Gazdaság

Két magyar vezetőt rúgott ki a Train Hungary román tulajdonosa

Jászai Csaba / MTVA
Jászai Csaba / MTVA
A vezérigazgatótól és azt követően két magyar vezetőtől is megvált a Train Hungary Kft. vasúttársaság. A romániai tulajdonos, a Grampet Group tisztességtelen versenyhelyzettel és az ezzel okozott súlyos anyagi kárral indokolta a lépést. Az egyik vezető a Grampettel egyező profilú céget gründolt, a vezérigazgatóval kapcsolatban pedig az a gyanú merült fel, hogy az orosz Transmasholding befektetői körével játszott össze.

A Budapesten bejegyzett Train Hungary Kft. vasúti teherfuvarozó cég részvényesei úgy határoztak, hogy június 1-jétől megszüntetik az együttműködést Schubert Gyöngyi értékesítési igazgatóval és Béres Barna üzemeltetési igazgatóval.

A vád rendkívül súlyos: a román Grampet Group közleménye szerint az anyavállalatnak tisztességtelen konkurenciával okozott kár.

A cégiratok alapján a román tulajdonos, a Societatea Commerciaia Grampet S.A. kézbesítési megbízottja is volt egyben Schubert Gyöngyi, vele kapcsolatban annyi konkrétumot közöltek, hogy „tisztességtelen versenyhelyzetet idézett elő a Train Europe nevű cégen keresztül, amelyet aközben alapított, hogy a Train Hungary alkalmazásában állt.” Hogy pontosan mi történt, azt nem részletezték, mint írták: a holding vezetősége az illetékes intézményekhez fordul, hogy „beazonosítsák a Schubert Gyöngyi által a Train Europe vállalaton keresztül végzett tevékenységek jellegét, melyek súlyos anyagi károkat okoznak a Grampet Csoportnak.”

A Train Europe Kft.-t egyébként 2013-ban alapították, tavaly 214 millió forint árbevételt mutatott ki, és ehhez képest figyelemre méltó, 273 millió forint adózott eredményt könyvelt el az Opten adatbázisa alapján. A mérlegbeszámoló szöveges részéből ennél sokkal több nem derül ki, legfeljebb az, hogy tavaly ősszel telephelyet nyitott Romániában.

A haraszt már korábban zöröghetett, mert bár a Romániában korábban kiadott közleményben úgy szerepel, hogy a cég a Train Hungary vezérigazgatóját (aki egyben a Grampet Group alelnöke) Calin Gratiant is kirúgta (a magyar verzióban is menesztésről írnak), a clubferovia.ro vasúti szakportál úgy tudja, hogy Gratian nyújtotta be a lemondását. A Train Hungary magyarországi cégirataiban mindenesetre az szerepel, hogy május közepén lemondott a vezér.

A Grampet vádja a Gratian-ügyben is igen komoly: az orosz Transmasholding tulajdonosi köréből akartak behúzni befektetőket a Popeci Utilaj Greu (PUG) cég megvásárlására, ezzel tisztességtelen konkurenciát kreálva a Grampetnek.

A Grampet mindhárom vezető ellen feljelentést tett és bűnvádi eljárást kezdeményezett a romániai közlés szerint.

Gratian nyilvánosságra hozta, hogy az úgynevezett orosz befektetők tulajdonképpen a Moldovai Köztársaság állampolgárai, egyikük valamikor dolgozott a Transmasholdingnál, és most Észtországban él. Ám a bagatellizálás akár maszatolásnak is értelmezhető, miután szakmai berkekben Romániában azt rebesgetik, hogy a Grampet-alapító Gruia Stoica és Gratian között az utóbbi években alaposan megromlott a viszony.

Az viszont biztos, hogy a Grampet Group meg akarta vásárolni a Dolj megyei nehézgépgyártó, a fa- és fémfeldolgozó iparnak, valamint a kohászatnak is berendezéseket gyártó vállalatot. Stoica szerint ő már korábban lepacsizott a 2002-ben privatizált PUG jelenlegi tulajdonosával, Constantin Popecivel. Hogy a tranzakció mikor és ki miatt akadt el, egyelőre nem tudni, tény viszont, hogy idén március 29-én a Grampet Logistics Kft. egyszerre perelte be a PUG-ot és a tulajdonos Constantin Popecit olyan ítéletet (is) kérve, amely már megegyezik egy adásvételi szerződéssel. A Grampet a jelek szerint végül elbukhatja a bevásárlást, ezért dühében Stoica kirúgta a három igazgatóját, ám hogy a háttérben mi történt, arról nincsenek hiteles információk, de még azt sem tudni, kinek a kezére kerül végül a PUG.

Gruia Stoica 1999-ben alapította a Grampet Groupot, amelyik azóta Közép- és Kelet Európa egyik legjelentősebb magánvasúti fuvarozójává nőtte ki magát közel kilencezer alkalmazottal. A Train Hungaryt is beleértve számos országban futnak a cégcsoport szerelvényei – Németország, Ausztria, Szerbia, Montenegró, Horvátország, Szlovénia, Bulgária, Moldova, Ukrajna – és persze, nem utolsó sorban Magyarországon, ahol ők birtokolják a Grampet Debreceni Vagyongyártó Kft-t.

A Grampet gondjai egyre szaporodnak, sajtóhírek szerint az elmúlt időszakban több vezető, szakember fordított hátat a cégnek. Újabb gond, hogy a héten meg kellene nyitnia a többi magánvasúti fuvarozó előtt is az ukrán határ melletti Dornestin épített, Európa legnagyobb gabona-átrakási logisztikai központját. Az évi 3 millió tonna gabona fogadására-továbbítására kalibrált beruházást a Grampet cégcsoporthoz tartozó Grup Feroviar Roman vasúti fuvarozó üzemeltetné. A cég szerint több tíz millió eurót fektettek a beruházásba – a rossz nyelvek szerint csak kettőt –, és máris áll a bál az ügyben, várhatóan a bukaresti versenyhivatalnak kell igazságot szolgáltatnia.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik