Támogatás számokban
• 677,9 milliárd forint a támogatási kerete az első NFT-nek
• 27,0 ezer pályázat érkezett be október 7-éig, ennek 80 százalékáról már érdemben döntöttek
• 11,1 ezer pályázat bizonyult támogat-ásra alkalmasnak; a keret 80 százalékát ezek kötik le
• 7918 pályázóval kötöttek eddig szerződést
• 2980 szerződött pályázó kapott eddig ténylegesen uniós támogatást
• 75,6 milliárd forintot fizettek ki október 7-éig, ez a hároméves keret 12 százaléka
Forrás: NFH
Forráslehívás, felemás helyzetben
Adminisztráció
+ A korábbiakhoz képest egyszerűsödött az elszámolás.
– Az ügyfelek továbbra is sokallják a megkövetelt bizonylatokat, igazolásokat, nyilatkozatokat.
Referens
+ Minden pályázó számára személyes ügyfélreferenst jelölnek ki, akivel tarthatja a kapcsolatot.
– A referens gyakran kioktatja a kedvez-ményezettet vagy a pályázatíró cég képviselőjét, hogy ne zaklassa, ne sürgesse a döntéshozatalt.
Igénylés
+ A korábbiakhoz képest egy-szerűsödött a kifizetések igénylése.
– Közel annyi adminisztrációt igényel, mint az eredeti pályázat összeállítása.
Előleg
+ A kedvez-ményezettek előleget vehetnek fel a támogatás 25 száz-alékának erejéig.
– A biztosíték, jel-zálogjog bejegy-zése sokszor gondot jelent, mert már a támogatási szerződés meg-kötéséhez meg-követelt bank-garanciához is jel-zálogbejegyzésre van szükség.
Kifizetés
+ A jogszabályban rögzített kifizetési határidő 60 nap, ami elfogadhatóan rövid.
– Az átlagos kifizetés ténylegesen fél-egy évig is elhúzódik. A Magyar Vállalkozás-fejlesztési Kht. a Figyelővel azt közölte, a határidőt sokszor azért nem tudják tartani, mert a beérkezett elszámolások 70-80 százaléka hiány-pótlásra szorul. A pályázók azonban a második körben sem nyújtják be hibátlanul a bizonylatokat, s újabb hiánypótlásra kell felszólítani őket.
Budapestig utazott, s a parlament büféjében próbált országgyűlési képviselőktől információt gyűjteni az a dél-alföldi vállalkozó, akinek a cége három oktatási intézmény felújításában is részt vesz. Az üzletember kétségbeesett, amikor az érintett iskolaigazgatóktól, polgármesterektől arról értesült, hogy az idén már nem jutnak hozzá a fejlesztésekhez megnyert uniós támogatásokhoz, ezért nem tudnak neki fizetni. Cementben, téglában áll a pénze, ő is fizetésképtelen. Azt mondta, levonul az építkezésekről, s majd akkor folytatja a munkát, ha utalják az önkormányzatoknak a támogatást.
Az esetet Nógrádi Zoltán, a Fidesz uniós szakpolitikusa, Mórahalom polgármestere ismertette a Figyelővel, s mint megjegyezte, a példa nem egyedi. Ő maga is kapott polgármesterként olyan e-mailt a VÁTI Kht.-tól (az uniós pályáztatási intézményrendszer közreműködő szervezetétől), hogy sürgesse meg a brüsszeli források felhasználását, különben nem számíthat arra, hogy a támogatáshoz még az idén hozzájut. Más települések vezetőinek pedig a regionális fejlesztési ügynökségek olyan nyilatkozatokat postáztak ki, amelyekben az áll: tudomásul veszik, hogy 2005 decemberéig már nem lesz kifizetés. Mivel folyamatban lévő fejlesztésekről, beruházásokról van szó, tetemes körbetartozások alakulnak ki, sokakat a csőd veszélye fenyeget. Polgármesterként Nógrádi ugyancsak nehéz helyzetben van, 200 millió forint Sapard-támogatás kifizetésére vár, amiről csak ennyit mond: ennek a pályáztatásnak legendás csak a működési rendje! A benyújtott számlák elbírálására a hivatalnak 90 nap áll rendelkezésére, ám sorozatban a 89. napon küldenek hivatalos felszólítást, amelyben közlik, hogy hiányzik valamely irat vagy bizonylat. A hiánypótlásra történő felszólítástól pedig újra kezdődik az elbírálási határidő. Lapunk értesülése szerint több Békés, Csongrád, Zala és Baranya megyei civil szervezet jogi képviselőket bízott meg azzal, hogy az uniós támogatásuk kifizetését sürgessék meg az irányító hatóságoknál. Az első ügyvédi felszólításokat már ki is küldték a címzetteknek.
