Gazdaság

A védőnő

Családtagjai vállalkozásában kóstolt bele a számítástechnika világába Bozsó Julianna, aki ma egy 32 országban jelenlevő vírusvédelmi céget irányít.

Nem gondoltam volna, hogy vezető leszek; ma is úgy érzem, egy vagyok a csapatból – tekint vissza kanyargós karrierútjára Bozsó Julianna, a VirusBuster Kft. ügyvezetője és tulajdonosa. Könyvtáros-levéltárosként végzett, az első munkahelye ennek megfelelően az Országos Levéltár volt. Gyermekei születése után azonban pályát módosított: csecsemő- és gyermekgondozói végzettséget szerzett. „A szülés után megváltozott a habitusom, gyakorlatiasabb lettem” – magyarázza az akkori, még első pályaváltást. Jó néhány évig az egészségügyben is dolgozott, első vállalkozási tapasztalata a rendszerváltozás utáni évekre tevődik. 1992-ben családtagjai megalapították a Hunix Kft.-t, amely vírusvédelemmel, hálózatépítéssel és rendszerfelügyelettel foglalkozott. Résztulajdonosként kezdetben csak a kereskedelmi területen tevékenykedett, később már a pénzügy is hozzá tartozott. 1996-ban azonban a tulajdonosok többsége úgy döntött, megszüntetik a céget.


A védőnő 1

Fotó: Dömötör Csaba

KÁRTEVŐK. Ezzel a lépéssel Bozsó Julianna nem értett egyet, hiszen tevékenységükre jelentős piaci igény mutatkozott. Abban az időben már lehetett látni, hogy a vírusok és egyéb kártevők komoly veszélyt fognak jelenteni a jövőben. Az új, általa 1997-ben megalapított vállalkozás kizárólagos profilja kezdetben így a vírusvédelem lett. Ahhoz ugyanis, hogy komoly versenyzők lehessenek a hardver- vagy a szoftverértékesítés terén, jóval komolyabb tőkével kellett volna rendelkezniük. „Korábban nem dolgoztam vezetőként, úgyhogy az ügyvezetői pozíció nagy kihívást jelentett számomra” – emlékszik vissza a VirusBuster kezdeti időszakára az ügyvezető, aki szerint csupán sztereotípia az, hogy egy IT-céget nem vezethet nő. Egy vállalkozás sikeres irányítását profiltól független feladatnak látja, bár azt elismeri, hogy egy informatikai cégnél más típusú embereket kell menedzselni.

A kilenc-tíz emberrel induló – ma már ötvenöt főt foglalkoztató – vállalkozás sikeres startját segítette, hogy átvehették a korábbi cég ügyfélkörét, így a nagyobb, állami megrendelőket is, amelyek többek között a magyar nyelven elérthető, professzionális terméktámogatás miatt az ő biztonsági megoldásaikat preferálták. Az állami szektorra alapvetően jellemző, hogy egy informatikai rendszeren belül számos operációs rendszert működtetnek. „Ilyen környezetre a külföldi szállítók nem igazán voltak felkészülve” – mond egy másik érvet Bozsó Julianna arra, milyen előnye lehetett egy hazai vállalatnak a multikkal szemben. A cég a közszférában ma is jól tartja pozícióját: vírus- és spamvédelem tekintetében a közbeszerzéseken a harmadik legnagyobb szállítónak számít.

BOZSÓ JULIANNA

49 éves, előbb könyvtáros-levéltárosi végzettséget, később csecsemő- és gyermekgondozónői oklevelet szerzett.
A családtagjai által alapított Hunix Kft.-ben került kapcsolatba az informatikával, a kereskedelmet és a pénzügyi területet irányította. Miután a Hunixot annak tulajdonosai megszüntették, ő 1997-ben megalapította a VirusBustert (kezdeti nevén Chordata Kft.), amelynek tulajdonosa és ügyvezető igazgatója.
Egy 22 éves lány és egy 24 éves fiú édesanyja. Antik tárgyakat gyűjt, szeret olvasni, zenét hallgatni, kertészkedni. Testedzésként úszik.

„Szakmai konferenciákon találkoztam Bozsó Juliannával; jó benyomást tett rám, kellemes személyiség” – mondta el Kertészné Gérecz Eszter, az Országgyűlés Hivatalának informatikai főosztályvezetője. Szerinte a VirusBuster tulajdonosa női vezetőként nem csupán jól kézben tartja, de emberileg is megérti munkatársait. A vállalkozásról a főosztályvezető elmondta: magyar cégként rugalmasabb választ tudnak adni a felmerülő problémákra, igaz „néha sürgetni is kell őket”.

