Nincsenek benne monumentális ütközetek, gépfegyvergolyó szaggatta katonák széthulló testrészei, se légi csaták alulról fényképezve, valamint szuronyroham fölülről lefelé felvéve, se háromszázezer halott egy kupacban megfogalmazva, hanem az van benne, amiről a háború szól: egy bosnyák és egy szerb katona kamaradarabja a lövészárokban.
![]()
![]()
Pokol. Francia, 95 perc. Rendezõ: Danis Tanovic. Fõszereplõk: Emmanuelle Béart, Marie Gillain, Karin Viard
![]()
Nézzük most, mire megy a zseniális Senkiföldje rendezője, Danis Tanovic Párizsban egy ősi kultmítosszal, a soha véget nem érő, magát folyamatosan újratermelő, szaporító emberi sztorival, Médeia valamennyi főbűnt szintetizáló tragikus történetével, amelyben az összes nyomorúság azokat sújtja, akiket az anyja a legjobban szeretett. Tanovicnak nincsenek beilleszkedési és értelmezési problémái, számára a kávéház-belső ugyanolyan helyi érték, mint a Sorbonne előadójának faláról a hallgatók jelenlétét megnyugtató mosollyal tudomásul vevő Moliére. Van valamiféle titkos program a tehetséges bosnyák rendezők azonnal megkezdhető kulturális munkavégzésére vonatkozóan, mert például Tanovic olyan teraszokat, lépcsőket és kivágásokat bír megmutatni, amihez vagy Louis Malle-nak, ha meg ez nem megy, született bosnyáknak kell lenni. Je ne regrette rien (Nem bánok semmit) – írja a papírra az anya, és mi ez, ha nem egy illusztris parti a Marienbadban pihenő Piaffal? Három kitűnő színésznő Tanovic lábai előtt heverve osztja meg velünk megaláztatásokkal teli életét. Emanuelle Béart, a körzővel-vonalzóval készült, késsel és rugalmas anyagokkal átfogalmazott egykori szuperszépség sorsa a féltékenység, Marie Gillainnek az apakomplexus és a reménytelen szerelem kombinációja jut, de az anyjától a legsúlyosabb büntetést a Karin Viard játszotta nő kapta, aki az őt szenvedélyesen üldöző és valami fontosat közölni akaró férfitől nem kielégülést kap, legfeljebb a megoldást.

