Lehetséges a hidegfúzió?

Két olasz tudós azt állítja, hidegfúziós reaktort készítettek. A felfedezés valószínűleg kacsa, mégis felbolygatta a tudományos közéletet.

Már a nyolcvanas években is voltak fizikusok, akik a lehetetlennel, azaz a hidegfúzióval kísérleteztek. Akkor Stanley Pons és Martin Fleishmann állította az Utah Egyetemen, hogy sikerült egy olyan hidegfúziós készüléket létrehozni, mely ötször annyi energiát termel hő formájában, mint amennyi elektromos energiát befektetnek. Később próbálkozásuk sikerességét több tudós cáfolta.

Ha létezne ilyen eljárás, azaz több energiát lehetne termelni kevesebb energia befektetésével, az az egész világ energiaproblémáit orvosolná. A hidegfúzió azonban lehetetlen, mivel sérti az energiamegmaradás törvényét.

Most Sergio Focardi és Andrea Rossi állt elő a Bolognai Egyetemen azzal a bejelentéssel, hogy kifejlesztettek egy hidegfúziós berendezést, mely 12400 Wattot tud előállítani 400 Watt bemeneti teljesítménnyel.

Az eljárást múlt pénteken egy olasz sajtótájékoztatón mutatták be, ahol ötven főnek bizonygatták nikkel-hidrogén fúziós reaktoruk működőképességét.

A tudósok állítása szerint a reaktor készítése már túl van a kutatási fázison. A következő három hónapban tervezik az első reaktorok piacra dobását, sőt a tömegtermelés szerintük már 2011 végére beindulhat!

A bejelentés nagy vitát kavart a tudományos közéletben. A két olasz tudós tanulmányát a fúziós reaktorokról egyetlen komoly lektorált tudományos folyóirat sem közölte le mérési adatok hiányára hivatkozva. Ezért az olaszok sajtóközleményt jelentettek meg kutatásukról.

Rossi és Focardi szabadalmát eddig elutasították, mivel jelenleg sértik az elfogadott fizikai törvényeket.

Ha valóban elkészítették a hidegfúziós eljárást a két fizikusnak komolyan fel kell venniük a csatát a mai tudománnyal. Ha az év végén elkezdik a tömegtermelést, és ahogy ígérték árulni fogják a kevesebb energiából nagyobbat termelő fúziós reaktorokat, akkor valószínűleg igazat mondhatnak.

Így működik a reaktor: (videórészlet a sajtótájékoztatóról)