Az első évek fejlesztései kifejezetten a közszférában gyakori, heterogén informatikai környezetre irányultak, amiben nagy segítség volt, hogy sikerült megtartani a Hunix idejéből a fejlesztői mag jó részét. Piaci pozíciójuk megerősítésében rendkívül nagy szerepet játszott saját víruslaboruk létrehozása, amelyet kezdetben veszprémi, majd 1999-től budapesti székhellyel működtettek. „Három évet adtunk magunknak, hogy meglássuk, sikerül-e versenyképes terméket előállítanunk” – avat be akkori elképzeléseibe a tulajdonos. Az első évek így megfeszített, sokszor napi 16 órányi munkával teltek. Megoldásaik folyamatos fejlesztéséhez akkoriban még a teljes nyereség visszaforgatására szükség volt – igaz, még ma is ezt teszik a profit jelentős százalékával. A cég imázsának megszilárdítása, valamint ismertségének növelése érdekében a forgalom 7-8 százalékát pedig marketingre fordították.

Az 1999-es év azonban nem sikerült jól a cég számára. Akkoriban a versenytársak sorra vezették be termékeikbe a számítógép memóriájában folytonosan jelen levő, úgynevezett rezidens (állandó) védelmet. A VirusBusternek csak az év végére sikerült felzárkóznia, és e néhány hónapos késlekedés már elég volt ahhoz, hogy jó néhány nagy vevőt elveszítsenek. „Még ma is beáll a görcs a gyomromba” – idézi fel az időszakot a tulajdonos, aki azt is bevallja: megfordult a fejében, hogy eladja a társaságot. „Utólag persze örülök, hogy nem így történt” – teszi hozzá.

A rákövetkező év azonban fordulópontot jelentett a vállalkozás életében. A cég termékei számos nemzetközi teszten értek el kiváló minősítést, így a VirusBuster számára megnyílt az út az antivírus-cégek nemzetközi cserehálózataihoz. Mivel e szövetségek tagjai rendszeresen információt cserélnek a legújabb kártevőkről, a magyar vállalkozás sokkal gyorsabban és hatékonyabban tudott reagálni az új kihívásokra. Szintén 2000-ben kezdték el forgalmazni a Sybari Antigen levelezőrendszereket védő szoftvereket, amelynek kizárólagos közép- és kelet-európai terjesztői lettek. Habár ma már nem árusítják ezt a terméket, ez a pár év jó lehetőség volt arra, hogy egy nemzetközi viszonteladói hálózatot építsenek ki. A VirusBuster ma 32 országban van jelen, a külföldi piacokról származó árbevétele évről évre növekszik, tavaly már a teljes forgalom 37 százaléka volt ilyen. Az idén elsősorban Németország, Lengyelország, Horvátország és Olaszország meghódítása szerepel a stratégiai célok között, de Kínában és Koreában is kínálkoznak lehetőségek. 2004-tól az Egyesült Államok piacán is jelen vannak, ott Vexira néven forgalmazzák termékeiket.


A védőnő 2

BŐVÜLÉS. „Jó hírünket az is növelte, hogy munkatársaink előadásokkal, publikációkkal folyamatosan jelen vannak a nemzetközi szakmai fórumokon” – teszi hozzá büszkén az ügyvezető. Eddig elért sikereik egyik záloga kétségkívül a megfelelő szakembergárda volt, ám a színvonal megőrzése nem könnyű feladat. A vállalat gyakornoki programokkal és belső képzésekkel próbálja segíteni a szakma fortélyainak elsajátítását, de csapatépítő programokat is bevetnek. A cég profilja egyre bővült az évek során: a vírusvédelem mellett saját megoldásaik vannak a kéretlen levelek szűrésére is. Jelenleg a nagyvállalati szektor mellett elsősorban az otthoni felhasználókat célozzák meg: további bővülést a kis- és középvállalati szegmens hozhat. A termékpaletta is bővült, többek között stratégiai szerződéseken keresztül: a levélszemét szűrésénél például az izraeli Commtouch céggel, a tűzfalak terén pedig a magyar Balabittal és az orosz Agnitummal működnek együtt.

„Szinte naponta vannak megkereséseink” – mesél a tulajdonos a cég lehetséges „kérőiről”. A vállalkozás nyitott egy esetleges szakmai partnerségre, vagy akár fúzióra is, ám elzárkózik a tőzsdei bevezetés vagy a kockázatitőke-befektetés elől. „Más cégek példáján keresztül csak rossz tapasztalataim vannak az utóbbiakkal kapcsolatban: úgy vélem, jobban járunk, ha saját tőkénkre támaszkodva fejlesztünk” – indokol Bozsó.

Sarokpontok


Az elismert, magasan kvalifikált szakembergárda elengedhetetlen a sikerhez
A legújabb kihívásoknak megfelelően kell megválasztani a fejlesztés irányait
A növekedéshez szükség van a külföldi megjelenésre
A nemzetközi szervezetek által segített információáramlás és a stratégiai szövetségek támogatják a termékfejlesztést

Ajánlott videó

Olvasói sztorik