Az ismert ókori legenda szerint Midász makedón király azt kérte az istenektől, hogy bármi, amit megérint arannyá váljon. Kapzsisága azonban hamar visszaütött, hiszen érintésére nem csak a kövek, hanem az ételek is arannyá változtak. Az éhező Midász újra kérlelni kezdte az isteneket, akik a meggondolatlan és kapzsi királynak azt a büntetést eszelték ki, hogy zarándokoljon el a kelet-ázsiai Paktolusz vizéhez, s fürödjék meg benne. Ott a legenda szerint Gordiusz, a gyermektelen phrüg király ráhagyta birodalmát.
Allan Leighton talán nem fordult ilyen kérésekkel a vállalkozói világ isteneihez, az üzleti szféra egy jelentős része mégis úgy tartja őt számon, mint Midász királyt. Amibe belefog, az sikeres lesz, bármennyire veszteségesnek vagy rossz befektetésnek látszik is a vásárlás, vagy a vezetői pozíció elvállalása az adott pillanatban.
Képzeljük magunkat egy pillanatra Allan Leighton helyzetébe: legalább tíz cégben tölt be valamilyen vezetői pozíciót, multimilliomos és nem utolsó sorban családapa. Tegyük fel, hogy egyik érdekeltségével komoly problémák vannak, amelyek legkönnyebben – és leghatásosabban – a vezetőség vagy az első vezető leváltásával orvosolhatók. A cégeiért felelős vállalkozónak két választása van: kevesebbet foglalkozik egyéb érdekeltségeivel, és az így felszabaduló időt családjának és szabadidős érdeklődéseinek (foci, tenisz, tánc) szenteli, vagy – és ez a valószínűbb – lemondatja a problémás cég vezérigazgatóját, és maga veszi át posztját.
Nem döntött másképp Allan Leighton sem. Ez év egyik péntekétől kezdve már nem csak elnöke a Bhs, vagy a Leeds Sporting nevű cégeknek, valamint igazgatója a BSkyB-nek, a Scottish Powernek vagy a porszívó gyártó Dysonnak – hanem elnök vezérigazgatója a Wilson Connolly-nak is. Ahogy elnöke még a Lastminute.com-nak, vagy a Canon csoportnak és egy, a Leeds United tulajdonába tartozó cégnek is.
Mintha ez nem járna elég elfoglaltsággal, Allan Leighton még egy web szájtot is elindított – ez a Going Plural -, ahol a sikeres üzletemberré válás tanácsait osztogatja – ingyen. Avagy – kövessük Mr. Leighton tanácsait, aki egy boltos fiából vált Nagy-Britannia egyik “legjegyzettebb” és legismertebb üzletemberévé.
Elnök úrAllan Leighton a következő cégek elnöki posztját tölti be:
•Bhs
•Canon csoport
•Lastminute.com
•Leeds Sporting
•Wilson Connolly
“Leightonizmus”
Az oldal tíz legnépszerűbb kérdése között természetesen olyanok szerepelnek, mint hogy “mi a siker kulcsa”, “hogyan mozdíthatnám előre karrieremet”, “hogyan szerezhetnék pénzt induló vállalkozásomhoz”. Az ezoterikusabb, nem pedig pragmatikus üzleti megközelítést kedvelő látogatók valószínűleg szívesen elodáznak a honlapon, amelyen hetente más és más leightoni bölcsesség olvasható, olyanok mint például “a nagy elmék gondolkoznak”, és “ha szavai nem maradnak meg mások emlékezetében, nem is mondott semmit”.
De a bölcsességek között megtalálhatjuk a következőket is :”kövesd boldogságodat”, “hallgasd a folyót”, vagy “mindig a koronát keresd a varangy fején”.
Egy másik leightoni gondolat szerint “egyetlen parkban vagy városban sem állítanak szobrot a munka elkötelezettjeinek” – ami nem annyira a művészettörténeti kérdésként érdekes, sokkal inkább Leighton üzleti filozófiájával való ellentmondása miatt (miszerint sikeres csak minél keményebb munkával és tanulással lehetsz)
Igazgató úrIgazgatói tisztséget lát el a következő cégeknél:
•BSkyB
•Consignia
•Dyson
•George Weston
•Scottish Power
Egyedül nem megy…
Ahhoz, hogy Leighton-nak legyen ideje ötször egy héten lefutnia szokásos öt mérföldes körét, vagy hogy hódolhasson egyik szenvedélyének, a néptáncnak, szüksége van ötfős csapatának támogatására is.
Ebben a szokásostól eltérően benne van sofőrje, Don, Christine – akinek feladata határidőnaplójának kézben tartása – és Gwyn Burr marketing szakértőnek. A csapat vezetője Rebecca, akinek a feladata az üzletember hírnevének öregbítése.
Internetes oldalán Allan Leighton – talán emberei elismerésére – azt mondja: “Emlékezz, többet tanulhatsz azoktól az emberektől, akikkel együtt dolgozol, mint a cégtől, amelynek dolgozol.”
Ezt a szemléletet tükrözi az a módszer is, amelyet Leighton az Asda nevű cégnél vezetett be: a hivatalos megbeszélések, értekezletek mellett lehetőséget teremtett olyan informális találkozókra is, ahol az alkalmazottak kötetlenül vitathatták meg a napi kérdéseket.
Ez a megközelítés segítette az Asdát – Leighton vezetése alatt – egy 500 millió fontos piaci kapitalizációval rendelkező vállalkozásból, egy 6,2 milliárd fontot érő az amerikai óriásvállalattá válni, amelyet végül a Wal-Mart vásárolt fel. Maga Leighton 80 millió fontot keresett az üzleten, és nyert egy helyet a Wal-Mart irányító testületében.
Midász érintése?
Amikor egy évvel ezelőtt otthagyta a gonosz nyelvek által “Wal-mártíroknak” nevezettek csoportját, hogy üzenetét távoli vidékekre is eljuttassa, egy hónapon belül kibővítette portfólióját a Lastminute, a Dyson és a Bhs-nél betöltött pozíciókkal. Vajon jó lóra tett -e ezzel az üzletember? A Talking City vezetői azt panaszolják, hogy bár a Mr. Leighton által betöltött pozíciók elsősorban nem vezetői munkakörök, az üzletember maga mégis gyengén szerepel.
A National Association of Pension Funds (Nemzeti Nyugdíjalapok Szövetsége) is növekvő aggodalommal figyeli azt a trendet, hogy néhány vezető túl sok vállalatban tölt be vezetői – vezérigazgatói vagy elnöki – posztot. Azok a cégek, amelyek Leighton igazgatói portfóliójában vannak, meglehetősen vegyes teljesítményt mutatnak, ami azt jelzi, hogy csupán az eredmények alapján nehezen lehet megállapítani bármilyen trendet.
Talán a Wilson Connolly megmutatja majd, hogy működik -e még Midász király érintése. Ha téved, nem Allan Leighton lesz az első üzletember, aki megássa sírját az ingatlanszektorban való (mellé)vállalkozásával. Az üzletember által kipróbált és letesztelt módszerek azonban elég jó esélyt adnak a Wilson Connoly-nak arra, hogy túlélje a válságot.
A BBC Online cikke nyomán