Június 13-ig van idejük az új jogszabályi környezetnek megfelelő ÁSZF-ek elkészítésére az e-kereskedelem résztvevőinek. A webáruház-tulajdonosok számára egyáltalán nem jelent újdonságot, hogy szinte évről évre alkalmazkodniuk kell a különböző módosításokhoz, az ideihez hasonló léptékű változásokra azonban eddig még nem nagyon akadt példa – olvasható a Stores On Cloud közleményében.
Az ÁSZF előírások mellett ugyanis a mindennapi üzletmenetet is át kell alakítani, hiszen változnak a szerződéskötés szabályai, a szerződési feltételek, sőt kötelező bővíteniük a honlapon feltüntetett információkat is.
A határnap után súlyos, félmillió forintos, vagy akár az éves árbevétel 5 százalékáig terjedő bírság is kiszabható. Messze többről van szó az egyes rendelkezések átírásánál: gyakorlatilag minden webshopnak új ÁSZF-re van szüksége, aminek kialakítása során már az új Polgári törvénykönyvet kell alapul venni.
8 nap helyett: két hét vagy egy év?
A módosítások többi között érintik a fogyasztó elállási jogát. A legfontosabb változás, hogy a vásárlónak az eddigi 8 nap helyett két hét áll majd a rendelkezésére, hogy minden következmény nélkül visszaküldje a neki nem tetsző árut. De változik a vételár visszafizetésének határideje, a fuvardíj visszafizetése, valamint a kiszállítási határidők is.
Ha a fogyasztót nem tájékoztatják az elállási jogáról, akkor a kereskedőnek, az esetleges bírságon túl, szembe kell néznie azzal is, hogy az elállási határidő 12 hónappal meghosszabbodik.
További szigorítás, hogy az online kereskedőknek megrendeléskor jól láthatóan, egyértelműen fel kell hívnia a figyelmet arra, hogy a fogyasztó megrendelése fizetési kötelezettséget von maga után. Ennek elmulasztása azt eredményezi, hogy a szerződés semmissé válik, amire természetesen csak a fogyasztó hivatkozhat.
A módosítások egyéb, részletes szabályait a 2001. évi CVIII. törvény, a 45/2014. (II. 26.) Kormányrendelet és a 2013. évi V. törvény, az új Ptk. tartalmazza.