Elmaradt a múlt hétvégére Lovasberénybe tervezett újabb koalíciós egyeztetés a több-biztosítós egészségügyi modellről. Egyelőre nincs miről tovább alkudozni. Hiányoznak az érdemleges információk az átfogó nyugdíjreform előkészületeiről. Bizonytalan, hogy az elkövetkező hetekben előáll-e a kormány az ingatlanadó tervezetével, ám az egyre határozottabban megjósolható, hogy ellentétben a kezdetben hangoztatottakkal, 2008 januárjától nem fogják bevezetni az új adónemet. A szabad demokraták által mérlegelt egyéb adóreform-elképzelések közeli realitását szocialista részről sietve cáfolják. Nincs kommunikációs előkészítése annak, hogy a kétharmados támogatás hiányában kifulladt regionális közigazgatási átalakulásokat hogyan akarja továbbvinni a kormány, pedig a télen még új kezdeményezések hírét szivárogtatták ki. Mindennek a tetejébe pedig, majdnem pontosan egy évvel a második Gyurcsány kormány június 9-i eskütételét követően, az új központi közigazgatási szerkezetet megrengette a közbizalom meggyengülése, a Belügyminisztériumból kiszervezett rendőrség botrányai.
A felsoroltakból egy elbizonytalanodó kormány és kifulladó reformlendület képét rajzolja ki több elemző, növekvő koalíciós feszültségekkel. Egy múlt heti egyeztetésen az SZDSZ képviselői állítólag türelmetlenül felelősségre vonták a szocialistákat azért, hogy megijedtek és behúznák a fékeket, kihátrálnának a reformok mögül. Horn Gábor, a koalíciós egyeztetésért felelős liberális államtitkár lapunknak nyilatkozva ugyan cáfolta az erre vonatkozó híreket, ám azt nem tagadta, hogy pártja változtatna az alig egy éve létrehozott kormányzati szerkezeten. „Ez még a kisebbik rossz annál, mintha változatlan mederben folytatja a kormányzást” – érvelt a módosítások mellett egy név nélkül nyilatkozó kormányzati szakértőnk is.
Tárcabizonyítványok
Azokat a tárcavezetőket osztályoztuk a következő oldalakon, akiknek a tevékenysége közvetlenül befolyásolja egy-egy körülhatárolható szektor gazdasági vagy közéleti szereplőit. A megkérdezett érintettek (sok esetben névvel fel nem vállalt) véleménye alapján szerkesztőségünk végezte el az osztályozást, illetve – az új kormányzati teljesítményértékelésnek megfelelően – a premizálást is, miközben a saját ítéletükhöz a nevüket adó ágazati szereplők véleményét is meghagytuk. A részletesebben nem elemzett minisztériumok közül az átlagnál is gyengébbnek értékeltük (2-es) a diplomáciát. „A külügy egy dekoncentrációs hivatal szintjére csökkent” – mondja Wéber Attila. Mások pedig megállapítják, hogy a gázvezetékügy – a Nabucco versus Kék Áramlat vita – hibás diplomáciai és kommunikációs kezelése sokba került a kormánynak, és igen komolyan megterhelte Gyurcsány külföldi pozícióit. Petrétei József igazságügyi miniszter pedig hétvégi lemondásával maga is elismerte, hogy megbukott a rendészettel. Sem ő, sem Göncz Kinga nem kapnak prémiumot. Kiss Péter szociális és munkaügyi, valamint Veres János pénzügyminiszter hozta az átlagot (3-as). Előbbi a kormányzati koordinációs munkájáért, utóbbi a végre megalapozott költségvetési tervezésért vehetné fel egyhavi fizetését. Szekeres Imre, bár nem akart túlvállalni, több szakértőnk szerint nem teljesített rosszul a honvédelem élén (3/4). Egyik elemzőnk úgy látja, hogy „apparátusokban gondolkodni képes, annak kellő mozgásszabadságot biztosítani tudó, kicsit old school, de normális menedzser, aki igényli a kompetenciát mások részéről”. Kéthavi miniszteri illetményt ajánlunk meg neki, azaz több mint bruttó 2,4 millió forintot fordíthat jótékony célokra. (Decemberben ugyanis a megjutalmazott hat miniszter és a fejlesztéspolitikai kormánybiztos alapítványoknak és szervezeteknek ajánlotta fel a megítélt pluszpénzeket. Igaz, Gyurcsány Ferenc szűkmarkúbb volt nálunk, maximum egyhavi illetményt hagyott jóvá jutalomként.)
Az elmúlt egy év azonban arról szólt, hogy egy ilyen új struktúra összerakása többéves feladat. Egyelőre sorozatban ütköznek ki a működési gondok. Wéber Attila szociológus, Szili Katalin volt kabinetfőnöke szerint a kormányzati rendszer egyszerűsítése indokolt lehet, de különösebb érdemi változást a működés szempontjából nem hozott. Az alapproblémát továbbra is a beszámoltathatóság és az ellenőrizhetőség hiánya okozza. „Ez állandó konfliktusforrást és bizonytalansági tényezőt jelent a parlament, a nyilvánosság és a nyomásgyakorló csoportok részéről” – érzékeli a szociológus. Más szakértők is kifogásolják, hogy a miniszterelnöki akarattal szemben sem a parlamenti frakciók, sem a koalíciós egyeztetési mechanizmus nem képviselnek megfelelő ellensúlyt. Az egész kormányzati rendszer annak van kiszolgáltatva, hogy a miniszterelnök mit tekint prioritásnak, és azt hogyan veri keresztül a szisztéma egészén.
