Peter Ronai, a katasztrófa magyar áldozatának és károsultjainak New York-i ügyvédje az MTI-nek elmondta: zenészt – a személyzet több más tagjával együtt – nemcsak kiképzés híján kényszerítették bele a mentésirányítói szerepbe, hanem úgy, hogy angolul sem tudott.
“A hajón sem a személyzetet, sem az utasokat nem készítették fel arra, hogy vészhelyzet esetén mi a teendő. Ekkora káoszban nem is csoda, hogy ennyien az életüket vesztették” – mondta Ronai, aki szerint, ha az üzemeltető betartotta volna a biztonsági előírásokat, senkinek sem kellett volna meghalnia
Peter Ronai az állítását egy újonnan nyilvánosságra hozott, egy utas által készített videofelvétellel támasztotta alá, amelyen az látható, ahogy Fehér Sándor a személyzet sárga mentőmellényében áll a vörös mentőmellényt viselő utasok mellett.
“Kétlem, hogy bármikor az életükben vettek már fel mentőmellényt” – mondta a mentésre beosztott magyar cigányzenekar tagjairól a Fox News televíziónak nyilatkozva az áldozat és a többi magyar károsult ügyvédje. A kérdésre, hogy az angolul nem beszélő érintettek hogyan mehettek át mégis a biztonsági vizsgán, az ügyvéd kijelentette: azért, mert megmondták nekik, hogy melyik tesztkérdésre mit kell válaszolniuk.
Fehér ügyvédei, Peter Ronai és Holly Ostrov-Ronai gondatlanságból elkövetett emberölés jogcímén kezdeményeztek eljárást a hajó üzemeltetője és tulajdonosa, a brit-amerikai Carnival-csoport ellen, és 400 millió dolláros kártérítési keresetet nyújtottak be.
A tragédia után hősként ünnepelte a világsajtó Fehér Sándort, aki síró gyerekekre adott fel mentőmellényt, mielőtt elindult kabinjába megkeresni imádott hangszerét. Az amerikai ABC News az olasz hajó tragédiájáról szóló, “Hős hegedűs az óceánjáró első áldozata” című riportjának végén a művész egy előadásának részletével emlékezett meg Fehér Sándorról, akinek cselekedete Diane Sawyer műsorvezető elmondása szerint az “emberi nagylelkűségre emlékeztet egy sötét órában”.
A szintén amerikai CBS News a weboldalán egy külön cikkben foglalkozott a “gyerekszerető” hegedűművésszel, míg a kommentelők közül többen is kiemelték a különbséget Fehér Sándor tette és a hajó kapitányának viselkedése között. “A hegedűs nyugodtan ottmarad, hogy gyerekéleteket mentsen, miközben a gyáva kapitány magára hagyja a hajót” – írta egyikük, megfogalmazva többek véleményét.
A Costa Concordia, a fedélzetén több mint 4 ezer utassal és személyzettel a toscanai partok közelében ütközött sziklának. A balesetet követő káoszban a kapitány, Francesco Schettino elhagyta a fedélzetet. Fehér Sándor az óceánjárón utazó gyerekek mentése közben halt meg.