– Cégük a BusinessWeek hasábjain az idén ötödik alkalommal jelentette meg a nemzetközi márkák értékének rangsorát. Milyen módszerrel értékelnek?
– Háromféle információt használunk. Először a következő néhány évre vonatkozó üzleti tervet vizsgáljuk meg, tehát pénzügyi adatokból dolgozunk. Megállapítjuk, hogy az összes bevétel hány százaléka származik a márkanévből, és előrevetítjük az erre vonatkozó árbevételt. Mondjuk egy parfümöt, csak hogy női példával éljek, elsősorban nem az illata miatt veszünk meg, sokkal inkább a márka és az ahhoz kapcsolódó kommunikáció hatására. Egy benzinkút kiválasztásánál pedig az elhelyezkedés szerepe lehet lényeges.
– Itt álljunk is meg egy pillanatra. Hogyan lehet kiszűrni, elkülöníteni a márka hatását?
– Úgy, hogy megkérdezzük; kvalitatív kutatással megállapítható az adott iparágra vonatkozó arány. De visszatérve az értékeléshez, második lépésként levonjuk a működési, majd a márka tulajdonlásából származó költségeket, így megkapjuk azt a profitot, amely a márkának tudható be. Végül pedig a márka erősségét vizsgáljuk, vagyis annak a valószínűségét, hogy a prognosztizált árbevételt sikerül realizálni. Van pár kulcstényező, amely meghatározza egy márka erejét. Ilyen például a törvényi védettsége, a piaci részesedése, de számít az is, hogy hány országban van jelen, hiszen kockázatosabb az egyetlen piacon létező, mint egy nemzetközi.
– Milyen használható információt nyújt a márkaértékelés?
JÜRGEN HÄUSLER
• 50 éves, szociológiából doktorált a konstanzi egyetemen. Ösztöndíjasként kutatott Washingtonban és a bostoni Massachusetts Institute of Technologyn is.
• 1992-ben lépett be az Interbrandhoz ügyvezető igazgatónak, azelőtt szociológusként dolgozott a többi között a kölni Max Planck Institutban. 2001-től az Interbrand-csoport vezérigazgatója.
• A Lipcsei Egyetem címzetes professzora, szakterülete a stratégiai üzleti kommunikáció.
• Részt vesz számos neves vállalat márkájának kialakításában, a Deutsche Telekom és leányvállalatai márkáinak fejlesztésén például immár tíz éve dolgozik.
• Nős, egy fia van.
– Akvizíciók esetén az ajánlattétel során is kalkulálnak a márkaértékkel? Az eBay több mint 2 milliárd dollárt fizetett az internetes telefonálásra szakosodott Skype-ért, ezt sokan indokolatlanul magasnak találják.
– Nem ismerem a tranzakció részleteit, de azt tudom, hogy tíz éve még senki nem beszélt márkaértékről a felvásárlások kapcsán. Mostanra azonban változott a helyzet: a kommunikációs osztály véleményét mind gyakrabban kérik ki a kiszemelt vállalatok márkáiról. Emellett ma már a legtöbb országban explicite is fel kell tüntetni a márkaértéket a goodwill részeként. Szerintem egyébként az eBay elsősorban nem a márkaértéket, hanem a know-how-t vásárolta meg a Skype-tól.
– Hogyan növelhető a márka értéke, mit szoktak tanácsolni?
– Vannak eszközök, amelyek segítségével kijelölhetők azok a pontok, ahol erősíteni kell például a kommunikációt. A több márkával rendelkező cégek általában a legnagyobb forgalmat generáló márkára költenek legtöbbet. Ez nonszensz. Valójában oda kell a legtöbb forrást csoportosítani, ahol a kommunikációval a legnagyobb hatás érhető el, ez pedig éppen nem a már eleve magas forgalmú márka. Az egyik eszköz tehát a pénzek megfelelő allokálása, a másik a források hatékonyabb felhasználása, a szinergiák kiaknázása. Én abban hiszek, hogy a márkaértékelés hosszú távon hozzájárul ahhoz, hogy a kommunikációs ipart új alapokra helyezhessük. Ehhez feltétlenül meg kell szabadulnunk az „úgy vélem”, „azt hiszem” típusú gondolkodásmódtól. Nekünk „tudnunk” kell. Régi iparági mondás, hogy a reklámra költött pénz fele felesleges, de nem tudni, melyik fele. Meggyőződésem, hogy a márkaértékelésnek köszönhetően igenis választ adhatunk e kérdésre, illetve minimálisra csökkenthető a felesleges költések aránya.
