Szórakozás

Az atombomba atyjáról szóló mozi is erősítheti a pinkbe fulladt Barbie-filmet

Warner Bros. Pictures - Heyday F / Collection ChristopheL / AFP
Warner Bros. Pictures - Heyday F / Collection ChristopheL / AFP
Greta Gerwig, Hollywood egyik legjelentősebb női rendezője új filmet készített: a rendkívül színes Barbie júliusban debütál a mozikban, épp akkor, mikor Christopher Nolannek – már az előzetes alapján is – a nézői depresszióra szomjazó Oppenheimerje. Az ikonikus Mattel-babát Margot Robbie, párját, Kent pedig Ryan Gosling kelti életre. A műanyag és pink szín körül forgó filmet szinte csak titkok övezik, amit 100 milliós büdzsébe bújtattak – de akkor mi miatt számítanak arra az amerikai forgalmazók, hogy Gerwig meg fogja szorongatni Nolan háromórás atombombaeposzát a legforróbb hónapban?

Barbie kulturális műtárgy. Egy igazi ikon, amelyet temérdek kritika ért a több mint hatvanéves létezése alatt – leginkább külseje, rejtett vagy épp világos, fiatal lányok énképére negatív hatást gyakorló üzenetei miatt. „Barbie testalkatát már a kezdetektől viták övezték, hiszen az adottságait tekintve inkább tűnt a férfiak vágyálmának, mintsem esetleges követendő példának a kislányok számára, akiknek készült” – írtuk tavalyi cikkünkben, amikor az egyre népszerűbb barbiecore jelenségről írtunk. Az augusztusban 40. születésnapját ünneplő Greta Gerwig filmjét július 20-án mutatják be a magyar mozik, Ryan Gosling pedig már azt nyilatkozta, a rendező forgatókönyve a legjobb, amit valaha olvasott.

Nagy szavak, de mit tudunk pontosan a filmről, annak előkészületeiről, és mi az a különös fúzió, ami miatt Christopher Nolan új filmjével állítják párhuzamba a műanyag baba pink kalandjait?

Majdnem Amy Schumer lett Barbie

Maga a Barbie-film ötlete nem új: a Sony 2014 óta próbálkozik, hogy összehozza – 2016 végén pedig már azt beszélték Hollywoodban, hogy a Mattel-figura nagyvászonra költözhet. Két tévés író, Jenny Bicks, majd Diablo Cody is előálltak egy forgatókönyvvel, a főszerepet pedig a komikus-színésznőnek, Amy Schumernek szánták. Schumer 2017 márciusban kiszállt a projektből, akkor azt nyilatkozta, „időbeosztással kapcsolatos nehézségei akadtak”. Helyét rövid időre Anne Hathaway vette át, aztán az egész bedőlt, végül a Warner filmstúdióban kezdtek el foglalkozni vele, ahol Olivia Milch fogott bele a történet újraírásába. A filmterv aztán Gerwigig jutott el, igaz, az nem világos, hogy ő maga a korábbi tervekből megmentett-e valamit.

2019 elején dőlt el, hogy az egyébként is Barbie-szépségű Margot Robbie lesz a film főszereplője. Ken megtestesítőjéről két évvel később döntöttek, Ryan Goslingra esett a választás. A film cselekményéről semmit sem tudni, annyira titokban tartják, hogy még az előzetes sem árul el semmi konkrétat. Barbie-val mindenfajta furcsaság történik Barbielandben, az élete már közel sem olyan tökéletes, mint korábban. Hogy ennek okait megtalálja, útnak indul a valódi világba, segítőtársával, Kennel pedig folyton bajba kerülnek.

Az „előzetes előzetesével” pedig a néhai Stanley Kubrick előtt tisztelegnek: a hatalmasra nőtt Barbie körül összegyűlnek a gyerekek, ami az 1968-ban megjelent 2001: Űrodüsszeia című film nyitójelenetét idézi meg, ahol a majomemberek felfedezik a monolitot, ami megtanítja nekik, miként kell fegyverként használni az állati csontmaradványokat.

