A területet felügyelő hatóság és a kutatók szerint még úgy is húsz évbe telhet a korallzátony gyógyulása, hogy a léket kapott teherhajóból a tengerbe ömlő három tonna üzemanyagot még idejében sikerült felitatni, illetve közömbösíteni.
A 230 méter hosszú kínai tartályhajó balesetekor a pusztítás nagy részét az okozta, hogy hajó – miután zátonyra futott – nem maradt egy helyben, hanem a dagály-apály változása és a tengeri áramlás révén jelentősen elsodródott, és ezáltal egy három kilométer hosszú és 250 méter széles sávban szétzúzta a korallzátonyt.
A károkat súlyosbíthatja, hogy a hajó oldalát és alját olyan speciális festékanyaggal vonták be, amely meggátolja a tengeri élőlények megtelepedését, ez pedig a korallzátonyra kerülve felbecsülhetetlen pusztítást okozhat az ottani élővilágban.
A teljes kár felbecsléséhez legalább még egy hét szükséges.
A teherhajót hétfőn mozdították el sikerrel a helyéről,és egy 70 kilométerrel távolabbi kikötőbe vontatták. A baleset újra ráirányítja a figyelmet a törékeny ökoszisztémával rendelkező, világörökség részét képező Nagy-Korallzátony körüli hajózás szabályozására. Az ausztrál kormány szándéka szerint a jövőben a szigorú hajózási szabályok megszegése esetén akár 1,65 millió dollár büntetést is kiszabhatnak majd a vétkesekre.