Mókuskerék
Az egyik Békés megyei civil szervezet vezetője arról számolt be, hogy szintén pert fontolgatnak, mert bár 2004-ben több mint 27 millió forint uniós forrást nyertek munkaerő-piaci program levezénylésére, 2005 októberéig mindössze 590 ezer forintot utaltak át részükre előlegként. A program elvileg előfinanszírozott, s az első időszakra járó 2 milliót már rég meg kellett volna kapniuk, de mivel ez nem történt meg, 1,7 millió forint hitelt kellett felvenniük. „Mókuskerékbe, adósságspirálba kerültünk, kiszállni nem tudunk, ugyanakkor a hitelek kamatterhét sem tudjuk hosszú távon finanszírozni” – nyilatkozta. A megjelenés előtt azonban az egyesület egy másik vezetője letiltotta a nyilatkozatot, nem engedélyezte, hogy nevük nyilvánosságra kerüljön. Az ok: retorziótól félnek, attól tartanak, hogy az elbírálást és a pénzek valamikori kifizetését veszélyeztetné a kritika.
Út az eurózónához című jelentésében nemrégiben a Magyar Európai Üzleti Tanács (HEBC) is megfogalmazta a hazai uniós intézményrendszerrel szembeni kritikáját. A dokumentum szerint a jelenlegi kormányzati struktúra munkamódszerében és szervezeti felépítésében is alkalmatlan arra, hogy a Nemzeti Fejlesztési Terv programját kezelje; ha nem változik meg a kormányzati és a közszolgálati struktúra, Magyarországnak esélye sincs arra, hogy az uniós forrásokat hatékonyan használja fel.
A hosszadalmas átfutási idő pedig veszteséget okoz a pályázóknak. A projekttervben ugyanis részletesen rögzítik, hogy mennyibe kerül a beruházás, ettől eltérni plusz-mínusz 10 százalékkal lehet. A hivatalok azonban annyira rigorózusak, hogy egy fillér eltérést sem engedélyeznek. Ha a számlát magasabb összegről állítják ki, mint amennyi a támogatási szerződésben szerepel, rögtön elakad a gépezet. „Pedig nyilvánvaló, hogy egy 2004 januárjában kalkulált ár 2005 végén, 2006 elején nem tartható, a piacról csak drágábban tudom beszerezni az eszközöket” – érvelt Cseh Zoltán kecskeméti vállalkozó, aki a péküzeme korszerűsítéséhez elnyert 13,6 millió forintos támogatásra vár tavaly óta hiába. (Nem véletlenül vált gyakorlattá, hogy a pályázók – az árváltozásokat figyelmen kívül hagyva – a támogatási szerződésben szereplő összegről kérnek számlát. A többit zsebből rendezik, hogy a bizonylatokban stimmeljenek a költségek.)
Heil Péter, a Nemzeti Fejlesztési Hivatal (NFH) elnökhelyettese lapunk megkeresésére kijelentette, hogy a lekötött támogatások és a strukturális alapból történő kifizetések tekintetében Magyarország az elsők között van; a kifizetések összértéke október elején 75 milliárd forint volt, s december végéig 100 milliárd fölé emelkedik. Cáfolta, hogy a költségvetési deficit miatt ül a kormány a hazai társfinanszírozásra elkülönített összegen, mint azt a Fidesz állítja. „Nincs olyan objektív mutató, amely arra utalna, hogy a kedvezményezetteknek sorba kellene állniuk az EU-támogatások kifizetése során” – nyilatkozta a Figyelőnek. Véleménye szerint az állami költségvetésben a fedezet rendelkezésre áll, a Brüsszel által előírt ellenőrzések elvégzését követően a felelős szakminisztériumok azonnal utalnak. A szeptemberi helyzet szerint az összes benyújtott igény 80 százalékát kifizették. „Nem igaz tehát az, hogy a forrásokat bárki visszatartaná, sőt, Magyarország az összes EU-tagország közül a legkedvezőbb előfinanszírozási lehetőséget nyújtja a pályázóknak” – állítja Heil Péter.
Ütköző szempontok
Annyit az NFH elnökhelyettese is elismert, hogy a projektekről való döntéshozatal és a szerződéskötés az esetek nagy százalékában hosszú hónapokat vesz igénybe. A túlzott adminisztrációt Jobbágy Valér, a gazdasági tárca főosztályvezetője azzal magyarázta, hogy a hazai uniós pályáztatási rendszer kialakítása során két szempont érvényesült: a szabályosság és a hatékonyság követelménye. „Ezek időnként ütköznek egymással, s a szükségesnél talán kicsit több kontroll-pontot építettek a kifizetési rendszerbe” – hangoztatta. Ennek racionális oka az volt, hogy elejét vegyék a visszaéléseknek, s az országnak ne kelljen szabálytalan pénzfelhasználások miatt a támogatást büntetőkamatostul visszafizetnie. Ez persze a nehéz anyagi helyzetbe került vállalkozókat aligha vigasztalja, s uniós tagságunk első évének gyatra pénzfelhasználási statisztikáját sem szépíti meg.