Ebből a szempontból egy név nélkül nyilatkozó bennfentes szakértőnk nem tartja szerencsésnek a feladatleosztást a kormányfő közvetlen környezetében. Az, hogy a miniszterelnöki kabinet előbb megszűnt, majd formálisan újra létrehozták, nem segítette a hatékony kormányzati működést. „Szilvássy György, alkalmasságától függetlenül túlterhelte magát. Döntési vákuum jött létre a miniszterelnök környezetében” – mondja informátorunk. Ezt próbálták orvosolni a kabinet újraformálásával. Ez azonban alapvetően kommunikációs kabinet, ami mellett ott maradt a szakpolitikai MeH. A központi kormányzati döntés-előkészítés így ma egy olyan osztott térben zajlik, ahol egyrészt a miniszterelnöki hivatalt miniszteri rangban irányító Szilvássy behatárolt mandátuma, másrészt viszonylagos passzivitása miatt a kormányzati egyeztetéseken bizonytalanság érzékelhető. Szakértőnk úgy látja, hogy a szociális és munkaügyi tárca élén álló „Kiss Péternek a döntés-előkészítés koordinálásában sokkal nagyobb szerepe van, mint az miniszteri pozíciójából következne”.
A tavalyi szerkezetátalakítás máig talán legtöbbet vitatott neuralgikus pontja a közigazgatási államtitkári poszt megszüntetése volt, amit Wéber Attila „a közigazgatás szakmaiságát érintő legkomolyabb támadásnak” minősít. A közszolgálati identitásban ez Stumpf István szerint nagy zavart okozott, mivel azt az üzenetet hordozza, hogy az apparátus is a politikai zsákmányrendszer része. Ő egyébként biztos benne, hogy a tévedés beismeréseként előbb-utóbb megjelenik a rendszerben a kontinuitást biztosító szakmai elem, nevezzék majd főtitkárnak vagy elnöki főosztálynak, mindenesetre a közigazgatás adminisztratív menedzselését fogja ellátni.
A tárcák működésének értékelésekor megállapítható, hogy az elmúlt esztendőkben már folyamatosan csökkent a minisztériumok jelentősége és súlya. Ebből adódóan a tárcaszintű lobbizás is gyengült. Az utóbbi egy évben az ennek helyébe szánt projekt alapú tervezés mechanizmusa viszont még nem érzékelhető. Valószínűleg a „már nem – még nem” képlet érvényesül – állapítja meg Wéber Attila. Egyes vélemények szerint a konvergenciaprogramban foglaltak végrehajtása lehet a minta, itt azonban az EU kényszerítette ki ezt a fajta folyamatos, gördülő tervezést. „Projektekben gondolkodás, rendszerek működtetése helyett a koncon való marakodás a jellemző” – fogalmazott meg sommásabb véleményt egy szakértőnk, aki szerint a régiók behatárolásakor is a pénzek „célszerű szétcincálásán” volt a valódi hangsúly. A szűkülő forrásokért való kiélezett, nem legitim harcot érzékel Stumpf István is, háttérmegegyezésekkel, „tudjuk a dolgunkat” típusú szocialista kikacsintásokkal.
A fejlesztési hivatal létrehozásával kapcsolatban a lapunk által megkérdezett legtöbb szakértő helyesnek tartja a személyzeti és szervezeti erőforrások koncentrálását. Többen elismerik Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos eddigi érdemeit, aki az Új Magyarország Fejlesztési Terv elfogadása előtt több száz szakmai és civil szervezettel ült tárgyalóasztalhoz, s törekedett a megegyezésre. Ám az érdemi egyeztetések java része az operatív programokhoz fog kötődni, s a szervezeti rendszer igazi próbája a pénzek kifelé áramoltatása lesz. „Akkor éleződik majd ki az elégedetlenség a hivatallal szemben, amikor megjelennek a fejlesztési források, és azok bizonyos helyi politikusok elképzeléseivel nem lesznek összhangban” – jósolja egyik elemzőnk.
A kapkodva kialakított, szakmailag kellően ki nem érlelt szerkezet óhatatlanul kihat az átalakítások menetére. „A döntéshozatal időnként kiürül, időnként elképesztően feltolul” – vonja le a következtetéseket egyik forrásunk abból, hogy tavasszal kevesebb törvényalkotást tudott végigvinni a kormány, mint tervezte. A koalíció a döntések előkészítésében és az ahhoz szükséges szakmai koncepciók kidolgozásában nem mindig tudja tartani azt a tempót, amelyet – akármelyik ágazatot illetően – önmaga számára előírt.
