Belföld

Eredetiségvizsgálat – állami díj

Júliustól hatósági díjas lesz a gépkocsik eredetiségvizsgálata. Az „államosítást" erősen sérelmezik az ezzel foglalkozó vállalkozók, akik jövő februárig kapnak haladékot az új feltételek teljesítésére.

Sánta László, az Autótulajdonosok Országos Érdekvédelmi Egyesületének vezetője nem nyúlra, hanem lopott autókra vadászik. Négy év alatt több mint 650 keresett gépkocsit talált meg speciális digitális rendszám-azonosítói és a belügyminisztériumi nyilvántartás jóvoltából.

Nincs egyedül a szenvedélyével. A pünkösdkor rendezett Generali Autóvadász Kupán 47 körözött gépkocsit találtak meg a fővárosban. Közöttük egy több mint 10 milliós Mercedest, amelyért nem fizették a lízingdíjat, továbbá egy Trabantot, amelyet egy év alatt már másodszor loptak el.


Eredetiségvizsgálat – állami díj 1

Autóátvizsgálás. Ki keres a bolton?


Bizonyított


A gépjárműbűnözés elleni offenzíva kevésbé látványos módszere, a jármű-eredetiségvizsgálat is bizonyított. Annyira hatásosnak bizonyult a már-már hungarikumnak számító módszer, hogy Belgium, Hollandia és Nagy-Britannia is érdeklődik az átvételéről, miután tavaly az Európai Unió bűnmegelőzési pályázatán díjat nyert a legjobb technikai bűnmegelőzési eljárásként.

A siker láttán még fájdalmasabb a technológia kitalálói számára, hogy a tavaly elfogadott törvény értelmében július elsejétől hatósági díjassá válik és a Belügyminisztérium (BM) hatáskörébe kerül az előzetes jármű-eredetiségvizsgálat. Az eddigi, évi 5-6 milliárd forintos összes bevételnél tehát csak jóval kevesebbre számíthat majd a mintegy 900 eredetiségvizsgáló vállalkozás, mert a tervezet szerint a díjak 40 százalékát át kell engedni a BM hivatalának. A cégek veszélyben érzik milliárdos befektetéseiket, szellemi termékeiket. Sok pénz forog kockán. Rezván Mihály, a piacvezető Trans Holding Group (THG) ügyvezető igazgatója számítása szerint a társaság egymilliárd forint körüli vagyonának négyötödét a speciálisan az eredetiségvizsgálatra kifejlesztett mikro-kamerákra alapozott technológiák, informatikai programok és eszközök alkotják.





Lakatlan szigetek

Olyan feltételt szabott a BM Központi Adatfeldolgozó Nyilvántartási és Választási Hivatala a járművek származásának ellenőrzésére a közbeszerzési eljárásban, hogy annak kizárólag az általa favorizált egyik kft. tudott megfelelni, amely végül nyert is – állítja Kardos Gyula, a konkurens Rail Ipari és Kereskedelmi Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója. A kiírás szerint nyilatkozni kellett arról, milyen gépjárműbűnözéssel foglalkozó szervezet tagja a pályázó, és Kardos szerint a lehetséges aspiránsok közül egyedül a későbbi nyertes kft.-nek volt ilyen szervezeti tagsága. A konkurens panaszát a közbeszerzési döntőbizottság a jogvesztő határidőre hivatkozva elutasította. A pályázatnál fontos, 60 pontos bírálati szempont volt azon országoknak a száma is, amelyekben a pályázó a használt járművek ellenőrzését vállalja. Az időközben visszavont, s újra kiírandó pályázaton nyertes kft. viszont 22 olyan helyet jelölt meg, amely Kardos szerint lakatlan sziget. A Rail Kft. feljelentést tett a kerületi ügyészségen, majd a Fővárosi Főügyészségen magánokirat hamisítás miatt, de elutasították.

