A digitalizációnak nem a ténye, legfeljebb a sebessége lehet kérdéses. A változás ugyanis már exponenciális sebességű: előrejelzések szerint az egy főre jutó hálózati eszközök száma a mostani kettőről 2020-ra megduplázódik. Ezzel párhuzamosan viszont a hálózatokon továbbított adat mennyisége már évente duplázódik. A lakosság a jelek szerint készen áll az új lehetőségek igénybe vételére, sőt egyre inkább elvárja, hogy a mobiltelefonján vagy tabletjén keresztül minden információt és szolgáltatást elérjen – mondta a novemberi IT Business Club rendezvényén Marton László, az Invitech Solutions nagyvállalati és kormányzati igazgatója.
Nagy kérdés, hogy a versenyszféra mennyire bírja a digitális rohamot
„Meggyőződésem, hogy a régi informatikai megoldások és szokások nem alkalmasak az új korszak igényeinek kiszolgálására, és sajnos a magyar cégek nagy része nem áll felkészülten a változások elé” – részletezte a hazai tapasztalatokat az Invitech Solutions szakembere. Jellemző adat például, hogy a felhőtechnológiákat csupán a magyar vállalkozásoknak alig 8-10 százaléka használja.
Marton László szerint már nem érdemes hagyományos környezetben gondolkodni. Az új technológiáknak, az ügyfelek által elvárt szolgáltatásoknak kiegészítő elemből a rendszer szerves részévé kell válniuk, mégpedig minél gyorsabban. Másrészt a saját üzemeltetésű infrastruktúra helyett érdemes nagyobb arányban támaszkodni a szolgáltatásokra, például a kapacitásvásárlás területén. Így semmilyen vásárlói roham nem érheti felkészületlenül a cégeket.
Az új világra való felkészülés nem opció. Az a társaság, amelyik figyelmen kívül hagyja a digitalizációt, nem egyszerűen másképp fog működni, hanem előbb-utóbb kiszorul a piacról – figyelmeztetett az igazgató.
Az üzleti célok érdekében a nagyobb átalakításoktól sem szabad félni
Marton László az infokommunikációs rendezvényen saját cégét hozta fel példának. Az Invitel tíz évvel ezelőtt klasszikus távközlési társaság volt, aztán egyre nagyobb hangsúlyt kaptak az informatikai szolgáltatások. Amikor a tevékenység eljutott arra a szintre, hogy többé már nem fért bele a távközlési vállalat kereteibe és folyamataiba, külön vállalatba szervezték ki – ebből született az Invitech Solutions.
Abban is egyetértés volt az üzleti klub résztvevői között, hogy a digitalizáció sikere sokban múlik az informatikai vezető – és a többi döntéshozó – személyén, illetve hozzáállásán. Csak akkor tudják a folyamataikat és ezzel a vállalatukat is átalakítani, felkészíteni az új igényekre, ha nyitottak, és hajlandóak meghallani az új hangokat – összegezte az IT Business.