CSINÁLGATJÁK. Mindezek ellenére a kormányzat működését ismerő bennfentesünk mégsem gondolja, hogy a problémák a reformokban való elbizonytalanodást tükröznék. „Csinálgatják a nyugdíjreform-tervezetet, s kicsit lassabban, de csinálgatják az ingatlanadót is. Aminek a csőben benne kell lennie, és hosszú távon vagy rövid-középtávon strukturálisan is átalakít bizonyos dolgokat, azok alakulgatnak.” Véleménye szerint, ha nem úgy formálódik át a biztosítási rendszer, ahogyan az SZDSZ szeretné, az sem azért történik majd, mert Gyurcsány „felpuhult”, hanem mivel a kormányfő maga is egy moderáltabb piacnyitásban hisz. A reformlendület kifulladásáról óvatosan fogalmaz Stumpf István is. „Azt, hogy hol tart az egészségügyi rendszer reformja, nagyon nehéz megmondani, mert nem tudom, hogy mi a végcél. A reformokat nem tudom mihez viszonyítani, csak a kormány menetrendjéhez, ami állandó mozgásban van, mert elmennek Lovasberénybe, egyeztetnek kicsit, és máris változik az önmaguk által felállított célfüggvény.”
A volt kancelláriaminiszter egyébként úgy látja, a kistérségek közigazgatási funkcióinak meghatározásánál van esély konszenzusra a parlamenti pártok között, s erre akár a regionalitás és a választási rendszer problémáját is rá lehet építeni. Érzékelhető egyébként, hogy a népszerűségi indexük zuhanórepülése nyomán a szocialista politikusok is konszenzusra próbálják rábírni Gyurcsányt. Egyebek között emiatt „hívták tetemre” néhány hete az elnökségi ülésen, s kérték tőle, hogy helyezze konzultatív alapokra a kormányzást. Ez annyit tesz, hogy a nagyobbik kormányzópárt a lehető legszélesebb politikai, társadalmi, gazdasági egyeztetés talaján hozna meg minden döntést a reformok „emberléptékű” folytatásához. A kormányfőt elgondolkodtathatja az is, hogy a változatlanul elvárt kommunikációs fegyelem ellenére a szocialista politikusok mintha ismét bátrabban beszélnének ki a sorokból. „Míg ezelőtt fél évvel 50 százalékot meghaladóra becsültük annak valószínűségét, hogy a 2010-es választásokon ismét Gyurcsány vezetésével száll ringbe az MSZP, most kevesebb mint 40 százalékra” – fogalmazott például egyik informátorunk.
Főbb kormányzati intézkedések
NYUGDÍJ
■ a tényleges nyugdíjba vonulási kor növelését célzó változtatások
■ korrekció a korhatár előtti nyugdíjazásra vonatkozó kedvezményekben
■ csökken az új induló nyugdíjak helyettesítési rátája, mérséklődnek a nyugdíjazás időpontjától függő aránytanságok
ROKKANTSÁGI ELLÁTÁSOK
■ koncepció kidolgozása még az idén, kormányrendeletek várhatók
KÖZPONTI KÖZIGAZGATÁS
■ 10,6 ezer fős leépítés tavaly, az idén eddig 5 ezres létszámcsökkentés
■ személyügyi, képzési, szolgáltatási központok létrehozása az intézmények párhuzamosságainak megszüntetése érdekében
■ közigazgatási hálózatok (például az adóhivatal, a munkaügyi központok, a mentők, a tisztiorvosi szolgálat) regionális alapon történő újraszervezése
■ a teljesítményértékelés bevezetése a közigazgatásban
HELYI ÖNKORMÁNYZATOK
■ pénzügyi ösztönzők a kistérségi együttműködés racionalizálása érdekében, elsősorban a közoktatási és szociális intézmények közös fenntartására vonatkozóan
■ a szociális alapszolgáltatás területén az eddigieknél jobban érvényesül a rászorultság elve, új szolgáltatások támogatásánál elindult a központi kapacitásszabályozás érvényesítése (a belépő szolgáltatások a támogatás 50 százalékára jogosultak)
■ a kincstár felügyeletet gyakorol a helyi önkormányzatok támogatási igényei felett
ÁRTÁMOGATÁSOK
■ az energiaár-támogatási rendszerben a közvetlen támogatást a jövedelmi szinthez kötött támogatás váltotta fel, ennek nyomán a háztartások 40 százaléka piaci árat fizet
■ a tömegközlekedésben szűkítették a kedvezmények körét és egységes tarifarendszert vezettek be
■ 14 vasúti mellékvonal megszűnt, helyettük buszjáratok viszik az utasokat
KÖLTSÉGVETÉSI TERVEZÉS
■ fejezeti tartalékok, negyedéves, felülvizsgálathoz kötött feloldással
■ kötelezettség arra, hogy csak elsődleges többletet tartalmazó költségvetési törvényjavaslat terjeszthető be az Országgyűlésnek
(Az egészségügy és az oktatás terén hozott intézkedéseket lásd az ágazati értékeléseknél.)