Gazdaság

Indokolt-e az aggodalom

annak a hírnek a hallatán, hogy a Malév, a magyar nemzeti légitársaság orosz kezekbe kerül? Illetve, álljunk csak meg egy szóra: miféle aggodalom?

Ferihegyen ma ugyanolyan békés csönd honol, mint a privatizációs döntést megelőző napokban. No nem a fel- és leszálló repülőgépek zaja lett elviselhetőbb, csupán az ellenzék ezúttal egyetlen szóval sem intézett támadást a Malév magánosítása ellen. Annak ellenére sem, hogy a vevő ugyanaz az AirBridge Kft. – illetve azon keresztül annak anyacége, a krasznojarszki székhelyű AirUnion légitársaság -, amely az előző, 2005 augusztusában zátonyra futott privatizációs próbálkozás idején is versenyben volt, és akkor a Fidesz egyenesen „nemzetbiztonsági kockázatot” látott a vevő személyében. Ráadásul az AirBridge valószínűleg ma sem kínál lényegesen magasabb vételárat vagy jobb feltételeket a Malév 99,95 százalékáért, mint másfél évvel ezelőtt, amikor pedig az ellenzék nem kevesebbet vizionált, mint a nemzeti vagyon elkótyavetyélését.

Csípős vélemények szerint a Fidesz az elmúlt napokban túlságosan el volt foglalva a Kossuth téri kordonbontással, így nem jutott ideje holmi Malév-privatizációra. Valószínűbb azonban, hogy míg 2005 augusztusában az ország alig fél évvel volt a parlamenti választások előtt, és a kampányban remekül kihasználható szlogen volt a „nemzeti kincs megmentése” – pláne az „orosz medve” karmaiból -, ma hasonló politikai megfontolások nem állnak a józan belátás útjában. Arról nem beszélve, hogy ma nyilván a kormányoldal sem hátrálna ki az utolsó pillanatban az üzletből, hiszen az immár nem veszélyezteti a választási esélyeit.

Azaz feltételezhető, hogy ma már kormányzati és ellenzéki oldalon egyaránt belátják: az évről évre – így a vezetőség ígéretei ellenére tavaly is – sokmilliárdos veszteséget termelő Malévet privatizáció nélkül semmi sem menti meg a csődtől. Ráadásul annak idején az Orbán-kormány is szerette volna eladni a társaságot, méghozzá külföldi vevőknek, azaz nem rajta múlott, hogy az még mindig a „nemzeti vagyon” része. Azért viszont nagyon is a felelős, akárcsak az elmúlt bő évtized valamennyi kormánya, hogy politikai szempontokat előtérbe helyező, hibás döntéseik nyomán a Malév ma nem egy tőkeerős tulajdonos kezében lévő, dinamikusan fejlődő és nyereséges légitársaság. Ellenkezőleg, egy olyan kolonc az állam nyakán, amit szinte már ingyen is odaadna „bárkinek”, csak vigye.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik