Egy úgynevezett angol váltó a főszereplője a Keleti pályaudvar közelében, vasárnap este történt vonatbalesetnek. Mint ismert, a Budapestre tartó Claudiopolis InterCity kisiklott a főpályaudvarhoz vezető pályaszakaszon, lebénítva ezzel annak teljes forgalmát.
Hétfőn délben a MÁV-vezetői, élükön a nemrég leváltott Pafféri Zoltán vezérigazgatóval, a helyszínen magyarázták a kialakult helyzetet. Németh Réka, a vállalat pályaműködtetési és beruházási vezérigazgató-helyettese közölte, hogy az elsődleges szemrevételezés alapján a balesetben szerepet játszott az egyik váltó, amelyiknek egy darabja eltörött. De hozzátette, azt egyelőre nem tudni, hogy ez az ok vagy az okozat volt. A vezérigazgató-helyettes elmondta, soron kívül átvizsgálnak minden váltószerkezetet és a rendőrség is vizsgálódni fog. Németh közölte, hogy a szóban forgó váltót július 30-án vizsgálták legutóbb – havonta kötelező őket ellenőrizni –, akkor még nem volt probléma vele, és annak szerinte nincsen jelentősége, mennyi idős volt a szerkezet.
A 24.hu információja szerint vasutaskörökben fotók is körbejártak a törött váltóról. Egyesek, a képek alapján, azt feltételezik, hogy az egyik csavar már hosszabb ideje hiányozhatott a szerkezetből és a karbantartók sem tudták a hiány felfedezéséhez szükséges „mélységben” átvizsgálni a környéken található rengeteg hasonló váltót.
Vitézy Dávid, volt főpolgármester-jelölt, egykori közlekedési államtitkár hamar meg is találta, ki a fő felelős a környék elmaradt pályafelújításai miatt. Kedden és szerdán arról írt, hogy államtitkári hivatali ideje alatt előkészítettek egy olyan uniós pályázatot, amely a „rémes állapotú Rákos és Kőbánya felső állomások vágányhálózatának újjáépítését és fejlesztését, és az amúgy régóta szükséges vasúti kapacitásbővítést, az Élessaroknál új állomást is tartalmazott”.
A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia nyomán, a kormány döntésével kezdtük el megtervezni a Keleti pályaudvar előtti vágányszakaszok legkritikusabb elemeinek felújítását még a Budapesti Fejlesztési Központban 2021-ben. Ebben Kőbánya felső és Rákos átépítése volt a legnagyobb elem, de a Rákosligetig tartó hiányzó harmadik vágány kiépítése és – ami most talán a leglényegesebb – a Keleti vágányhálózatának optimalizálása és ennek farvizén a MÁV kérései szerint a legrosszabb állapotú váltók cseréje is a beruházás része lett volna
– írta Vitézy, aki lapunknak is hangsúlyozta, hogy Lázár az összes budapesti vasúti beruházást leállította, köztük azokat is, amelyek a Keleti és a Nyugati környezetének megújítását célozták.