Nem életszerű, hogy a honvédség és a rendőrség egymaga meg tudná valósítani a déli határra tervezett 175 kilométer hosszú, 4 méter magas kerítést, hiszen ezt valakinek le is kell gyártania – írja az Index. Két olyan magyar cég is van egyébként, amely most éppen Türkmenisztánban építi a világ egyik legnagyobb vasfüggönyét, de az egyiknek orosz háttere van.
Márciusban a magyar külügy már a keleti nyitás sikereként ünnepelte, hogy magyar cégek szállítják az ázsiai országba az ezer kilométer hosszú egybefüggő határvédelmi rendszert – egyikük az Umirs Europe Kft., a másik a Molaris Kt. Az előbbi a magyar államtól hitelt is kapott az Eximbankon keresztül.
Az Umirs, bár magyar székhelyű, de orosz érdekeltségű – a magyar tulajdonos-ügyvezető, Szilágyi Zoltán mellett két orosz tulajdonosa is van: Vlagyimir Savenkov és Andrej Kliujev. Kliujev az orosz Umirs-cégnek is elnöke, amely Oroszország meghatározó biztonságtechnikai cége, az orosz belügyminisztériumnak, a határőrségnek és a Gazpromnak is szállít.
Kérdéses, hogy a magyar állam NATO-tagként szerződhet-e egyáltalán az orosz tulajdonú Umirs Europe Kft-vel – a portálnak a parlament nemzetbiztonsági bizottságának egyik tagja azt mondta, kizárt, hogy orosz hátterű cég dolgozhasson olyan projektben, ahol „NATO-kompatibilis” védelmet kell telepíteni. Ugyanakkor a cég honlapján a referenciák közt magyar katonai objektum is szerepel.