![]() |
| Szeptemberi vásár. Több tízmilliárdos piac. |
Minden vékony pénztárcájú, vagy egyszerűen csak spórolni vágyó szülő örömére, az idén immár a füzet- és tanszerpiacra is visszavonhatatlanul megérkezett alacsony dömpingáraival a kínai konkurencia. A hazai gyártók persze aligha repesnek a boldogságtól e hír hallatán, a tömegtermékeket előszeretettel kínáló hipermarketek viszont annál hangosabban hirdették az elmúlt hetekben jelentős árengedménnyel a tanszercsomagjaikat. Mindazonáltal ezen a piacon sem csupán a legolcsóbb portékára van kereslet: igényesebb választékuknak köszönhetően a papír- és írószerboltok is erős forgalmat könyvelhettek el az iskolakezdés előtti időszakban. „Bár a pedagógusok a szülőknek a praktikus és lehetőleg olcsóbb megoldásokat ajánlják, a végletesen szétszakadó piacon az utóbbi időben a jó minőségű, tartós termékek iránt is megnőtt az igény” – von le bizakodó következtetést az elmúlt hetek tapasztalataiból Molnár Tamás, az Ápisz Rt. kereskedelmi igazgatója.
TÖBB TÍZMILLIÁRDOS PIAC. A hivatalos adatok szerint az idei tanévben 1 millió 416 ezer 337 diák kezdi meg tanulmányait a magyarországi általános és középiskolákban. Ennyi gyerek esetében kell tehát a családoknak ezekben a napokban mélyen a zsebükbe nyúlniuk, hogy állni tudják a beiskolázással járó kiadásokat. A tankönyvek és tanszerek gyártóinak, illetve forgalmazóinak ez persze a legjobb időszak az esztendőben. A több tízmilliárdosra duzzadt piacon évről évre egyre ádázabb is a verseny, így nem csoda, hogy az érintettek egyre harsányabb reklámdömpinggel és más marketingakciókkal készülnek a tanévkezdetre. Az iskolakezdés zsíros üzlet a sportcikkeket, bútorokat, ruházati termékeket, sőt, a mobiltelefonokat forgalmazó cégeknek is. A tapasztalatok szerint ugyanis a kiadásokat csak a családok fele próbálja „megúszni”, a többiek körében viszont mindinkább teret hódít a presztízsfogyasztás, azaz a szülők hajlandók akár tekintélyes összegeket is áldozni arra, hogy csemetéjük trendi módon felszerelkezve mehessen szeptemberben az iskolába. Egy gyerek beiskolázása az idén a hivatalos számítások szerint 15-20 ezer forintba kerül. A valóságban azonban az összeg akár ennek a duplája – márkás termékek esetében akár négy-ötszöröse – is lehet.
Két lányát küldi iskolába az idén Szabadosné Virág Ibolya – a kisebbik a negyedik, a nagyobb a nyolcadik osztályt kezdi meg -, aki anyagi lehetőségeik szempontjából önmagukat „átlagék” közé sorolja. „Még egy külvárosi általános iskolában is adni kell a színvonalra, mert különben a társai kiközösítik a gyereket” – jellemzi a helyzetet a két lány édesanyja. S az általános iskola még viszonylag kegyes is a szülőkhöz – teszi hozzá -, a középiskola lesz ugyanis igazán húzós, ahová bizonyos helyekre „átlagék” már eleve nem is jelentkeznek az átlagon felüli terhek miatt.
| |||||||
Ez a trend egyébként a peremkerületi vagy vidéki iskolákban is megfigyelhető. A fogyasztói társadalom szirénhangjai itt is szüntelen fogyasztásra csábítanak, aminek következtében egyre nagyobb nyomás nehezedik a szülőkre. A középréteghez tartozók még megpróbálják akár erőn felül is vállalni ezeket a pluszterheket – a trendiséget, a különórákat, az előkészítőket és táborokat -, de egyre nő azoknak a száma, akiknek csemetéjük iskolába járása mind súlyosabb terhet jelent.
ÜZLETI SZELLEM. Ráadásul a fogyasztás kultúrája manapság magukban az iskolákban is mindinkább megjelenik. Bár a közoktatási törvény értelmében a nevelési-oktatási intézményekben tilos a reklám és egyéb üzleti tevékenység, az üzleti szellem mára tagadhatatlanul „beszivárgott” az iskola falai közé. A folyamatosan pénzügyi gondokkal küzdő igazgatók pedig sok helyen még együtt is működnek az őket megkörnyékező partnerekkel. Mivel maguk döntik el, hogy melyik ajánlat, termékbemutató vagy akció számít oktatási-nevelési célzatúnak, szinte mindig találnak megoldást a határesetekre. Így kerülnek a folyosókra kártyás telefonkészülékek, italautomaták, ezért hasznosíthatók gond nélkül az iskolákba küldött termékminták (üdítőital, intimbetét) vagy a rendezvényekre biztosított nyeremények (pékáru, kozmetikum vagy akár irodatechnika). Sőt, tavaly számos iskolában már a pólót, könyvet, ásványokat, kagylókat és más egyebet áruló vásározók is heti rendszerességgel megjelentek. Az ajánlatok egyre agresszívebbek, az iskolák ellenálló képessége pedig egyre gyengébb.
Ha pedig ez nem lenne elég, érik a pedagógusokat más jellegű „visszautasíthatatlan” piaci csábítások is. A tankönyvkiadók például az idén is referensek segítségével igyekeztek megnyerni maguknak a tanárokat – nem is sikertelenül -, akik aztán az „ismerős” cégek könyveit, atlaszait, szótárait vásároltatják meg a szülőkkel. Azokét, amelyek cserébe ingyenes munkacsomagot vagy továbbképzési lehetőséget kínálnak nekik. A kiadók számára jócskán megtérülnek az effajta kiadások, hiszen az alsó tagozatosok tankönyvei az idén már 4,5-7 ezer, a felsősöké pedig 6-15 ezer forintba kerülnek, azaz a tankönyvpiac éves forgalma mintegy 10-12 milliárd forint. Sok intézményben ráadásul arról is a tanárok döntenek, hogy milyen tanszereket, füzeteket, kiegészítőket vásároljanak a diákok. A listákkal aztán maguk mennek el a „partner” céghez, amiért szintén járhat a megfelelő jutalék, hiszen a tanszerek ára is több ezer forintra rúg egy-egy tanuló esetében.

