Kisebb politikai csetepaté zajlott le a Fővárosi Közgyűlésben annak kapcsán, hogy a Figyelőben napvilágot látott: a hét fővárosi kerületben parkolási rendszert működtető, tavaly 2,86 milliárd forintos bevételt elérő Centrum Parkoló Rendszer (CPR) Kft. fő tulajdonosát, Kupper Andrást rokoni szálak kötik a politikához (Figyelő, 2004/50. szám). Amikor az ellenzék Demszky Gábort támadta, akadt képviselő, aki a Kupper család kapcsolataira kérdezett rá. Cikkünkből ugyanis kiderült, Kupper András unokaöccse a fővárosi Fidesz-frakció fiatal vezetője, akit ugyancsak Kupper Andrásnak hívnak. A Centrum Kft.-ben tulajdonos Kupper Andrásnak pedig a testvére Kupper V. Béla (a frakcióvezető másik nagybátyja), aki a rendszerváltás idején Horn Gyula külügyminiszter kabinetfőnöke volt.
JÓ PROFIT. Megkeresésünkre ifjabb Kupper András lapunknak úgy nyilatkozott: nem meglepő, hogy nagybátyja meghatározó tulajdont szerzett a Centrum Kft.-ben, s tud arról, hogy idősebb Kupper András a Centrum alapításában is részt vett (korábban a sajtóban ennek ellentmondó értesülések, nyilatkozatok jelentek meg). „Jó családi kapcsolatot ápolunk a nagybátyámmal, de nem szoktuk rendszeresen megbeszélni a munkája részleteit. Mindig ügyeltem arra, hogy ne vádolhassanak elfogultsággal. A fővárosi Fidesz-MKDSZ frakció pedig sokat harcolt a parkolási gondok enyhítéséért” – fejtette ki az ifjabb Kupper. Szerinte azonban a Centrum a Fővárosi Önkormányzattal semmilyen szerződéses kapcsolatban nem áll. (Ez így is van, hiszen a Centrum a kerületek parkolási társulásával szerződött – a szerk.) Kupper aláhúzta azt is, hogy a főváros csak a díjfizető zónák határáról, a díjak nagyságáról és az alkalmazható szankciókról dönt.
A parkolás kiváló üzlet a Centrum Kft. számára. A Figyelő birtokába került, 2000 márciusában kötött, és egy évvel később módosított szerződés szerint a bevételeknek csak a negyede, de legfeljebb a fele jut vissza a parkolóhelyek valódi tulajdonosainak, a kerületi önkormányzatoknak. A parkolásért leszurkolt várakozási díjak legnagyobb része az üzemeltetőnél, azaz a Centrum Kft.-nél marad. Nem vitás, hogy az üzemeltetőnek a drága parkoló automatákat meg kellett vásárolnia, és a díjszedésnek vannak költségei, de a cégbíróságon leadott mérlegek bizonyítják: megérte befektetni ebbe az üzletbe. Tavaly például 117 millió forintos üzemi eredmény maradt az üzemeltető mögött álló Centrum Parkoló Kft.-nél (lásd a táblát), igaz, maga az üzemeltető cég – a CPR Kft., amelynek meghatározó tulajdonosa a Centrum Parkoló Kft. – ennél szerényebb, 44 milliós üzemi profitot mutatott ki.
A parkolás sajátos üzlet, hiszen a politikai érdekhálók erősek ezen a területen. Ráadásul közterületet adnak bérbe, így végül is közpénzek sorsáról van szó, a Centrum-cégek működése mégis kevéssé átlátható. Ma három, úgynevezett parkolási társaság működik a fővárosban. Ezeket önkormányzatok alapították, lényegében a parkolási bevételek kezelésére, illetve az üzemeltetés koordinálására. E három társaságból kettő üzemeltetőket keresett a parkolási rendszer kiépítésére, működtetésére, ami a gyakorlatban főképp a díjszedést és a bírságolást jelenti. A leginkább átlátható cég ezek közt a Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás (FKPT), amely saját maga végzi az üzemeltetési feladatokat is, s honlapján részletesen beszámol arról, hogy a beszedett díjakból mennyit fizet be az önkormányzatoknak. A másodjára alapított Budapesti Önkormányzati Parkolási Társulás (BÖPT) már üzemeltető céggel dolgozik (Budapesti Önkormányzati Parkolási Kft.), de ez utóbbi vállalkozás önkormányzati tulajdonban van, így a nyereség végső soron a területek tulajdonosainál marad. A harmadik, 2000 óta működő társulás a Fővárosi Önkormányzatok Parkolási Társulása (FÖPT), amelyhez az alapító VI., VII. és VIII. kerület mellett 2001 márciusában az I., II., XI. és XII. kerület is csatlakozott – ezzel a FÖPT a legnagyobb területtel bíró társulássá vált.
