A budapesti művészmozik vezetői egybehangzóan állítják, hogy néhány hónapnál tovább nem futja a működési költségeikből – foglalta össze Pataki Ági, a Budapesti Artmozi Egyesület új elnöke.
A Magyar Mozgókép Közalapítvány zárolta támogatásait, és a már korábban aláírt támogatási szerződésekre sem folyósít pénzt, új szerződéseket nem köt, pályázati kiírásokat nem tesz közzé.
Ez a budapesti artmozik működését rendkívül érzékenyen érinti, hiszen számukra semmilyen más központi forrásból nincs biztosítva támogatás. A mozik 2010. májusa óta tologatják alapvető fenntartási költségeik kifizetését.
A vidéki kis mozik részesülnek önkormányzati támogatásban, így bár őket is rosszul érinti az MMK-források megszűnése, nem maradtak teljesen magukra problémáikkal.
A budapesti artmoziknak évi 500 000 látogatójuk van, a nettó jegybevétel azonban csak felerészben marad a pénztárakban, hiszen ebből állják a mozikban látható filmek vetítésének jogdíjköltségét.
Az Artmozi Egyesület közleménye kihangsúlyozza, hogy a Budapesti Operett Színház, bár egymaga 375 000 nézővel büszkélkedhet egy év alatt, 2,4 milliárd forintnyi fővárosi támogatásban részesül.
Az artmozik, amelyek az értékes nemzeti filmeket és a legmagasabb színvonalú európai filmeket juttatják el a nézőkhöz, a mozivezetők szerint ugyanolyan magas szintű kulturális célt szolgálnak, mint a könyvtárak, színházak, múzeumok, és ennek megfelelően kellene részesülniük központi és/vagy önkormányzati támogatásban is. Mintegy 160 millió forintos külön keret (amely elenyésző egy színház éves támogatásához képest) elegendő is lenne a kilenc mozi számára a lélegzetvételhez és fennmaradáshoz, kompenzálva a 2010-es év elmaradt támogatásait.
“Az MMK utódintézményének felállásáig – ha egyáltalán lesz ilyen, hiszen erről egyelőre semmilyen hír nem tudható – elengedhetetlen volna az elmaradt támogatások legalább részbeni pótlása, illetve a jövőbeni pályázati lehetőségek ésszerűbb átgondolása, egyeztetése. Mindennek hiányában a mozipiacon egyetlen alternatíva marad a fővárosban: a multiplex mozik kizárólagossága, ami enyhén szólva rémisztő jövőkép a valódi értékeket közvetítő filmek közönségének és a most felnövő, még bizonytalan ízléssel bíró fiatalok tömegeinek számára”, áll az egyesület felhívásában.