Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője hétfőn az autópálya ófehértói csomópontjánál tartott katasztrófavédelmi gyakorlat után elmondta, a forgalomba helyezés egyelőre ideiglenes, mert az ófehértói mérnökségi telep csak májusban készül el.
Mint korábban írtuk, a pályaszakasz már decemberben elkészült, de az autósok nem használhatták a kapcsolódó autópálya-mérnökség hiánya miatt. A szakemberek akkor azt mondták, azért nem használhatják az autósok még a kész sztrádaszakaszt, mert ha nincs telephely, nincs honnan kivonulniuk a hókotróknak vagy balesetek esetén a forgalomelterelésről, roncsok eltakarításáról gondoskodó szakembereknek. Elég abszurd helyzet volt mindenestre, hogy azért nem adtak át egy 32 milliárd forintból felépült utat, mert ha esetleg elromlik valami, messzebbről kell jönniük a hibaelhárítóknak. Ehhez képest az ideiglenes használatba adás előrelépés.
A csaknem 34 kilométer hosszú sztrádaszakasz teljes hosszán autópályadíjat kell majd fizetni.
A kétszer két forgalmi sávval és leállósávval rendelkező autópálya Őr községnél csatlakozik a 49-es számú főúthoz, amely a Csengersima–Pete közötti magyar–román határállomást kapcsolja a sztrádához. Az M3-as új szakaszán három csomópont és huszonhárom műtárgy épült meg. Az autópálya üzemeltetését a hivatalos átadásig az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. a Magyar Közút nyíregyházi telepéről látja el. Az M3-as jelenlegi nyíregyházi végpontját és az új szakasz összekötését kétszer két forgalmi sávval oldotta meg a NIF: az egymáshoz közeli két csomópont gyűjtő-elosztó sávjait használja ideiglenes összeköttetésre a beruházó.
A forgalomba helyezést megelőző utolsó katasztrófavédelmi gyakorlat forgatókönyve szerint egy veszélyes anyagot szállító tehergépjármű és egy személyautó ütközött össze az M3-as ófehértói csomópontja közelében. A katasztrófavédelem egységei, a rendőrség, valamint a mentőszolgálat részvételével megtartott szimuláció célja a tűzoltási és műszaki mentési feladatok, valamint a januártól működő baktalórántházi katasztrófavédelmi őrs bevethetőségének gyakoroltatása volt.
Az autópályaszakasz az Új Széchenyi Terv keretében, 85 százalékos európai uniós és 15 százalékos hazai forrásból, nettó 31,9 milliárd forintból épült meg.