A jegybank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjához 304 ügyfélszolgálati, illetve 32 írásos, a Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) pedig mintegy 40 fogyasztói kérelem érkezett eddig.
A gépjárműhitelek és személyi kölcsönök forintosítása miatt a szeptember és január között benyújtott panaszok száma töredéke a devizaalapú és forint jelzáloghitelek elszámolásával kapcsolatos megkereséseknek és kérelmeknek – mondta Binder István szóvivő.
Ennek oka a szóvivő szerint a többi között az lehet, hogy a forintosítás során – ellentétben az elszámolásokkal – nem konkrét összegek visszatérítése, jóváírása történt a fogyasztóknak, hanem rögzített, kedvező árfolyamon forintra váltották át a követelésüket.
Magasabb törlesztő, hosszabb futamidő
A gépjárműhitelek és személyi kölcsönök forintosításánál jellemzően a balloon-bullet típusú (rögzített árfolyamú) hitelekkel összefüggésben a megemelkedett törlesztőrészletre és a meghosszabbított futamidőre vonatkoznak a kérdések és kérelmek. Ezzel kapcsolatban a fogyasztóknak érdemes felkeresniük az MNB honlap elszámolási és forintosítási aloldalát – összegezte a szóvivő.
A jegybank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testülethez eddig érkezett mintegy 40 fogyasztói kérelem jellemzően nem önmagában a forintosítással (vagyis annak valamilyen technikai hibájával), hanem annak jogkövetkezményeivel kapcsolatos.
Egyes balloon-bullett típusú hitellel rendelkező ügyfelek például méltányosságot kérnek pénzügyi intézményüktől. A forintosítási ügyeket a PBT általános eljárásában tárgyalja, így lehetőség van méltányossági kérelmek előterjesztésére is.
Fogyasztóvédelmi vizsgálatok
Az MNB 2015 decemberében 28 olyan pénzügyi intézménynél kezdett fogyasztóvédelmi témavizsgálatot a gépjárműhitelek és személyi kölcsönök forintosításának jogszerű végrehajtásával kapcsolatosan. Ha a jegybank adatai, fogyasztói jelzések vagy egyéb információk alapján szükséges, az MNB még további, közel 40 intézménynél indíthat hasonló ellenőrzést. A vizsgálatok várhatóan legkésőbb 2016 decemberében zárulhatnak majd le.