– A rangsorban a Google és a Yahoo! nagyot ugrottak előre. A termék vagy a kommunikáció érdeme ez?
AZ INTERBRAND
• A cég első irodáját 1979-ben, New Yorkban nyitotta. A jelenleg kétszáz alkalmazottat foglalkoztató társaság nevéhez fűződik a Compaq, a Nikon és a PricewaterhouseCoopers új arculatának kialakítása, a Zeneca világmárkanév kiötlése, bevezetése, de segédkeztek az észt országimázs felépítésében is.
• Az Interbrand anyacégét, az Omnicom-csoportot a New York-i tőzsdén jegyzik, a leányvállalatok azonban nem publikálnak forgalmi adatokat.
• Magyarországon az Interbrand a BrandScope márkaügynökséggel kötött kizárólagos képviseleti megállapodást.
– Evezzünk hazai vizekre. Úgy tudom, részese volt egykori márkánk, a Westel T-Mobillá változtatásában.
– Valóban. A T-Mobile International márkaügynöksége hosszú évek óta az Interbrand. Munkatársaim tanácsadóként aktívan részt vettek az Európa-szerte – például Hollandiában, Nagy-Britanniában, Ausztriában – lezajlott márkaváltással kapcsolatos projektekben, így nekem is rálátásom volt a folyamatokra.
– Különböző kommunikációs stratégiák alapján zajlott a váltás az egyes országokban?
– Alapvetően nem, hiszen egy világmárka bevezetéséről van szó. A megvalósítás során ugyanakkor figyelembe vettük a helyi szempontokat. Magyarországon például nagyon fontosnak éreztük, hogy a Westel mint márka „mondja el” magáról a reklámokban, hogy már tíz éve a piacon van, és mostantól még sokkal elégedettebbek lesznek vele. A Westel gyakorlatilag köszöntötte a T-Mobile-t. Nagyon hosszú előkészítő fázis előzte meg a márkaváltást, ami nem volt kockázatmentes vállalkozás, hiszen a Westel – ismereteim szerint – az egyik legerősebb márka volt az országban.
– Sikeresnek értékeli a projektet? Gondolom, összevetik az új márka ismertségét, elfogadottságát a Westelével.
– Az embernek eleve van egy megérzése egy ilyen munkával kapcsolatban, és persze van, amit mérni is lehet. A projekt vezetése nagyon ambiciózus célt állított fel a márkaismertséggel kapcsolatban, s ez rövid időn belül teljesült. De ennél is fontosabb annak a kiderítése, hogy miként tekintenek az emberek a márkára, mivel azonosítják, mire asszociálnak róla. George Bush ismertsége is magas, mégsem gondolom, hogy olyan nagyon népszerű. A T-Mobile ebből a szempontból is jól vizsgázott: népszerűbb, nagyvilágibb, ha úgy tetszik, „felnőttebb”, mint a Westel volt. Mérce a forgalom alakulása is, s úgy tudom, erre sem lehet panasz.
– A tény, hogy bennünket, magyar fogyasztókat árérzékenynek tartanak, jelenti egyben azt is, hogy nálunk a világmárkák értéke alacsonyabb, mint másutt? Lehet az, hogy itt fontosabb az árstratégia, mint a márkaépítés?
– Nehéz kérdés. Ha a dolgok mögé nézünk, sok esetben azt tapasztaljuk, hogy az ár is egyfajta percepció, vagyis minden márka áráról él egy kép a fejünkben. A közgazdászok az árat racionális, az imázst pedig emocionális tényezőnek tartják. Nem gondolnám, hogy ez igaz. Az ár is érzelmi tényezőként van jelen választásainkban.