Festékhiány

Június elején arról cikkezett a sajtó, hogy a Barbie forgatásának köszönhetően egy világméretű cég pink festékkészlete lett hiányos. A Rosco a hollywoodi filmek és sorozatok díszlettervezési munkálatait látja el, a cég marketingese, Lauren Proud pedig azt nyilatkozta, a fluoreszkáló rózsaszín festékből világszinten kifogytak, ugyanis Gerwigék embertelen mennyiséget használtak fel Barbieland megalkotására.

Ha valakinek bírja a szeme az ekkora mennyiséget, a lenti videón megnézheti, hova került a többtonnányi festék.

Természetesen a képlet nem ennyire egyszerű: a filmet már tavaly is forgatták, amikor a koronavírus-járvány miatt ellátási gondokba ütköztek a világpiacon a Rosco festékei – a cég egyik raktára Texasban van, ahol egyéb veszteségeket is szenvedtek tavalyelőtt a hatalmas fagyások miatt, de már alapból kisebb raktárkészlettel dolgoztak, mint amekkora mennyiségre végül szükség volt.

A témában Gerwig is megszólalt: létfontosságúnak érezte, hogy a pink nagyon élénk színként jelenjen meg a filmben, és a néző úgy érezze, ez már túl sok. Hozzátette: fontos volt megőrizni a film esztétikájában azt a „jó értelemben vett gyerekességet”, amit a rendező kislánykorában érzett, amikor a kezében tartotta a Mattel-babát.

A látványt tekintve fő inspirációnak számított még többi között:

  • A Palm Springs-i Kaufmann-ház,
  • a két éve elhunyt Wayne Thiebaud festményei,
  • valamint a Pee Wee nagy kalandja és az Egy amerikai Párizsban című filmek.

A Barbie vet véget Margot Robbie mellényúlásainak?

Ezt Johnny Oleksinski amerikai újságíró kérdezi, aki felidézi: annak ellenére, hogy a 2018-ban bemutatott Én, Tonya Oscar-jelölést hozott neki Tonya Harding olimpikon megformálásáért, Robbie elkezdett később gyenge kritikákat kapó, anyagilag veszteséges filmekben főszerepet vállalni.

Csak néhány példa:

  • 2018-as thrillere, a Végállomás elképesztően alacsony bevételt, alig egymillió dollárt hozott.
  • Bár a Botrány című filmben rajta kívül még Charlize Theron és Nicole Kidman is szerepelt, nem kapott jó kritikákat, és alig duplázta meg a készítési költségeket.
  • A 2019-es Két királynő, melyben I. Erzsébet királynőt alakította, nemhogy közönségsiker nem lett, de figyelmet is alig kapott.
  • Belépett a DC-univerzumba a Ragadozó madarak (és egy bizonyos Harley Quinn csodasztikus felszabadulása) című filmmel, ami 50–100 millió dollár közötti veszteséggel zárt a pénztáraknál.
  • Az Öngyilkos osztag pedig még annyi pénzt sem hozott vissza, mint amennyit ráköltöttek.

Ezeknél is rosszabb volt a 2022-es év a színésznő karrierjében, mikor előbb a David. O. Russell készítette Amszterdam teljesített várakozáson alul, később pedig Damien Chazelle Babylonja bukott meg, hiszen az Öngyilkos osztaghoz hasonlóan a gyártási költségek sem térültek meg.

Ezek miatt aggadták Robbie-ra a „box office poison” jelzőt, amit olyan színészek kapnak meg, akiket az adott időszakban jobb nem felkérni egy nagy költségvetésű filmhez, mert valamilyen módon „leapasztják” a remélt bevételt. (Johnny Depp, Eddie Murphy és Ryan Reynolds is azon ismert színészek közé tartoznak, akik megkapták már ezt a jelzőt.)

Ezek ellenére már most kasszasikerként emlegetik Gerwig filmjét, az okok között pedig azt hozzák fel, hogy ismert márka van a középpontjában, és nagyon szép emberek játszanak benne. Ráadásul az alkotás meglovagolja a most fénykorát élő, cikkünk elején már említett barbiecore trendet is.

De hogy ne csak Robbie-ról essen szó: tavaly augusztusban Ryan Goslingról azt írtuk, „ha nem vigyáz, eltemetheti a karrierjét”. Gosling mostanában nem igazán szerencsés kézzel válogat a szerepek közül, legutóbbi filmje is egy színtelen-szagtalan, netflixes akciófilm volt.

Warner Bros. – DC Entertainment / Collection Christophel / Collection ChristopheL / AFP A színésznő a A Ragadozó madarak (és egy bizonyos Harley Quinn csodasztikus felszabadulása) című filmben, Harley Quinnként.

Barbenheimer

Az Egyesült Államokban hozzánk képest egy nappal később, július 21-én mutatják be a Barbie-t, vele együtt pedig Christopher Nolan Oppenheimer című filmjét is. Nem is különbözhetne jobban a két alkotás: előbbi könnyed, humoros szórakozást ígér, utóbbi viszont egy elméleti fizikust állít a középpontba, aki elindítja az atomháború korszakát. Közös bennük viszont, hogy két ünnepelt, 2023-ban a szakma csúcsán lévő rendező dolgozott rajtuk: Gerwig a Lady Birddel és a Kisasszonyokkal már bizonyított, Nolan pedig az elmúlt években bármit megtehetett Hollywoodban.

Mindkét film szereposztása pazar, gyártási költségük jelentős, egyedül a marketinglehetőségek terén vezet utcahosszal már most a Barbie. Ez azért érthető is: Barbie egy popkulturális ikon, mindenki ismeri, talán nincs is olyan háztartási eszköz, aminek ne lenne rózsaszín, barbie-s verziója, Nolan fő karaktere pedig egy láncdohányos. A jelenséget, amikor két nagy költségvetésű filmet ugyanazon a napon mutatnak be, counterprogrammingnak nevezik. Érdekesség, hogy ez általában nem rivalizálást gerjeszt a mozinézők között, hanem arra sarkallja őket, ha van lehetőségük, nézzék meg mindkettőt.

A közösségi médiában a premierekhez közeledve egy új trend bukkant fel, ami a

Barbenheimer nevet kapta,

lényege pedig a döntés, hogy ki melyik filmet fogja megnézni a július 21-ei nyitónapon. (Már ha nem mindkettőt.)

„Barbie-nézők, akik nyugodtan élveznék a filmet, míg mellettük vetítik az Oppenheimert” – olvasható a lentebbi mémvideó feliratán:

@meandthegameyt who's going with me to barbie? #barbie #oppenheimer #auntmay ♬ original sound

És egy másik: „Én, ahogy megyek megnézni az Oppenheimer után a Barbie-t”.

@badandmen Me fr #tomcruise #ryangosling #cillianmurphy #oppenheimer #barbiemovie #me #sigma ♬ original sound - Bad&Men

Állást foglalt Tom Cruise is, akinek új Mission: Impossible-filmje egy héttel korábban debütál a mozivásznon.

Mindkét filmet meg akarom nézni a nyitó hétvégén. Először pénteken az Oppenheimert, majd szombaton a Barbie-t

– nyilatkozta a moziimádó színész, aki többször felemelte a szavát azzal kapcsolatban, mennyire fontos, hogy az emberek eljárjanak mozikba. Emlékeztetőül: Cruise volt az, aki a pandémia ellenére sem akarta, hogy a Top Gun folytatását streamingre vigyék, inkább kivárta a mozik újranyitását. Ez annyira jó döntés volt, hogy Steven Spielberg később megköszönte a színésznek, hogy „kihúzta a szarból a moziipart”.

Ismét Tom Cruise menti meg a moziipart?

