Iszapba esett a dinoszaurusz, még a bele is konzerválódott

Kivételes, 100 millió éves kövületre bukkantak Kínában, Belső-Mongólia területén – írja a Live Science. A lelet egy madárszerű ragadozó dinoszaurusztól származik, az állat csontjai egy egykori tóban konzerválódtak.

A különleges környezetnek köszönhetően még a példány belei is fennmaradtak.

Ez nagyon ritka a röpképtelen dinoszauruszok esetében.

A felfedezésről beszámoló tanulmányban egy új fajt írnak le. Az 1,5 méter hosszú, póni nagyságú Daurlong wangi a Dromaeosauridae családba tartozott, amelynek tagjai, köztük a raptorok, közeli rokonságban álltak a madarakkal. A szakértők szerint a friss eredmények segíthetnek jobban megérteni a dinoszauruszok és a madarak bélrendszerének evolúcióját.

A Dromaeosauridae tagjai többnyire kis méretűek, tollasok és ragadozók voltak. A csoport a kréta kor végén, mintegy 66 millió éve pusztult ki.

Jordi Salas / Getty Images Illusztráció.

A fosszíliákban ritkán konzerválódnak a lágy szövetek, a dinoszauruszoknál pedig a bél fennmaradása kifejezetten ritka. „Ez az első eset a dromaeosauridák körében” – mondta Andrea Cau olasz független paleontológus és a csapat tagja. A kutatók azt feltételezik, hogy az egyedet a tóban gyorsan puha, finom üledék borította be, ami megóvta a tetemet a baktériumoktól.

Úgy tűnik, a faj kis zsákmányokat, köztük emlősöket, halakat, kisebb dinoszauruszokat és talán kétéltűeket fogyasztott. Maga a gyomor nem maradt fenn, feltételezhetően annak extrém savassága miatt.