Az ominózus „orgia”
Erről volt már szó: a filmből kimaradt a könyv egyik legborzasztóbb jelenete. A regényben ugyanis a gyerekek, miután felülkerekedtek a horrorbohócon, nem találják Pennywise föld alatti lakhelyéről kivezető utat, így egészen szélsőséges megoldáshoz folyamodnak. Ott, a sötét alagútrendszerben AZ „legyőzése” után a gyerekek eltávolodnak egymástól, minthogy a bohóc elleni harc kiválasztottsága hozta őket össze, szövetségük az események ezen pontján okafogyottnak tűnik – ám azért a föld felé még ki kellene jutni, ha nem akarnak ott lenn pusztulni.
Beverlynek támad az a misztikus megérzése, hogy egy módon lehetséges újra megteremteni azt a köteléket, ami ahhoz kell, hogy kijussanak: ha mindannyiukkal közösül. A gyerekek, tizenegy-két évesek lévén nyilvánvalóan érintetlenek mind, ehhez méltóan fogalmatlan és naiv az egész jelenet, az ember hátán a hideg futkos, miközben teljesen érthető ott a szövegkörnyezetben, hogy miért szerepel ez e jelenet. A filmbe természetesen nem kerülhetett be, minthogy nem lehet erre instruálni egy gyerekszínészt, de még ha CGI-t használnak, akkor sem férne bele a dolog a szórakoztatóipari józan ész határaiba.
Beverly
Ugyan a kérdéses szexjelenet nem került a filmbe, így is alaposan megkeverte Beverly sorsát: a könyvben szó sincs arról, hogy Bevet Pennywise elrabolná, és a rejtekhelyére vinné, hogy ezzel odacsalogassa a Veszteseket. Az is csak a filmben szerepel, hogy Beverlyt csúfolják és lekurvázzák az iskolában, a regényben őt nem zaklatják különösebben. Szintén csak a filmben történik meg, hogy Bev gyerekként meglátja AZ valódi alakját, és katatón állapotba kerül tőle – egy hasonló elem szerepel ugyan, de a második regényben, és nem Bevvel történik, hanem Bill felnőttkori feleségével. Az is teljesen kilóg a történetből, hogy ezt a katatón állapotot Ben gyermeki csókja oldja fel – micsoda hülyeség ez,
Eleve, Beverly megátalkodottan bátor volt, nem kellett elrabolni ahhoz, hogy AZ rejtekhelyére menjen, ő ment volna éppenséggel legelöl, amikor a Vesztesek lemennek. A regényben a végső összetűzés nem volt ennyire tervezett, a Veszteseket ugyanis Bowersék bandája kergeti be a csatornába, csak ha már ott voltak, gyorsan meg is küzdöttek AZ-zal. Pici változás az is, hogy a filmben Bevet nem veri az apja, legalábbis az ominózus jelenettől eltekintve nem látunk ilyet, míg a regényben a férfi rendszeresen így éli ki azt a szexuális vágyat, amit nem élhet ki a lányán: nem nyúlhat hozzá úgy, ahogy akar, így elveri. Ez a bántalmazó férfikép egyébként a lány későbbi sorsában is fontos lesz, hogy a második film bemutatja-e majd ezt a vonalat, egyelőre rejtély.
Patrick Hockstetter
A sorozatban szinte az első percekben megismerjük a genya nagyfiúk társaságának egyik tagjaként, akik rendszeresen zaklatják a Vesztesek Klubját, majd Pennywise egyik első áldozataként eltűnik. Nem egy szimpatikus fiú, de azért meg sem közelíti könyvbeli önmagát: Stephen Kingnél Hockstetter egyrészt jóval később tűnik fel, másrészt ő Derry bizarr figuráinak egyik toplistása. A fiú egyrészt rendszeresen fogdossa a lányokat, másrészt döglött legyeket gyűjtöget a tolltartójában, hogy dicsekedjen velük. De az igazi para a Pusztában esik meg Hockstetterrel, itt derül fény személyiségtorzulásának valódi mélységére, ami nagyon, NAGYON nagy:
aki egy kidobott hűtőládába összegyűjtött ugyanis egy egész halom ártatlan kisállatot, bezárta őket, és vissza-visszajárt ellenőrizni, hogy hol tart a kínhaláluk. Mígnem egy nem olyan szép napon a hűtőládát kinyitva seregnyi repülni képes piócát talál a „kincsei” helyén, a piócák – nyilván – AZ aktuális inkarnációi, akik derekasan megszipkázzák a srác vérkészletét, mielőtt Pennywise felölti klasszikusabb alakját, és magával viszi búvóhelyére.Henry Bowers előtörténete
Ha már rosszfiúk: a banda vezére a filmben egyszerű zaklató, még ha a veszélyesen agresszív fajtából is, a banda pedig okoz ugyan komoly kárt, de közel sincs meg az a szerepük, mint a regényben. A filmben inkább Pennywise alakjának és ijesztő voltának exponálása a fókusz, míg a könyvben Bowers és bandája – egyébként nagyon is AZ-hoz köthető módon, a várost belengő gonosz megtestesüléseiként – állandó, valós és komoly, egy ponton túl életveszélyes fenyegetést jelent.
a filmben ugyan láthatjuk, amint végez erőszakos apjával, azt viszont nem tudjuk meg, hogy ez nem az első eset, amikor meggyilkolja egy családtagját.A regénybeli előtörténet szerint Bowers születése óta fura gyerek, aki meg van győződve arról, hogy csak ő létezik valóságos emberként, mindenki más, akit ismer, „nem valódi”, jelentsen ez bármit, mindenesetre, mivel ő valóságos, így a saját érdekeit védenie kell – ezzel indokolja meg magában, amikor egészen kicsi kisfiú korában megfojtja csecsemőkorú kistestvérét. Merthogy mióta megszületett, nem csupán sírásával zavarta nagytestvérét, de a családi étkezések időpontja is gyakran kitolódott, Henry pedig nem akart éhen maradni…
Henry Bowers sorsa
A filmben kicsit hirtelen, random és elvágólagos, ahogy a Vesztesek megússzák a Henry Bowers jelentette fenyegetést: zsupsz, egy véletlen zuhanás, és Bowers már ki is került a képből. De a könyvben nem ez történt: a fiú és szárnysegédei voltak azok, akik bekergették a Veszteseket a csatornába, és nagyon is bejutottak AZ rejtekhelyére, és követték a Veszteseket, míg a szárnysegédek szép sorjában el nem koptak a küldetésben AZ nem éppen kellemes közbenjárására.
gonosz, halálos, földöntúli fénysugarakként, ez az alak pedig olyan szörnyű, hogy Henry szárnysegédei szörnyethaltak a látványtól. Csak Henry élte túl, bár beleőszült a látványba, és maradék esze is elment, miután pedig előkerült a csatornarendszerből, perbe fogták, hogy ő volt az, aki a derry-i gyerekgyilkosságokért felelős, el is ítélték, és, mivel elmebetegnek minősült, így egy speciális intézménybe zárták.Innen aztán a második regény idején AZ közbenjárására jut ki, hogy a történet második felében is ugyanazt a nagyon is valós életveszélyes fenyegetést hordozza a Vesztesek számára, amit gyerekkorukban. Persze a film nem fogalmazott egyértelműen Bowers sorsát illetően, így még simán lehet, hogy a második filmben felbukkan majd, remélhetőleg komolyabb szerepben, mint az elsőben.
Akad még néhány eltérés, kicsit másként működik a Vesztesek közötti dinamika, megismerjük AZ végső földi alakját, és némi szellemi párbajra is sor kerül, de további különbségeket nemigen tudnék ismertetni anélkül, hogy kockáztatnám, hogy elspoilerezek egyet s mást, amire a készülő második részben még simán sor kerülhet. Márpedig ha a második film tartja az első színvonalát, még bőven lesz min sokkolódnunk. Alig várjuk!