Tech

Fizikailag megváltoztathatja a gyerekek agyát a képernyő előtt töltött idő

Régóta zajlanak kutatások arra, hogy a képernyő előtt töltött egyre több idő hogyan hat a gyerekek fejlődésére és szociális viselkedésére. Bár néhány eredmény azt mutatja, hogy a fiatalok kognitív képességei javulhatnak az internet és az applikációk mindennapos használata miatt, egy új kutatás, amelynek eredményei a JAMA Pediatrics tudományos folyóiratban jelentek meg, inkább rácáfol minderre – írja az MIT Technology Review.

A Cincinnati Gyerekkórház a 3-5 évesekre fókuszált, és MRI segítségével vizsgálta meg az agyműködésüket. A gyerekeknek egy, a kognitív képességeikre vonatkozó kérdéssort kellett kitölteniük, a szüleiket pedig kikérdezték arról, hogy mennyi időt tölt különböző képernyők előtt a gyerek. Nemcsak a telefonok, tabletek, tévék előtti időt, hanem a kontent minőségét és tartalmát is kikérdezték, valamint azt is, hogy ellenőrzik-e a szülők azt, hogy mit néz a gyerek a neten vagy a tévében. Az eredményeket aztán összehasonlították az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia gyerekek képernyő előtt töltött idejére vonatkozó ajánlásaival.

Fotó: iStock

Kiderült, hogy azoknak a gyerekeknek, akik sokat ülnek képernyők előtt, alacsonyabb a „fehérállomány integritásuk”, ami csökkentheti a kognitív funkciókat, és nehézségeket okozhat a gyerekek nyelvtanulásában. A fehérállomány ugyanis az agynak az a területe, ahol az idegrostok zsíros közegben találhatók, ez a sajátosság pedig lehetővé teszi, hogy az elektromos impulzusok megszakítások nélkül mozoghassanak közöttük, és az agy különböző területei között is. A struktúra fejlettsége (az idegrostok rendezettsége, a közöttük lévő zsírszövet mennyisége) sokat elárul arról, hogy

a gyerek mennyire tanulékony, és milyen fejlettek a kognitív képességei.

Az MRI-k során megfigyelt agyi változások visszaköszöntek a gyerekek által kitöltött teszteken is: jellemzően azok teljesítettek jobban rajtuk, akik kevesebbet néztek képernyőket. Főként a nyelv- és írástudásban voltak különbségek.

A kutatók megjegyezték, hogy a kutatás kis alanyszámmal zajlott, és nem érdemes egyelőre ok-okozati összefüggéseket levonni – lehet, hogy más faktorok is szerepet játszanak abban, hogy a gyerekek sok időt töltenek a képernyő előtt, és alacsony a fehérállomány integritásuk. Az viszont biztos, hogy érdemes errefelé tovább kutatni, hiszen még mindig nem tiszta, mennyi a biztonságos, megengedhető idő, amit a gyerek a telefonja vagy a tévé előtt tölthet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik