Vírusszerűen terjednek a Facebookon olyan posztok, amelyekben csodálatos megmenekülésről írnak. „Élnek, megmenekültek” – írják a legtöbbször és még a „breaking” szócskával vagy a „sokkoló videó” kifejezéssel igyekeznek felhívni a figyelmet – írja a The Independent internetes oldala.
Eladják a cégeknek az adatokat
A kamuoldalakra mutató bejegyzések először a Twitteren kezdtek szétszóródni, és olyan üzenetek írtak hozzá, hogy „Imádkozz a MH370-esért”- (ez a repülő járatszáma). Chris Boyd információs szakértő szerint ez már egy bevett módszer, és már a 2011-es japán szökőár és a tavalyi Fülöp-szigeteki földrengés idején is használták az átverést. Minden katasztrófa jól tejelhet a hackereknek – mondta.
Az oldalakra kattintó felhasználók legtöbbször megosztják saját adataikat, amit aztán a kamuoldalak tulajdonosai marketinginformációként tovább adnak cégeknek.
Felfüggesztették a kutatást
Az utasszállító ügyében egyébként India Malajzia kérésére felfüggeszti a kutatást, amíg a Kuala Lumpur-i kormány ki nem jelöli az új kutatási területeket.
Az indiai haditengerészet és a légierő eddig már több mint 250 ezer négyzetkilométernyi területet fésült át az Andamán-tengeren és a Bengáli-öbölben az utasszállító repülőgép után kutatva.
A malajziai hatóságok átkutatták a Boeing 747-es kapitányának és másodpilótájának otthonát, miután elhatározták, hogy a nyomozás során feltérképezik a személyzet és az utasok társadalmi, gazdasági, politikai hátterét, mert bizonyosak abban, hogy a gép nem baleset miatt tért le az előírt útiránytól, és hogy a gépen valaki szándékosan kikapcsolta a kommunikációs rendszereket. A házkutatás eredményét azonban egyelőre nem közölték.
Hónapokig is kereshetnek
A nyomozók szerint a kommunikációs rendszerek kikapcsolása ellenére a gép még hét órával a felszállása után is jelet adott egy műholdnak, és ebből arra lehet következtetni, akár a Kaszpi-tenger keleti partjáig, akár az Indiai-óceán déli részéig eljuthatott. Mint szombaton közölték, két légifolyosót vizsgálnak, amelyek ezekbe az irányokba vezetnek.
Vasárnap már sokkal valószínűbbnek tartották, hogy a gép az Indiai-óceán déli része felé tért el az előírt iránytól, mert ha Közép-Ázsia felé tartott volna, akkor sok ország fölött kellett volna átrepülnie, forgalmas folyosókon, és ebben az esetben nagy valószínűséggel észlelték volna ezen országok földi irányítói. Az Indiai-óceán déli része azonban a Föld legeldugottabb részeinek egyike, az óceán mély, és a térségre kevés radar figyel. Ha a gép az óceánba zuhant, akkor hónapokig is eltarthat, amíg megtalálják, de az is lehet, hogy soha nem bukkannak a nyomára.