Belföld

Új főigazgatót keresnek a száműzött, épület nélküli Közlekedési Múzeumnak

Bruzák Noémi / MTI
Bruzák Noémi / MTI

Az Építési és Közlekedési Minisztérium pályázatot hirdetett a jelenleg éppen kiállítótér nélküli Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatói posztjára – írta meg a Népszava. A pályázati kiírás szerint a megbízás 5 évre szól, az új múzeumigazgató főnöke Lázár János építési és közlekedési miniszter lesz.

A feladatok között első helyen szerepel az új épület megvalósításának levezénylése, valamint további beruházások előkészítése, csak ezután következik a múzeum gyűjteményi, tudományos, felsőoktatási, kiállítási és egyéb munkájának irányítása, ellenőrzése, amelynek során együtt kell működnie a fenntartóval.

A kiállítótér nélküli múzeumot Vitézy Dávid vezette, Akkor mondott fel, amikor közlekedési államtitkárrá nevezték ki, ám azóta már abból a pozícióból is távozott.  Jelenleg Schneller Domonkos az intézmény megbízott igazgatója, őt tavaly októberben még Palkovics László az innovációs tárca vezetőjeként bízta meg a 10 különböző telephelyen működő, közel százharminc éves múltra visszatekintő országos múzeum irányításával. Schneller a lapnak azt mondta, megpályázza az állást.

A Közlekedési Múzeum városligeti épületét azzal zárták be 2015-ben, hogy az évtized végére egy teljesen új, korszerű intézmény nyílik majd a helyén. Az épületet ledózerolták, de az Orbán-kormány 2017-ben úgy döntött, hogy inkább a MÁV Kőbányai úti egykori ipartelepén húznak fel új épületet.

A megoldást a Fidesz számos beruházásával ellentétben a szakma is támogatta, hiszen egy rozsdaövezet megújítását jelentette volna. Csakhogy a Lázár János vezette minisztérium alig kebelezte be a közlekedési ágazat irányítását, máris pedzegetni kezdte, hogy a közlekedési gyűjteménynek jobb helye lehetne vidéken, például Nyíregyházán vagy Debrecenben.

A kijelentés kevéssé meglepő annak fényében, hogy Lázár János minduntalan hangoztatja, hogy eddig Budapest volt a haszonélvezője a fejlődésnek, most a vidék következik. A vidéki helyszínválasztással ugyanakkor kidobnák az új múzeum létesítésének előkészítésére kapott 10 milliárd, illetve a tervezésre dedikált csaknem 8 milliárd forint jó részét. A nemzetközi építészeti tervpályázatot elnyerő New York-i székhelyű Diller Scofidio + Renfro és Noll Tamás építésziroda által a Kőbányai úti helyszínre készített tervek tavaly nyáron megkapták az építési engedélyt, már csak a tervezés utolsó fázisa, a részletes kiviteli tervek elkészítése maradt hátra. Ezzel 2023 elejére végeztek volna.

A lap értesülései szerint a tervezés időközben leállt, mivel a múzeum nem fizette a tervezőket. Mindez egybevágna Lázár új helyszínre és tervekre vonatkozó elképzelésével. (A nyolc éve bezárt múzeum a 28-30 hónapos kivitelezési idő miatt akkor se nyithatna meg 2026 előtt, ha maradna ez a helyszín és ez a terv.) A múzeum ugyanakkor most azt válaszolta a lap kérdésére, hogy nincsenek kifizetetlen számláik, az új közlekedési múzeum tervezése a korábban megkötött szerződés szerint jelenleg is zajlik.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik