Belföld

Ellenőrök szívatják a BKV-sofőröket

bkv-ellenőr (bkv-ellenőr)
bkv-ellenőr (bkv-ellenőr)

Állítólag hamis papírokkal ellenőrzik az elsőajtós felszállást, és kíméletlenül büntetnek, ha szabálytalaságot észlelnek.

Tiltakoznak a BKV Autóbusz ágazat szakszervezetei a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által végrehajtott járművezetői ellenőrzések miatt. Mint azt a BKV Fürst Közlekedési Szakszervezet közleményében írja: járművezetőiket „aljas sunyi módon, lejárt utazásra jogosító eszközökkel kényszerítik általuk szabálytalan munkavégzés bizonyítására, ami lehetetlen helyzeteket teremt.”

Fotó: MTI/Honéczy Barnabás

A szakszervezetek szerint elvárhatatlan, hogy járművezetők az elsőajtós felszállási rendszer keretein belül meggyőződjenek az utazásra jogosultság megléte mellett annak érvényességről is. Ugyanakkor – teszik hozzá – elvárják tőlük, hogy a menetrend betartása mellett balesetmentesen, a közlekedés többi résztvevőjével és az utazóközönséggel szemben is udvarias előzékeny konfliktusmentes viselkedést tanúsítsanak, miközben „a BKK munkatársai folyamatosan a konfliktusokat gerjesztik”.

Állításuk szerint korábban több konzultáción szóbeli megállapodás született, amely szerint a BKK munkatársai a törvényes előírások mellett a szolgáltatás minőségét ellenőrzik, és úgy vélik, ezt most egyoldalúan felrúgták.

„Évek óta követeljük a rendszer feltételeihez szükséges eszközök megteremtetését, de ezt a BKK Zrt. és a BKV Zrt. folyamatos egymásra mutogatással nem teremti meg! Követeljük a Szolgáltatási szerződés és az elsőajtós felszállási rendszer felülvizsgálatát!” – zárul a közlemény.

A BKK még nem szólalt meg

Az elsőajtós felszállás kapcsán buszvezetőkre rótt pluszfeladatok miatt múlt héten már nemtetszésüket fejezték ki a buszvezetők.

Arra panaszkodtak, hogy a BKK munkatársai utasoknak öltözve folyamatosan ellenőrzik őket, és ha a busz-, vagy trolivezető nem veszi észre, hogy hamis papírral szállnak fel az első ajtón, büntetnek. Ha túl alaposan vizsgálják az igazolványt és ezzel megvárakoztatják az utasokat, szintén büntetésre számíthatnak. A budapesti járművezetők egyébként átlagosan nettó 150 ezer forintot keresnek havonta.

A Közösségi Közlekedési Dolgozók Szakszervezete (KKDSZ) szerint a rendszert átgondolatlanul, elhamarkodottan és egyeztetés nélkül erőltették rá a sofőrökre, akiket nem is képeztek ki megfelelően a feladatra.

Az FN24 az üggyel kapcsolatban kereste a BKK-t és a KKDSZ elnökét is, ám egyelőre sehonnan sem kaptunk visszajelzést.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik