- Kedd hajnalban elkezdték kiemelni a május 29-én a Margit hídnál elsüllyedt Hableány turistahajót, amely immár teljesen a levegőben van. Jelenleg arra készülnek, hogy átemeljék egy uszályra, amely majd elszállítja roncsot egy kikötőbe.
- Délelőtt fél 11-ig négy holttestet emeltek ki a hajótestből, köztük egy kislányt és az édesanyját, illetve valószínűleg a hajó kapitányát.
- Négy holttestet még nem találtak meg, de már nem keresik őket tovább a rendkívül iszapos roncsban a hajó elszállításáig.
- Mentés közben a mentőcsapat egyik tagja a vízbe esett, de a TEK és a tűzoltók gyorsan kimentették.
Cikkünk folyamatosan frissül!
Kedd reggel 6 óra után elkezdték a Hableány turistahajó kiemelését a Dunából, 7 óra után nem sokkal már ki is emelkedett a hajóroncs teteje, egészen pontosan a kapitányi híd és a korlát egy része a vízből. Ezután egy időre leállt az emelés, a tűzoltók szivattyúkat hoztak és a búvárok is elkezdtek készülődni. Mivel a hajótest egy kissé balra dőlt, ezért a pesti oldalról hatoltak be a hajótestbe. A kapitányi kabin tetején és a korláton is törések látszanak.
Valamivel háromnegyed 8 előtt találtak egy holttestet, ezért a mentésben részt vevők azt kérték a sajtó tagjaitól, hogy kegyeleti okokból ne készítsenek közeli felvételeket. Egyes információk szerint a Hableány kapitányát találhatták meg, de kérdésünkre Jasenszky Nándor, a TEK Társadalmi Kapcsolatokért felelős osztályvezetője ezt nem tudta megerősíteni, egyelőre nem tudni, hogy kiről van szó. Az viszont biztos, hogy a Panorama Deck Kft. saját halottjának tekinti a Hableány balesetében elhunyt kollégáit – közölte a társaság szóvivője kedden az MTI-vel. Hozzátették, ha a közvetlen hozzátartozók elfogadják, és kollégáik másként nem végrendelkeztek, akkor hajós temetésen búcsúznak majd el tőlük.
Nem sokkal később egy újabb holttestre bukkantak, a búvárok rögtön be is mentek az áldozatért a vízbe. 8 óra után egy harmadik, majd egy negyedik holttestet is találtak, őket átemelték a markolós hajóra.
A kislány anyukájának holttestét is megtalálták a Dunában. A 24.hu egyik helyszíni tudósítója azt mondta, hogy a búvárok azt a szintet vizsgálják a hajótestben, ahol a legtöbb áldozat lehet. A megtalált áldozatokat rögzíteni fogják, majd egy, másfél óra múlva folytatódhat a kiemelés.
Mivel a mentésben részt vevők szerint a kritikus ponton már túl vannak, ezért bizakodók, hogy a Hableányt probléma nélkül át tudják majd emelni az ott horgonyzó uszályra. Ami viszont hátráltatja a kiemelést, hogy van egy komolyabb sérülés a hajó hátulján, ezért előkészítettek egy újabb drótkötelet. Emiatt egy időre felfüggesztették a hajó kiemelését, de kis idő elteltével újra megemelték a Hableányt, amely így már szinte teljesen kint van a vízből.
11 óra után több búvár is bement a hajótestbe, de további áldozatokat nem találtak. Ennek oka, hogy olyan magas a hordalék, hogy jelenleg lehetetlen mindent átvizsgálniuk. Ezt követően megpróbáltak minél több vizet kiszivattyúzni a Hableányból, hogy tehermentesítsék a roncsot, majd szinte centiről centire emelték ki a vízből, immár teljesen a levegőben van, és arra készülnek, hogy átemeljék az uszályra.
Még négy holttestet keresnek, de a munkát már csak a kikötőben folytatják, ahová a Hableányt szállítják.
Korábban az egyik, mentésben részt vevő szakember azt mondta, hogy az elsődleges feladat az áldozatok megtalálása, a hajó kiemelése csak a második. 9 óra után Pintér Sándor belügyminiszter is megérkezett a helyszínre, majd nem sokkal később távozott.
A TEK-esek és a kiemelésben részt vevő szakemberek is hajnalban érkeztek a Margit hídnál felállított Clark Ádám úszódarura és a mentésben ugyancsak részt vevő, markolóval felszerelt hajóra, valamint az uszályra is, amelyre kiemelik majd a roncsot.
A mentés idejére a Margit hídon lezártak egy-egy sávot a Budára és a Pestre menő irányban is, a híd déli oldalán lezárták a járdát, ezen kívül korlátozták a hajóforgalmat és légi korlátozást is bevezettek.
Jasenszky Nándor TEK-szóvivő lapunknak korábban azt mondta, hogy mintegy 1400 liter gázolaj van az elsüllyedt roncsban. Elmondása szerint semmi nem utal arra, hogy megsérült volna az üzemanyagtartály, de a biztonság kedvéért egy henger alakú speciális szivacsosszerű elfolyásgátlóval vették körbe azt a területet, ahol a roncsot kiemelik. Ez magába szívja az üzemanyagot, és nem engedi, hogy szétáradjon a folyóban.
A TEK szigorú szabályokhoz és előzetes regisztrációhoz kötötte, hogy milyen szabályok figyelembevételével lehet a sajtónak az eseményről tudósítania. Csak TEK-es kísérettel és csoportosan mozoghatnak a Margit hídnál a sajtó munkatársai.
Fél hat után tíz perccel a katasztrófavédelem buszával érkeztek a Margitszigetre a mentési munkában részt vevő koreai búvárok és szakemberek, akiken a 24.hu tudósítója szerint látszott, hogy nemcsak fizikailag, de lelkileg is megviseli őket a több mint másfél hete tartó mentési folyamat.
Fotó: Marjai János/24.hu