Miután a nyári Marvel-filmek és még az Indiana Jones is mélyen a várakozások alatt nyitottak az amerikai pénztáraknál, a New York Post felveti, újra Tom Cruise-nak kell majd megmentenie a mozi becsületét az új filmjével. A korai elemzések szerint olyan jól nyit a film az első öt napban, hogy a franchise legsikeresebb darabjává válhat az amerikai vetítéseket nézve – és akkor még nem esett szó a világszintű adatokról. Az előző filmje, a Top Gun: Maverick 1,5 milliárd dollárt (!) hozott bevételben.

Bár az Oppenheimerrel szemben a Barbie-tól nem várnak túl sokat, a Hollywood Reporter előzetes elemzései azt mutatják, a műanyag kaland diadalmaskodhat Nolan filmje felett a nyitó hétvégén – már az első három napon 70–80 millió dolláros bevételt szerezhet az amerikai mozipénztáraknál. Ez az összeg majdnem kétszer akkora, mint amit a Universal remél az Oppenheimertől – a dolgot nehezíti, hogy míg a Barbie alig kétórás, addig az atomkorszak elindításáról szóló háromórás, így nem tudják ugyanannyiszor vetíteni, mint a szatirikus vígjátékot. „A filmeket övező organikus marketing mindenkinek előnyös” – ezt nyilatkozta a New York Timesnak egy filmipari elemzéseket készítő szakértő. Szerinte jól kiegészíti egymást az, hogy míg a Barbie-film bármilyen előre csepegtetett részlete felkapottá válik a közösségi médiában, addig Nolan filmje leginkább az ennél jóval kevésbé kommersz, inkább egyediségre szomjazó felhasználókat vonzza. Bár a két célközönség teljesen eltérő (a rózsaszín világ főleg a 35 év alatti nőket vonzza várhatóan, Nolan filmje pedig inkább a férfiakat), a szakértő szerint bőven lesz átfedés a nézők két halmaza között.

Warner Bros. Pictures – Heyday F / Collection ChristopheL / AFP

Még az első részt sem nézhettük meg, a Collider június végén már arról írt, folytatást kap Gerwig filmje. Robbie félig-meddig megerősítette ezt, ugyanis azt nyilatkozta, korai még konkrétumokat emlegetni, de elindultak a tárgyalások a Barbie-univerzum kiszélesítéséről.

I’m a Barbie girl in a Barbie world – ez a zene benne lesz?

Aki élt 1997-ben – és még mindig él –, az emlékszik a dán-norvég Aqua Barbie Girl című számára, ami egyszerre volt fülbemászó és idegesítő. Adta volna, hogy ez a dal legyen a Gerwig-alkotás főcímdala, de az élet máshogy alakult. Az Apple Music néhány hónapja közölte a Barbie betétdalainak listáját, ami ugyan tartalmaz egy Barbie World című zenét, de azt Nicki Minaj és Ice Spice jegyzik.

Az Aqua kihagyásának oka sejthető: a dalt éneklő Lene Nystrøm tavaly szeptemberben mondta el a Varietynek, hogy korábban komoly pereskedés volt a zenei kiadójuk és a Mattel között. A játékgyártó ugyanis beperelte az MCA Recordsot azt állítva, hogy a dalszöveg szexualizálta a játékfigurát. Rágalmazási pert indítottak, de a bíróság végül paródiának minősítette a dalt, a bíró pedig azt tanácsolta, „mindkét fél higgadjon le egy picit”. Nystrømben nincsenek rossz érzések emiatt, mert arra számít, amint megjelenik a film, újra sokan meghallgatják majd az Aqua számát – ami jól jön, tekintve, hogy a zenekar nemsokára turnéra indul.

Az Aqua már nem igazán húzónév a popiparban, Dua Lipával ellentétben, aki nemcsak a film egyik főcímdalát énekli, de még szerepet is kapott benne – ami annyiban nem meglepő, hogy az albán származású énekesnő az egyik legnagyobb globális popsztár jelenleg.

Kapcsolódó
Barbie-nak hála idén belefulladunk a pinkbe
Hogyan született és milyen hatással van a kislányokra, a nőkre, illetve a divatra sokak kedvenc, ám egyúttal évtizedek óta vitatott üzenetet közvetítő babája?

Ajánlott videó

Olvasói sztorik