A vita a hivatal vezetője és az első, 1998-as pályázaton nyertes öt fővállakozó között az idén vált élessé, amikor a BM új közbeszerzési pályázatot írt ki az eredetiségvizsgálatra, miközben még a régi szerződések sem jártak le. Az új pályázattal kapcsolatos egyeztetés úgy eldurvult, hogy a THG képviselőjét – megítélése szerint a hatalom arroganciájával – kitessékelték a megbeszélésről.

Mándi Sándort, az Eredetiség Ellenőrzés a Gépjármű-bűnözés Ellen Egyesület vezetőjét is kiküldték volna az egyeztetésről, de ő maradt. Mándi sérelmezi a bevált szolgáltatás „államosítását”, az új rendszer bevezetése körüli kaotikus helyzetet. A közbeszerzési pályázat visszásságai miatt az egyesület bepanaszolta a pályáztatót az Alkotmánybíróságon és az Európai Bizottságnál, illetve az EU bíróságán is, mire a BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartási és Választási Hivatala visszavonta a pályázatot, és új kiírására készül.

Adategyeztetés?


Az eredetiségvizsgálók olvasatában az új törvény nem tartalmaz olyan elemeket, ami indokolná bármely használatos vizsgálati technológia tulajdonosának a kiszorítását a piacról. Nem is ad felhatalmazást a hivatalnak arra, hogy egyoldalúan és indok nélkül felmondja a szolgáltatókkal kötött szerződéseket. Mándi Sándor továbbá attól is tart, hogy egyszerű adategyeztetéssé degradálódik az eredetiségvizsgálat. Júliustól ugyanis nem a szolgáltató fővállalkozó, hanem a BM hivatala határoz arról, hogy a kocsi lopott, az alváz- vagy a motorszámot – azaz az egyedi azonosítókat – megváltoztatták-e vagy sem, és mindezért maga vállal felelősséget. Eddig a szolgáltató-vállalkozó, ha tévedett, a saját kontójára kártalanította az ügyfelet. Ezután a vállalkozó csak megvizsgálja az azonosító jeleket és az adatokat, az észrevételeket továbbítja a BM hivatalának, de a határozatot, a döntést a hivatal alkalmazottja hozza anélkül, hogy látta volna a kocsit. Hiba ezután is előfordulhat, de amennyiben államivá válik a felelősség, milyen sikerrel perelheti majd a pórul járt autós a belügyi tárcát? – merül fel a kérdés.

Urbán György, a BM hivatalának vezetője jogilag megoldottnak tartja az ilyen eseteket. Ha bebizonyosodik, hogy államigazgatási eljárásban a hatóság a kérelmezőnek kárt okoz, akkor az államigazgatási eljárásról szóló törvény és a polgári törvénykönyv alapján rendezik az ügyet. Más szakértők szerint viszont azért is változtatni, szigorítani kell, mert az elmúlt három évben – miközben több mint 600 ezerre növekedett a bevizsgált és 7 ezerről 2 ezerre csökkent a „megbukott” kocsik száma – nem lett kevesebb, most is évi 13 ezer darab a körözött jármű.


Eredetiségvizsgálat – állami díj 10


Az egyesület legsúlyosabb vádja mégis az, hogy a jól működő és eredményes bűnmegelőzési módszer máig ismeretlen okból történő „eltulajdonítása” érdekében tavaly, az EU-csatlakozást megelőző jogalkotási dömpingben, a lankadó figyelmet kihasználva, a tárcát és az Országgyűlést is félrevezették a minisztérium „egyes alkalmazottai”. Azt már az eljárás elleni tiltakozás „következményének” tekintik az egyesületben, hogy a panaszkodó cégek ellen valaki „hamis indokkal”, árkartell vádjával eljárást kezdeményezett a Gazdasági Versenyhivatalnál. Pedig annak idején éppen a BM kérte fel – az egyesület szerint – a szerződött cégeket, hogy a fogyasztók érdekében mintegy „hatósági” díjként, egységesen alacsony árat alkalmazzanak az eredetiségvizsgálatnál.

