 ezernél semmiképpen sem akar többet. „Mai szervezeti formájában legfeljebb ennyi előfizetőt tud kezelni a társaságunk, ennél több kiszolgálása már egy átalakított, más nagyságrendű vállalati szervezetet igényelne” – mondja.
A további növekedést elsősorban a kiskunfélegyházi, a nagykőrösi és a Ráckeve-környéki hálózatok teljes kiépítése révén igyekeznek megvalósítani. Az utóbbi terület azért is fontos, mert itt a kábeltévé-előfizetők közel egyharmada az internet-szolgáltatást is igénybe veszi. Fojt tervei szerint a két szolgáltatásnak középtávon egyenlő arányban kell hoznia a bevételeket (tavaly a kábeltévé üzletág még több mint három és félszer annyi bevételt hozott, mint az internet).
Ezzel párhuzamosan felhagynak a dömpingszerű hálózatépítési üzletággal, amely tavaly még több mint félmilliárd forinttal járult hozzá az árbevételhez, de 2007-ben már nem számolnak vele. „Lassan elfogytak a jó üzletek, az árakat annyira lenyomták, amennyiért már minőségi munkát nem lehet végezni” – mondja Fojt.
A távlatosabb tervekben szerepel egy laza szövetség kialakítása másik három-négy közepes méretű kábelszolgáltatóval. Ennek eredményeképpen egymás hálózatainak is átadnák többi között a telefon, a digitális és Pay Tv (egyes műsorokat külön díj ellenében lehet megnézni) szolgáltatásokat, így összesen mintegy 250 ezer előfizetővel egyenrangú riválisává válhatnak a három legnagyobb magyarországi szolgáltatónak.