Gazdaság

Pekingi kék

Kínai cégnek, a Lenovónak adta el PC-gyártó divízióját az IBM. Az üzlet új világpiaci korszak nyitánya lehet.

Samuel J. Palmisano 2002 márciusában került az IBM élére. Az azóta eltelt bő két és fél évben vezérigazgatóként mást sem tett, mint sorra szabadult meg a vállalat alacsony nyereségességű üzletágaitól, hogy az így befolyó bevételt is a sokkal ígéretesebb szoftver- és szolgáltatási ágazatba fektesse. Mindez nem új keletű stratégia. Az a Lou Gerstner szabta meg ezt az irányt, aki az IBM-et a kilencvenes években visszarángatta a csőd széléről, és újfent naggyá tette a vállalatot. Ő volt az, aki az IBM Global Services divíziót a fejlődés középpontjába emelte, azaz neki köszönhető, hogy ez a részleg ma a vállalatóriás legjelentősebb ága.


Pekingi kék 1

A Lenovo elnöke bejelenti a fúziót.Figyelemre méltó ügylet.

Színre lépése óta Palmisano mintegy 9 milliárd dollárért több mint 30 vállalatot vásárolt fel. A legbecsesebb szerzemény alighanem a PricewaterhouseCoopers 3,5 milliárdért bekebelezett tanácsadói üzletága, de a 2 milliárd dollárért felvásárolt Rational szoftverfejlesztő társaság is sokat ért az IBM-nek, hiszen annak révén végérvényesen bebiztosította a helyét a Microsoft mögött, mint a világ második legnagyobb szoftvergyártója. Mindehhez az építkezéshez azonban más területeken portfólió-tisztításra volt szükség. Ezért vált meg Sam Palmisano lelkifurdalás nélkül az egyre kevesebb profitot hozó merevlemez-meghajtó gyártástól – a japán Hitachi 2 milliárd dollárt fizetett a székesfehérvári üzembezárás miatt Magyarországon különösen „fájdalmas emlékű” ágazatért -, illetve ezért szervezte ki már régen az észak-amerikai és az európai személyi számítógépgyártást a Samina-SCI-nak.

KELL A PROFIT. Most azonban az outsourcing időszaknak is vége. Az IBM december 7-én bejelentette, hogy a PC-ágazatot 1,75 milliárd dollárért eladta a kínai Lenovo-csoportnak. A Nagy Kék tehát elhagyja azt a piacot, amelyet 1981-ben éppen maga teremtett meg, midőn megalkotta az első személyi számítógépet. Azóta ugyanis a PC csúcstermékből tucatáruvá vált, amelyen már nem lehet a részvényesi igényeket kielégítő profitot realizálni.

Palmisano már megint remek üzletet csinált. Hogy mi módon? A Lenovo – korábbi nevén Legend – ugyan Kína első számú PC-gyártója, ám eddig szinte csak a belföldi piacon tudott labdába rúgni. Ott mintegy 27 százalékos a részesedése, csakhogy az egyre élesebb verseny és a nyomott árak miatt a bruttó profitja alig 15 százalék. Ennek fényében érthető, hogy a Lenovo számára nagyon is vonzó volt az IBM 20 százalékos bruttó nyereségrátája. Az IBM azonban mindezt egészen más szemüvegen keresztül nézi. A Big Blue igazgatósági szobáiban immár három éve – mióta a társaság szép csendben árulja az üzletágat – arra helyezik a hangsúlyt, hogy bár a PC-gyártás a cégcsoport bevételeinek a 12 százalékát adja, a nettó profithoz alig tesz hozzá valamit. Így az IBM számára az üzlet nem csupán abban rejlik, hogy a megállapodás nyomán 650 millió dollárnyi készpénzhez és 600 millió dollár értékű részvényhez jutott – az amerikai vállalatóriás ez utóbbi révén 18,9 százalékos részesedést szerzett a Lenovóban -, illetve a kínai fél a PC-üzletág 500 milliós adósságát is átvállalja, hanem abban is, hogy újabb évi 9-10 milliárd dollárnyi alacsony nyereségességű árbevételtől szabadul meg.

Ami a Lenovo-csoportot illeti, a kínai társaság a bő 9 milliárd dolláros éves árbevételű IBM-divízió megszerzésével egyszeriben megnégyszerezte a saját eddigi 3 milliárdos nagyságrendjét, és ezzel hirtelen a világ harmadik legnagyobb PC-gyártójának vallhatja magát a Dell és a Hewlett-Packard (HP) mögött. A megállapodás értelmében a kínai vállalat mostantól öt éven át használhatja az IBM márkanevet – ez idő alatt a Nagy Kék iránti vásárlói bizalom szép lassan a világpiacon ma még alig ismert Lenovo márkára is átsugározhat -, ráadásul azonnali hozzáférést nyer az IBM globális értékesítő és szervizhálózatához.

Az ügylet persze számtalan buktatót is rejt. „Mikor láttak utoljára sikeres fúziót a komputeriparban? Ilyenre hosszú-hosszú ideje nem akadt példa” – jósolja máris a Lenovo-IBM frigy kudarcát Michael Dell, a nevét viselő, s jelenleg világelső cég alapító elnöke. Az ő véleménye persze aligha nevezhető elfogulatlannak. Ám a kulturális különbözőségekben rejlő kockázatok korántsem csupán az ellendrukkerek számára nyilvánvalóak. Az eltérő vállalatirányítási gyakorlattól a kínai és az amerikai jövedelmek közötti szakadékig egy sor olyan problémát kell megoldani, amelyek bármelyikén könnyen zátonyra futhatnak a kínai tervek. Arról nem beszélve, hogy a Lenovóban a kínai állam ma 57 százalékos – az üzlet nyélbe ütése után 46 százalékos – tulajdonnal rendelkezik. Igaz, éppen az állami befolyás az, amire az IBM nem nagyon panaszkodhat. Végtére is sok egyéb szempont mellett azért is esett a választása a Lenovóra, mert annak rendkívül erőteljes a jelenléte a kínai kormányzati – nem utolsósorban az oktatási – szférában, ahová a Nagy Kék újsütetű partnere hátán szeretne „belovagolni”.

GESZTUSOK. A Lenovo tisztában van a kulturális kockázatokkal, és mindent meg is tett azok minimalizálása érdekében. Az új PC-gyártó óriás vezérigazgatójának például Stephen M. Ward IBM-alelnököt, a Nagy Kék PC-üzletágának eddigi első emberét nevezte ki, mint ahogyan az a „gesztus” is nagy körültekintésre vall, hogy a cég központját Pekingből New Yorkba költöztetik.

Sokak szerint az IBM-Lenovo üzlet egy új korszak kezdete. Egyfelől azért, mert ezúttal egy felerészben állami tulajdonban lévő kínai társaság a modern kori amerikai kapitalizmus egyik jelképét vásárolja föl. Sokkal fontosabb azonban, hogy ez az első olyan számottevő méretű tranzakció, amelynek során a kínai befektető nem saját otthoni szükségleteihez vásárol nyersanyag- vagy energiaforrást – ahogyan a kínai olaj- és gáztársaságok tették elemzői értékelések szerint jócskán túlfizetett latin-amerikai és délkelet-ázsiai befektetéseik során -, hanem a belső piacot kinőve a világligába iratkozik föl.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik