Az Invitel nemrég vállalati szinten vezette be a távmunka lehetőségét, így egyre több olyan munkavállalójuk van, aki hetente egy-két napot otthonról is dolgozhat.
„Vállalatunk az informatikában és a távközlési iparágban dolgozik, vagyis pontosan azon a területen, amelynek a rendkívül gyors fejlődése megteremti a távoli munkavégzés lehetőségét. Üzleti ügyfeleink – így más iparágban dolgozó cégek – számára is kínálunk olyan rendszereket, melyekre építve átalakíthatják és fejleszthetik a munkafolyamataikat. A távmunka bevezetésével tehát példát is szeretnénk mutatni számukra, hogy a fejlesztést magunkon kezdjük, és ezzel természetesen másoknak is segítünk” – mondta Budai J. Gergő, az Invitel vezérigazgató-helyettese.
Befektetés a jövőbe
A rugalmas foglalkoztatási formák bevezetése a cégek életében a jövőbe való befektetésként is értékelhető. A távolról történő munkavégzésnél a társaságok egyrészt kihasználhatják az infokommunikációs technológia lehetőségeit, másrészt úgy alakítják át a korábbi merev struktúrákat, hogy abból mindenki nyertesen jöjjön ki.
Ráadásul a két fél kapcsolata is erősödhet, hiszen növekedhet a vállalat iránti lojalitás és kötődés, mindez pedig egy új típusú munkáltató-munkavállaló kapcsolat fontos eleme lehet.
Egyértelmű tapasztalatunk, hogy a kollégák inkább vállalják az átállás feladatait, de örülnek az új lehetőségnek, és motiváltak. Ami pedig még érdekesebb, hogy az újonnan érkező, Y generációhoz tartozó leendő munkatársak gyakran már az állásinterjú során is jelzik, szívesebben választanak olyan munkahelyet, ahol távmunkára is lehetőség van. Ilyen értelemben tehát az otthoni munkavégzés bővíti a cégek mozgásterét, hiszen sok fiatal szakember választ eszerint állást – fejtette ki a vezérigazgató-helyettes.
Költségcsökkentés – mindkét oldalon
Budai J. Gergő hozzátette: a gazdasági verseny a munkáltatókat a rendelkezésükre álló eszközök minél hatékonyabb kihasználására ösztönzi, és ez alól a humán erőforrás sem kivétel. Gondoljunk csak arra, hogy a klasszikus munkavégzéshez mennyi olyan feltétel kell még – például a munkába járás –, ami tulajdonképpen elvesztegetett idő és költség.
Kedvezőek a tapasztalatok
A távmunka bevezetésénél az Invitel nagy hangsúlyt fektet a megfelelő előkészítésre és az előzetes képzésre is. Minden érintett kolléga tréningen vesz részt, sőt még arra is gondoltak, hogy a lehetőség biztosítását a munkaszerződésekbe is beépítsék. A folyamat része, hogy a munkavállalók érintett körének meg kell teremteni a biztonságos, technikailag alkalmas otthoni feltételeket. További természetesen nélkülözhetetlen elemek az eszközök: a számítógép, az irodai szoftverek, az internet- és telefonkapcsolat, valamint mindezek mögött egy sztenderdizált vállalati informatikai rendszer biztosítása is.
A cég szintén nagy hangsúlyt fektetett annak objektív eldöntésére is, hogy milyen munkakörök esetében lehetséges a távmunka bevezetése, hiszen vannak olyan munkakörök (így például recepciós vagy a többi között bizonyos műszaki munkakörök), ahol nincs erre lehetőség, vagy nem is értelmezhető ez az opció.
„Mivel ez a változtatás közvetlenül vagy közvetve egy vállalat minden munkavállalóját érinti, így egy felelős cég csak úgy vezetheti be a mélyreható újításokat, hogyha transzparens, igazságos és logikus szabályrendszer keretében teszi mindezt lehetővé” – emelte ki Budai J. Gergő.
Az Invitel 1200 munkavállalójából eddig körülbelül 700-an jelentkeztek erre a lehetőségre.