Soha nem látott mértékben költött az Orbán-kormány kommunikációra 2017-ben: 66,52 milliárd forintból juttatták el a propagandát a választókhoz. Ráadásul a hihetetlen összeg 99,93 százaléka három, az állami médiaköltések állandó favoritjának számító körhöz került:
- a viszonylag friss kedvenc Balásy Gyula cégeihez,
- a Rogán Antal szomszédjaként emlegetett Csetényi Csaba vállalkozásaihoz,
- és a Szijjártó Péter barátjaként jellemzett Kuna Tibor érdekeltségeihez.
A kiválasztottak ennek megfelelően – miként a 444.hu is megírta – rengeteget kerestek a múlt évben.
Balásy Gyula: 28,9 milliárd bevétel, 2,3 milliárd osztalék
Balásy Gyula már a 2005-ös plakátkampányban is bedolgozott a Fidesznek, a szakmai források által visszahúzódó, pontos, a Fidesz üzeneteivel mélyen egyetértő szakemberként jellemzett vállalkozó azonban a menekültellenes gyűlöletkampányával lett igazán ismert. A közbeszerzésekkel szépen ellátott kommunikációs és PR-birodalma már 2016-ban is rendkívüli nyereséget termelt, akkor 100 milliós osztalékot vehetett ki cégeiből. Balásy Gyula jelenleg is két vállalkozásával vesz részt az állami projektekben: a kommunikációval foglalkozó Lounge Design Kft.-vel és a médiafoglalásokért felelős New Land Media Kft.-vel. Vállalkozásai tavaly az állami médiaköltések csaknem felét kapták meg 44,97 milliárd forint értékben, eredményeik a várakozásoknak megfelelően minden korábbi évüket jelentősen felülmúlják:
- míg 2016-ban a New Land Media nettó árbevétele csak 1,5 milliárd forint volt, 2017-ben megtizenhétszerezte azt, 25,8 milliárd forintnyi megrendelés érkezett a céghez. A nyereség is jelentősen megemelkedett: 2016-ban még csak szerény 46 milliós eredményt könyvelhettek el, tavaly a tiszta nyereség már 2,1 milliárdos forint volt. Csaknem a teljes összeget, 2 milliárd forintot vettek ki osztalékként a nyilvános mérlegadatok szerint.
- A Lounge Design nettó bevétele megnégyszereződött: 780 millióról 3,1 milliárd forintra nőtt és valamit nagyon jól csinálhattak, mert a tiszta haszon a nettó árbevételek arányában feltűnően megugrott: 110 millióról 1,1 milliárdra nőtt. Ebből a vállalkozásból 300 millió forint osztalékot vettek ki.
Kuna Tibor: 3,4 milliárd nyereség, 565 milliós osztalék
Bár Kuna Tibor esetében elsősorban Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel ápolt barátságát szokták emlegetni, az üzletember Seszták Miklós egykori fejlesztési miniszterrel és Rogán Antallal is jó kapcsolatot ápol. Cégei pedig a közpénzekkel ápolnak közeli kapcsolatot: tavaly a Young and Partners Kft. és a Trinity International Communications Kft. négy szerződéssel közel 18 milliárdnyi állami megrendelést húzott be.
Így hatott ez a nyereségre:
- a Trinity 5 milliárddal növelte nettó árbevételét: 2017-ben már elérte a 21,5 milliárd forintot, adózott eredményük pedig 2,2 milliárd forint volt, 270 millió forinttal több, mint 2016-ban. Osztalékot nem fizettek, ám azt sem jelölték, hogy a 2,2 milliárdos nyereség hová került a cégben.
- 5,1 milliárd forinttal növelte bevételeit a Young&Partners Kft, így 2017-ben már 7,5 milliárdos forgalmat bonyolítottak. Nyereségük ennek megfelelően kilőtt: míg 2016-ban még csak 407 millió forint adózott eredményt értek el, tavaly megháromszorozták eredményüket és 1,2 milliárd forintot realizáltak. Az alapítói határozat szerint 565 millió forint osztalékot vett ki a társaság egyedüli tagja, Kuna Tibor.
Csetényi Csaba: 1,1 milliárdos nyereség
„Álmomban sem gondoltam volna, hogy a lakcímkártyám híresebb lesz, mint én” – ezzel kommentálta tavaly a 24.hu-nak Csetényi Csaba kommunikációs guru, hogy közbeszerzési sikerei kapcsán gyakorlatilag minden alkalommal megemlítik, hogy Rogán Antal miniszter szomszédja. Pedig a sajtó nem véletlenül pedzegeti a pasa-parki ismeretséget: az állami kommunikációs költéseket a Rogán Antal által irányított Miniszterelnöki Kabinetiroda alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatal bonyolította.
Csetényi vállalkozásai — a Network 360 Reklámügynökség Kft. és az Affiliate Network Kft. — tavaly mondhatni kiestek az NKH kosarából, a rekordnagyságú reklámköltésből csak egy 3,61 milliárdos szeletet kaptak. A Lázár János-féle Miniszterelnökségnél azonban felragyogott szerencsecsillaguk: novemberben egy két részből álló, összesen 6,5 milliárdos gigatendert vittek el. A két cég összesen 1,1 milliárdos nyereséget hozott össze, 300 millió forinttal többet, mint 2016-ban.
Eredményeik:
- a Network 360 Reklámügynökség Kft. 3,1 milliárd forintos nettó árbevétel mellett 796 milliós nyereséget realizált, a teljes összeg az eredménytartalékba került (tehát Csetényi Csaba nem vett ki osztalékot),
- Affiliate Network Kft kiugróan jó, 5,5 milliárd forintos nettó árbevételt ért el, az adózott eredménye 350 millió forint volt. A szembetűnő különbség oka az, hogy az anyagjellegű ráfordítások 5 milliárd forintot vittek el. A teljes nyereséget az eredménytartalékba helyezték.
2016-ban a Magyar Nemzet szellőztette meg, hogy elszámolási viták állhatnak látszólagos Csetényi területvesztése mögött, azonban később ezt az üzletemben kategorikusan cáfolta.