Kultúra

Túlélte Napóleont, a trafalgari csatát és egy bombát, de a bogarak kis híján elpusztították

Dukas / Universal Images Group via Getty Images
1414501359
Dukas / Universal Images Group via Getty Images
1414501359
A Victory több mint kétszázhatvan év után kis híján végleg az enyészeté lett.

A világtörténelem egyik legfontosabb, ma is létező hajója, a Victory túlélte Napóleon ágyúit, a trafalgari csatát, egy második világháborús bombát, valamint a lebontására irányuló terveket, most azonban ismét halálos veszélyben forog: rovarok támadták meg a faszerkezetét – írja az MTI.

Az 1759-ben épült Victory a brit haditengerészet nemzeti örökségének jelképe: az 1922 óta egy szárazdokkban álló hajóért – aminek fedélzetén 1805-ben Nelson admirális, a trafalgari ütközetben, az utolsó perceit töltötte – évente mintegy 350 ezren utaznak a dél-angliai Portsmouth-ba, azt azonban egészen a közelmúltig senki sem vette észre, hogy az az elpusztulás szélére került.

A hajón most, épp ezért, 45 millió font (csaknem 21 milliárd forint) értékű rekonstrukcióba és állagmegóvásba kezdtek – az ijesztő összeg Európában a második legdrágább helyreállítási munka, a tűzvészben megrongálódott, párizsi Notre-Dame-székesegyház újjáépítése után.

A munkálatok azután kezdődtek, hogy nemrég felfedezték: elkorhadt a faszerkezet nagy része, hiszen a beszivárgott esővíz mellett a tarka kopogóbogarak (Xestobium rufovillosum) telepedtek meg benne, amelyek lassan a faanyag elfogyasztásába kezdtek.

A projekt keretében szakképzett ácsok készítik el a hajótest egyes részeit, melyeket később újabb víztaszító réteggel vonnak be. A projekt vezetői, emellett, a southamptoni egyetem közreműködését kérték, hogy a felhasznált, modern alapanyagok a lehető leghosszabb élettartamot biztosítsák a hajónak, ami a kétszázötven éve is használt technológiáknak köszönhetően nyeri vissza a fénykori arcát.

A folyamatot a hajó középső részén kezdték el, majd az orr és a far, végül pedig az árbocok következnek, a látogatók azonban eközben is szabadon bemehetnek a kiállítótérré vált terekbe.

Ez már nem az első alkalom, hogy megmentették a Victoryt, nagy felújítást azonban legutóbb 1814-ben kapott, a szárazdokkba való, 1922-es áthelyezésekor pedig csak kisebb javításokat végeztek el rajta. A haditengerészet magas rangú vezetői később, kettő kivételével, meg akarták szüntetni a fedélzeteket, az általános felháborodás hatására azonban letettek a tervről.

A hajó történelme elszakíthatatlanul egybeforr Nelson admirálissal, aki egy sor ütközetet nyert meg a fedélzetén – mindenekelőtt a trafalgarit – Napóleon haditengerészetével szemben. Ez volt az a csata, amelyben Nelson legyőzte a francia és a spanyol flottát, de ez az életébe került. Az ütközet véget vetett a császár inváziós fenyegetésének, így, a győzelem miatt, a tengernagyot ma nemzeti hősként tisztelik.

A Victory az egyetlen ma is létező hajó, amely részt vett az amerikai függetlenségi háborúban, a francia forradalmi háborúkban és a Napóleon haditengerészete elleni ütközetekben.

A jelenlegi munkálatok, a tervek szerint, 2032-ben vagy 2033-ban fejeződnek be, így a hadihajó legalább ötven évet tölthet még a szabadban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik