Üzleti tippek

Így vágódjon be a NAV-nál

A januártól jogszabályba emelt „megbízható adózói” státusz számos előnnyel jár, de hogyan is érdemelhetik ki ezt a cégek?

A megbízható adózó csak olyan cégbejegyzésre kötelezett vagy áfaregisztrált adóalany lehet, amely legalább 3 éve folyamatosan működik, vagy legalább 3 éve áfaregisztrált adóalanynak minősül – hívja fel a figyelmet a Mazars tanácsadó cég.

További feltétel, hogy a tárgyévben és az azt megelőző öt évben a cég nem állt és nem áll csőd-, felszámolási vagy kényszertörlési eljárás alatt, és nettó adótartozása nem haladja meg az 500 ezer forintot.

Szintén erre az időszakra vonatkozóan az adó- és vámhatóság nem indított a társaság ellen végrehajtási eljárást, illetve a vállalkozás nem áll és nem állt adószám-felfüggesztés, adószámtörlés, valamint fokozott adóhatósági felügyelet alatt.

További kritériumok:

  • Nem minősül a cég kockázatos adózónak.
  • A tárgyévben és az azt megelőző 5 évben az adóhatóság által az adózó terhére megállapított összes adókülönbözet nem haladja meg az adózó tárgyévre megállapított adóteljesítményének 3%-át.
  • A terhére a NAV által kiszabott, a tárgyévet megelőző két évben esedékessé vált mulasztási bírság összege nem haladta meg az adózó tárgyévre megállapított adóteljesítményének 1%-át.

Nem kizáró ok, ha a cég nem működött a tárgyévet megelőző öt évben, ebben az esetben az öt évre vonatkozó feltételeket a NAV a működés megkezdésétől vagy áfaregisztráltak esetén az adóalanyiság kezdetétől vizsgálja.

Hogyan lehet megbízható?

Amint az a felsorolásból látható, a megbízható minősítésnek több olyan, múltra vonatkozó kritériuma is van, amely adottságnak tekinthető, vagyis ezeken visszamenőleg változtatni nem lehet, legfeljebb idővel kikerülhetnek a figyelési idősávból. Ezeken túl azonban több olyan feltétel is van, amely a minősítés időpontjában fennálló állapothoz kötődnek, így ezek esetében még érdemes lépéseket tenniük a cégeknek” – javasolja Szmicsek Sándor, a Mazars adópartnere.

Március végéig mindenképp javasolt a nemleges adóigazolások beszerzése és az adófolyószáma rendbetétele. Nemleges adóigazolást ugyanis a NAV nem állíthat ki abban az esetben, ha hiányzó vagy feldolgozatlan bevallást, hiányzó bejelentést, esetleg bármely adónemen adótartozást tart nyilván (esetleg téves adatok, le nem könyvelt befizetések, átvezetések stb. alapján).

Üzleti tippek

  • A nemleges igazolás igénylése illetékmentes, és a felsorolt eltérések esetén a hatóság nem tagadja meg annak kiadását, hanem hiánypótlásra szólítja fel az adózót.
  • Ezzel „fájdalommentesen”, még a minősítési eljárás előtt pótolhatók az esetleges hiányosságok, tisztázhatóak a félreértések.
  • Az adóigazolás személyes ügyintézés esetén azonnal átvehető, míg elektronikus úton akár egy hét átfutási időt is igényelhet.
  • Érdemes egyeztetni a társaság adóbevallásait, főkönyveit, kalkulációit és bérszámfejtését az adófolyószámlákon található előírásokkal és befizetésekkel.

Szükség esetén kérelmezni kell az adófolyószámla valamely adónemén mutatkozó túlfizetés más adónemre történő átvezetését, érdemes intézkedéseket tenni az adó-visszaigénylés, valamint az esetleges önellenőrzések, bevalláspótlások, illetve az ezekhez szükséges dokumentációk összeállítása érdekében. Ezen feladatok elvégzése szakértő bevonásával jelentősen felgyorsítható.

Így minősít az adóhatóság

A minősítés (kérelem nélkül) a negyedév utolsó napján fennálló állapot alapján automatikusan történik – a negyedévet követő 30 napon belül. A minősítés a követő negyedév első napjától egy negyedéven keresztül lesz érvényes. Az első minősítés 2016. első negyedévét követően történik.

A minősítés eredményéről – ha abban változás áll be – a NAV elektronikus úton értesíti az adózót. 2016. második félévétől a minősítés eredménye az ügyfélkapun keresztül is lekérdezhető lesz.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik