A külföldi utazások idején az autók nagy hányada kihasználatlanul áll – erre a világszintű problémára ad gazdaságos, környezetbarát megoldást a magyar alapítású startup, a BeeRides. A közép-európai régió első reptéri közösségi autómegosztója a kényelmes, egyszerű autóhasználaton túl, pénzkereseti lehetőséget is nyújt az autótulajdonosoknak, és náluk az általánoshoz képest akár 70%-kal olcsóbban lehet bérelni.
A vállalkozás sikeres tőkebevonással indította 2018-at: terveikhez sikerült megnyerni egy vezető német befektetőt, az innogy Innovation Hub-ot. A cég Budapest és Dortmund után közösségi car sharing szolgáltatásait Nyugat-Európa más városaira is kiterjeszti, a következő tervezett célállomás Düsseldorf.
Reptéri carsharing
A BeeRides-modell egyedi a maga nemében: a reptéren a cég parkolójában hagyott gépkocsit az elutazás időtartama alatt bérbe adják, ami az egész országban, és akár külföldön is használható. Csak hazánkban, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren főszezonban sokszor hétezer „unatkozó” autó várja azt, hogy tulajdonosa hazarepüljön, és újra elfordítsa a slusszkulcsot. Ezek az utazók közel kétmilliárd forintot költenek reptéri parkolásra. Mindeközben számos idelátogató utas mobilitási megoldást keres. Nem csoda, hiszen hazánk egyre nagyobb turisztikai vonzerővel rendelkezik, és a reptér forgalma évről évre nő.
A bérlés és parkolás napi 24 órában működő, teljesen automatizált folyamat. Gördülékenységét a menedzselt online piactér, az internetes szerződéskötés és fizetés, a garázsmesteri funkciók (műszaki ellenőrzés előtte-utána) és a repülőtéren kihelyezett „okos kulcsszekrény” biztosítják. Ez utóbbi (a smart locker) a lefontosabb BeeRides-fejlesztés, amiben szolgáltatása eltér a versenytársakétól, hiszen – ellentétben a tradicionális autókölcsönzőkkel – a sorban állás náluk: nulla perc. Az autótulajdonosokat és a bérlőket a bérbeadás ideje alatt teljeskörű Allianz casco biztosítás védi, és meghibásodás esetén professzionális közúti segélyszolgálat áll rendelkezésre.
Eddig négy kontinensről, összesen 52 országból béreltek autót rajtuk keresztül. Túl vannak 25 ezer parkolási és 12 ezer bérlési napon, ami évenkénti triplázást jelent. „A bérbeadott autók után befolyt tranzakciós díjak a legfőbb bevételi forrásunk, a jelenlegi tranzakciószámunkkal egyenes arányban versenyképességünk is megugrott. Belső felmérésünk kimutatta, hogy nagyjából 150 millió forintot kerestek, illetve spóroltak meg általunk az ügyfeleink is” – mondta a több sikeres európai startup felépítésében közreműködő, a BeeRides-hoz februárban csatlakozó társ-ügyvezető, Kálcsics Gergő, aki az utóbbi három évben a legnagyobb európai alapítású tőzsdén jegyzett, német online kereskedelmi óriás, a Zalando egy belső startupját vezette Berlinben.
Kálcsics hozzátette: a jelenlegi tranzakcióik több mint felét visszatérő ügyfelek végzik, a tulajdonosok pedig egyre hosszabb időre (átlag 14 napra) adják le gépjárművüket. És nem ritka, hogy befektetési célból második vagy harmadik autót vásárolnak, bérbeadásból származó keresetnek – nekik személyre szabott ajánlat készül. Vannak olyanok is, akik a webes kalkulátorral kiszámolják, mennyi pénzt tudnak keresni havonta a garázsban álló autójukkal, ezért így, bérbeadással „hasznosítják” azt. A bérlőknek azon túl, hogy kényelmes, megfizethető a szolgáltatás, a reptéren megszokotthoz képest akár 70%-kal olcsóbban juthatnak bérautóhoz.
Itt a hagyományos bérautózás reformja
„A célunk, hogy kényelmesen, olcsóbban, többet utazhassanak az emberek. Az autóbérlők azért választanak minket, mert jobb felhasználói élményt nyújtunk, jelentősen olcsóbban. A tulajdonosok pedig pénzt keresnek az amúgy kihasználatlan autójukkal, biztonságos módon, ezzel csökkentve repülővel történő utazási költségeiket. Három revolúció zajlik a mobilitás világában, amik egymást erősíteni is fogják: önvezetés, elektromos meghajtás, megosztás. Mi értelemszerűen az utóbbira adunk úttörőként, választ. A közeljövőben a kocsival közlekedőknek nem az lesz a fontos, hogy van-e saját autójuk, hanem hogy az adott szituációban van-e hozzáférésük egy megfelelő gépjárműhöz. Ennek egyik alternatíváját kínáljuk, mert pár napos vagy hetes utazásokhoz lehet nálunk autót bérelni. Az előzőek mellett fontosnak tartom, hogy a hagyományos autókölcsönzők olyan üzleti folyamatokon alapuló szolgáltatást nyújtanak, ami évtizedek óta gyakorlatilag változatlan. Van tere a fejlődésnek, és az ügyfélélményben bekövetkező változásokat az ügyfelek felismerik, a piac változni fog” – véli Bősze Botond, ügyvezető, tulajdonos.
A magyar alapítású car sharing startup folytatja szolgáltatásainak kiterjesztését Nyugat-Európában, hogy több városban lehessen gazdaságosan autót bérelni. A hazai sikeres startup alapítói (és menedzsmentje) magyar személyek; a magánemberek mellett befektetői között van az iEurope Capital, a BW Invest, a Conor Seed Capital Fund és 2018-tól a német kockázati tőkealap, az innogy Innovation Hub. Megalakulása óta ezzel összesen 1,4 millió euró pénzügyi befektetés zajlott a cégben.
A cikkben említett Conor Seed Capital Fund és lapunk kiadója, a Centrál Digitális Média Kft. tulajdonosi körében közvetett átfedés van.
Kiemelt képünkön a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér látható. Fotó: MTI