Vizsgálódás
Bajor Zoltán VI. kerületi, SZDSZ-es önkormányzati képviselő 2001 szeptemberében az ügyészséghez fordult, hogy mondja ki, jogszerű-e a Fővárosi Önkormányzatok Parkolási Társulása (FÖPT) és a Centrum Kft. között létrejött üzemeltetési szerződés. A képviselő szerint hűtlen kezelés bűncselekményének gyanúja is felmerült, tekintve az üzemeltető cég kiválasztá-sának és az üzemeltetési szerződés megkötésének körülményeit, így a rendőrségen is feljelentést tett. Bajor Zoltán szerint a parkolási bevétel 20 százalékát sem érte el az önkormányzatoknak átutalt összeg. Az említett három kerület 1999 nyarán alapította meg a FÖPT-t, és azt is meghatározta, milyen feltételekkel kell a parkolóhelyeket üzemeltető céget kiválasztani, és vele a szerződést megkötni. Koncessziós szerződést akartak, ám kiderült, koncesszió adására a FÖPT nem, csak maguk az önkormányzati képviselőtestületek jogosultak. Emiatt a kerületi képviselőtestületek elé már csak egy olyan határozati javaslat került, amelyben néhány „díjcsomag” közül választhattak. „A szerződést még 2002 végén sem kapták kézhez az önkormányzati képviselők” – állítja Bajor Zoltán. Az ügyészség megkereste a Fővárosi Közigazgatási Hivatalt, hogy törvényességi felügyeleti jogával élve vizsgálódjon. A hivatal jogi szempontból nem talált súlyos kivetnivalót. Ahogyan a rendőrség sem, amely előbb megszüntette a nyomozást, majd Bajor Zoltán panasza nyomán mégis folyt vizsgálat. A kisebb szabálytalanságok ellenére sem a hűtlen, sem a hanyag kezelést nem látták megalapozottnak.
ÜZLETI TITOK? A parkolóhelyek 25-30 százalék körüli átlagos kihasználtsága esetén rosszabbul járnak a szerződésben szereplő kerületek, ilyen esetekben ugyanis a teljes bevételnek negyede-harmada jut vissza a területek eredeti tulajdonosához. Az üzemeltetésért fíx „alapdíjat” számít ugyanis fel a Centrum, biztosítva ezzel azt, hogy a parkolási kedv csökkenése esetén se járjon rosszul. A szerződés ráadásul 2009 szeptemberéig, azaz közel tíz éven át biztosítja ezeket a jogokat a Centrum Kft.-nek. A később belépő budai kerületek is hasonló feltételek mellett csatlakoztak a rendszerhez. A legfrissebb díjmegosztási adatokat, illetve az önkormányzatoknak évről évre átutalt összegeket ugyanakkor üzleti titokként kezeli a Centrum és a FÖPT.
A Centrum Kft.-nek 800 parkoló automatából álló hálózatot kellett kiépítenie. Információink szerint egy automata 1,5-2,0 millió forintért szerezhető be, így a beruházás 2 milliárd forint körülire becsülhető. Piaci információink szerint az alkalmazott lízingkonstrukciók miatt azonban a beruházás forrásigénye hosszú évekre eloszlik, így a bevételekből minden további nélkül kitermelhetők a költségek. A nyereségadatokból kiindulva a Centrum Kft. gyors ütemben ki is termeli a beruházási összegeket.