Ár helyett díj


Mándi Sándor állítja: a BM a felelős a cégeknek okozott kárért, és kötelezhető az eredeti szerződéses állapot viszszaállítására. Amíg a minisztérium nem vásárolja ki a technológiákat, nem állapodik meg a tulajdonosokkal, addig nem is alkalmazhatja azokat sem a BM, sem más. Urbán György azzal hárítja el a vádakat, hogy az előzetes eredetvizsgálat ma olyan piaci szolgáltatás, amelynek igénybevétele az ügyfelek számára kötelező, de a piacra jutás feltételei szabályozatlanok. Eredetiségvizsgálat-szolgáltatás 1999-ig a piacon sem volt, azt a rendőrség hozta létre. A hatóság 2004. július elsejétől ad ki a jármű eredetiségéről határozatot, s ennek alapját továbbra is a tevékenységet végző vállalkozások vizsgálata adja. Az ügyfél viszont a vizsgálatért ezután nem árat, hanem díjat fog fizetni, amelynek mértékét jogszabály határozza meg.

A törvény a hatósági eljárás bevezetésével az együttműködést tehát új alapokra helyezi. A fővállalkozók szerepe alapvetően változik, mert a törvény csak a szakértői állomásokat nevesíti, fővállalkozókat nem is említ. E cégek viszont továbbra is közreműködői maradnak a hatósági rendszernek, az általuk végrehajtott vizsgálat alapján azonban a hatóság értékel és egyezteti az adatokat a központi nyilvántartásban tárolt információkkal. Urbán György abban látja az alapvető különbséget, hogy eddig a hatóság adott adatokat a vállalkozásoknak, az új rendszerben pedig ez utóbbiak szolgáltatnak hiteles és megmásíthatatlan adatokat a vizsgált járműről a hatóságnak.





Az eredetiségvizsgálat rendje, 2004. VII. 1-2005. II. 28.
• Csak azok a 2004. július elseje előtt „szakértői állomásként” működő vállalkozások folyathatják az eredetiségvizsgálatot, amelyek a BM hivatal nyilatkozatát aláírják és a feltételeknek megfelelnek
• A hivatal közvetlen „együttműködési megállapodást” köt a szakértő állomással
• Az adatkezelő a BM illetékes hivatala lesz, a szakértő állomások olyan adatot nem őrizhetnek, amely az adatvédelmi törvénybe ütközik
• A vizsgálati díjak külön BM rendeletben jelennek meg; az ügyfél csekken fizeti be a díjat a BM számlájára, és a BM az állomással közvetlenül elszámol
• Az 5 fővállalkozó (rendszergazda) piaci szolgáltató lesz, eddigi jogosítványaik 2004. június 30-ával megszűnnek

Nincs vita abban, hogy az eredetiségvizsgálati technológiák (azok az adatok felvételezésére és minősítésére irányuló eljárások, amelyeket a vizsgálók alkalmaznak) nem a hatóság tulajdonában vannak. Igényt sem tart ezekre a hivatal. Elengedhetetlen viszont, hogy a vizsgálat során olyan eszközöket és módszereket alkalmazzanak, amelyek kizárják hamis adatok felvételezését és azok rögzítését a hatósági nyilvántartásokban.

A változás kedvezményezettjei az autósok lesznek. A szolgáltatási díj bevezetésével nem csak egységessé válnak a díjak, hanem a hivatalvezető szerint az ügyfelek döntő része az eredetiség megállapításért kevesebbet fog fizetni, mint jelenleg. Mint hírlik, a rendszerben bőven van még tartalék. A legutóbbi egyeztetésen máris egymással versengtek a szolgáltatók. Az általuk „hatóságinak” ajánlott új díj egyes kategóriákban fele-harmada volt a jelenlegieknek. Az Európai Autószervizek Magyarországi Egyesületének felmérése szerint egyes kategóriákban már a fővállalkozók jelenlegi díjának egyharmada is elfogadható nyereséget tartalmazna.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik